به گزارش برگزیده، وزارت آموزش و پرورش همواره با مسائل مختلفی مواجه است، مسائلی که گاهی حوزه دانشآموزی را نشانه میگیرد و گاهی حوزه معلمها، یکبار اختلافها سر اجرای درست یا نادرست قانون رتبهبندی است، یکبار هم مساله آزمونهای نهایی و شیوه و روش اجرای آن مورد توجه قرار میگیرد، حالا یکی از این آمارها درخصوص مدرسهسازی است.
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش چندی قبل آماری درباره ساختن مدرسه ارائه کرد که برخی معتقدند چنین آماری امکان ندارد مگر اینکه شناخت ما از مدرسه متفاوت باشد.
بهگفته وزیر آموزش و پرورش: «در دولت پرافتخار سیزدهم شاهد مشارکت مثالزدنی خیرین در امر مهم مدرسهسازی بودیم، در این دولت ۷ هزار مدرسه ساخته شد که بیش از نیمی از سرمایه مورد نیاز حاصل مشارکت خیرین بوده است.»
وزارت آموزش و پرورش؛ ۷ هزار مدرسه ساختیم
درحالی وزارت آموزش و پرورش از ساختن ۷ هزار مدرسه در دولت سیزدهم صحبت میکند که برخی کارشناسان معتقدند بیشتر مدارسی که وزیر از آن صحبت میکند جزو مدارس یک یا دو کلاسه هستند که ساخت و تجهیز آنها اصلا کار سختی هم نیست جز اصطلاحاً سرپا کردن یک دیوار.
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزش به برگزیده میگوید: «علیرغم اینکه صحرایی خیلی شعار میدهد و میخواهد خودش را فرد تحولگر و تحولپذیری نشان دهد اما واقعا اینطور نیست، وزیر آموزش و پرورش به جایگاه حرفهای که باید داشته باشد آشنایی چندانی نداشت، در خوشبینانهترین حالت یک فرد دانشگاهی بود که البته در نقاط کلیدی دانشگاه هم حضور نداشت و بدون آشنایی با ساختار و ویژگیهای آموزش و پرورش به این وزارتخانه آمد.»
این کارشناس با بیان اینکه «این مدیران در یک فضای دیگری هستند» با اشاره به آمارهایی که دولت سیزدهم درباره مدرسهسازی ارائه میدهد بیان میکند: «الان میگویند که روند مدرسهسازی در کشور سرعت پیدا کرده و آنطورکه ادعا میکنند روزی ۷ الی ۸ مدرسه راه میاندازند، درحالیکه مدرسهسازی یک روند طولانی مدت یا دستکم میان مدت است.»
دو تا اتاق میسازند اسمش را میگذارند مدرسه
نیکنژاد میگوید: «البته اینها راست میگویند، مدرسه راه میاندازند اما باید پرسید چهطور مدرسهای راه میاندازند؟ اولاً رفتهاند مدارس روستایی که ساختن آنها نیمهکاره مانده بود را شناسایی کردند، عموماً این مدارس یکی دو کلاسه هستند، برای همین چندان شبیه مدرسهای که ما در ذهن داریم نیستند، ساختن دو تا اتاق خیلی راحت است، بعداً هم اسمش را بگذارند مدرسه.»
این کارشناس بیان میکند: «مدرسهای که در ذهن ما هست چندین کلاس، دفتر مدیر، زمین فوتبال، آزمایشگاه، و اگر خیلی بخواهیم پیشرفته در نظر بگیریم ناهارخوری و سالن همایش دارد، چند درصد از مدارس افتتاح شده این ویژگیها را دارند؟»
او میگوید: «این افراد در همان فضای شعاری خودشان باقی ماندهاند و پروپاگاندا ایجاد میکنند، درصورتیکه ما میدانیم واقعیت چیست اما ممکن است این قبیل گزارشها وقتی به دست مقامات بالاتر برسد تحسین کنند و بگویند چه تغییراتی ایجاد شده است.»
۲۳۳۲۳۳