وزیر ارتباطات: تا آخر فروردین‌ سه پیام‌رسان بله، ایتا و آی‌گپ به‌هم متصل خواهند شد

وزیر ارتباطات: تا آخر فروردین‌ سه پیام‌رسان بله، ایتا و آی‌گپ به‌هم متصل خواهند شد

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که نسخه‌های جدید ایتا، بله و آی‌گپ تا آخر سال به یکدیگر متصل خواهند شد. این موضوع قرار بود در دهه فجر و برای همه پیام‌رسان‌های بومی محقق شود، ولی به‌نظر می‌رسد که فعلاً در بین سه پیام‌رسان اجرا خواهد شد.

عیسی زارع‌پور در این مورد، در جمع خبرنگاران گفت: «فاز آزمایشی این اتصال پایان سال گذشته انجام شد و ان‌شاءالله با ارائه نسخه‌های جدیدی که ایتا، بله و آی‌گپ ارائه می‌کنند، این پیام‌رسان‌ها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و کاربرانشان بین یک‌دیگر پیام ردوبدل کنند.» این پروژه درواقع نوعی امکان برای کاربران ایرانی‌ است تا اگر کسی در یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی حضور دارد، بتواند از طریق این اتصال با کاربران سایر پیام‌رسان‌ها ارتباط داشته باشد.

نکته جالب اینجاست که مدیر پیشین آی‌گپ راه‌اندازی این طرح را «ساده‌لوحانه و هزینه‌بر» اعلام کرد و با این طرح مخالف بود؛ ولی به‌نظر می‌رسد با تغییر سیاست‌ها و مدیران در این مجموعه، سیاست آی‌گپ نیز تغییر یافته است.
نکته مهم دیگر عدم شرکت پیام‌رسان گپ در این طرح است؛ پیام‌رسانی که مدیرعامل آن برای اولین‌بار اجرای چنین اتصالی را پیشنهاد داد و به‌نظر می‌رسد در مسائل فنی این پروژه نیز شرکت دارد.

اجرای این طرح در شرایطی انجام می‌شود که فیلترینگ کاری کرده است تا دسترسی به اپلیکیشن‌های محبوب خارجی در ایران با محدودیت مواجه شود و براساس گزارش‌ها، دست‌کم پنجاه درصد پیام‌رسان‌های محبوب برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس هستند.

بیشتر بخوانید:

  • این ماشین برای کل کل با دو هیولای پورشه و بنز ساخته شده! / عکس

  • فراتر از لامبورگینی، گاو خشمگین یک و نیم میلیون دلاری/ عکس

  • مراقب نباشیم، همه ما را به کشتن خواهد داد!

یکی از دلایلی که برای اجرای این طرح از سوی مسئولان عنوان می‌شود، این است که تعدد پیام‌رسان‌های ایرانی، کاربران را پراکنده و انتخاب را برای آن‌ها سخت می‌کند و با ایجاد نوعی درگاه واحد که برای ارتباط با کاربران سایر اپلیکیشن‌ها نیاز به نصب پیام‌رسان دیگری نباشد، مشکل تعدد حل خواهد شد و افراد از پیام‌رسان‌های ایرانی به‌راحتی استفاده می‌کنند. دلیل دیگر اجرای طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی در راستای ایجاد یک بازار هدف بزرگ‌تر برای کسب‌وکارهایی است که از سکوهای ایرانی استفاده می‌کنند تا با این کار سکوهای ایرانی بتوانند با پلتفرم‌های بزرگ خارجی رقابت داشته باشند.

ازآن‌سو، یکی از پرسش‌هایی که برای کاربران در اجرای این طرح پیش می‌آید، این است که آیا اطلاعاتی که آن‌ها به خواست خود در اختیار یک پیام‌رسان قرار داده‌اند، در اختیار دیگر پیام‌رسان‌ها نیز قرار می‌گیرد یا خیر. هنوز درباره این موارد شفاف‌سازی نشده است و انتظار می‌رود تا از نظر حقوقی و حفظ حریم شخصی کاربران، این موضوع شفاف‌سازی شود.

ناگفته نماند برخی از مدیران پیام‌رسان‌های بومی نیز معتقدند که اجرای این طرح در بازاری که بازیگران آن هنوز درحال رشد هستند، می‌تواند به رشد بعضی از این پیام‌رسان‌ها آسیب بزند و نه‌تنها فضای رقابتی به‌وجود نیاورد، بلکه رشد و نوآوری را از بین ببرد.

۵۸۳۲۱

مجله خبری برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

4 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago