به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، آبانماه سال گذشته خبری در فضای رسانه منتشر شد مبنی بر برنامهریزیهای جدّی برای ساخت ۶ فیلم با موضوع غزه و فلسطین؛ در این اخبار آمد که در این فرآیند برخی از تولیدات به مرحله عقد قرارداد هم رسیده، اما تاکنون جزئیاتی از این پروژهها مشخص نشده و «بازمانده» سیفالله داد همچنان تنها اثر برجسته در ویترین سینمای ایران با موضوع فلسطین است.
این خبرها همزمان با پاییز ۱۴۰۲ و فجایعی که در غزه رخ داد سرزبانها افتاد؛ مسئولان فرهنگی خصوصاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلمهای جدید خبر داد. او با حضور در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» این خبر را برای اولین بار اعلام کرد که «همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت «بازمانده ۲» با تهیهکننده (منوچهر محمدی) وارد مذاکره شدند و این فیلم در مسیر ساخت قرار میگیرد.»
حتی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم بر حمایت از ثبت و ضبط این مقطع از تاریخ سرزمین فلسطین در قالب آثار کوتاه، مستند، انیمشن و سینمایی با محوریت روایت و انعکاس جنایات صهیونیستها در غزه تأکید کرد. حتی طرح این برنامهها و وعدهها به جشنواره پویانمایی تهران هم کشیده شد. رئیس مرکز صبا در نشستی با موضوع فلسطین از بازسازی فیلم «بازمانده» به صورت یک مینی سریال هفت قسمتی در این مسیر قدم برداشته و دنبال ساخت فصل دومی هستند داستان بزرگ شدن کودکی که محور داستان «بازمانده» بوده و پیوستنِ او به گروههای مقاومت را به تصویر بکشد.
اما هنوز نه از این وعدهها خبری شده و نه جزئیاتی از ساخت بازمانده۲؛ با این اوصاف هنوز روی آنتن تلویزیون «بازمانده» گذشته، «شکارچی شنبه»، «سی و سه روز» و حتی «هیام» محمد درمنش، «وفا» محمدحسین لطیفی، «سرب» مسعود کیمیایی و «قناری» جواد ارکانی را میبینیم. کارهایی که البته هیچکدام نتواستند به شهرتِ «بازمانده» برسند.
اگر فرض قرار دهیم اکنون قرار است فیلمی درباره فلسطین، غزه و جنایات اسرائیل ساخته شود اولاً لازم است که مدنظر داشته باشیم نباید رفع تکلیفی ساخته شود و ثانیاً باید همه اتفاقات روز را درنظر بگیرد؛ چرا که براساس اصول فیلم باید روندی پیشرو داشته باشد نه اینکه فقط صرفاً یک واقعهای را مستندنگاری کرده به تصویر بکشد.
شاید برای تاکید به مهم بتوان اینجا نام «فائودا» (عبارت فائودا در زبان عربی به معنی هرج و مج است) را آورد که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد؛ صهیونیستها به کمک نتفلیکس ماموریتی با اسم رمز فائودا را روایت کردند که شباهت بسیار زیادی به جنایات اخیر آنها در بیمارستان غزه دارد و کاراکتر اصلی سریال برای رسیدن به اهدافش به ظاهر علاقمند به نقش مقابل خود یعنی پزشکی در همین بیمارستان میشود…
نکته جالب توجه این است که در این سریال صهیونیستها در تلاش هستند از خودشان یک چهره جعلی برای پنهان کردن جنایاتی که انجام میدهند برای مخاطبان به نمایش بگذارند و به نوعی خودشان را حافظ منافع مردم فلسطین معرفی کنند نه یک اشغالگر.
جالبی ماجرا اینجاست که روند سریال بگونهای است که انگار از آینده خبر میدهد و شاهد مثالی براین قاعده است که فیلم یا سریال باید به این سبک و سیاق ساخته شود نه اینکه صرفاً یک مستندنگاریای صرف در قامتِ یک درام به تصویر کشیده شود و ظاهرا هندیها از این سریال و قاعده به خوبی پیروی میکنند چون هندیها برای بومیکردن “فائودا”، سریالی با مضمون رابطه پیچیده بین هند و پاکستان را درحال ساخت دارند .
بههرحال همانطور که قبلا نیز اشاره شد شاخصترین اثر درباره فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی، «بازمانده» که براساس داستانی با نام «بازگشت به حیفا» از غسان کنفانی در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و جایزه ویژه هیئت داوران چهاردهمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد و نامزد بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. سلمی المصری، هنا نصور، هانی سعدی، مهنا قطیش، فیلدا قطیش، قیلدا سمور، غسان مسعود، جیانا عید، بسام کوسا، علا کوکش و جمال سلیمان در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
این درحالی است که امروز به نظر میرسد نهادهای مرتبط با این امر مثل صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی و … باید برای ساخت آثاری با استانداردهای بینالمللی در زمینه نمایش جنایات رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام با به تصویر کشیدن دقیق حقایق خونریزیهای سرزمین اشغالی برنامهریزی دقیقی داشته باشند تا دوباره آثاری همچون سریال صهیونیستی یاد شده با کمک کمپانیهای وابسته روایتی جعلی از ماجرا به مخاطبان ارائه نکنند.
پس یقین داریم ساخت آثار نمایشی درباره جنایات اسرائیل، طوفان الأقصی و وعده صادق یک ضرورت است؛ چرا که رژیم صهیونیستی همواره برای نمایشِ کارهای کوچک خود و انکار اقدامات بزرگ در منطقه از جمله وعده صادق و طوفانالأقصی کوشیده با هیاهوی رسانهای و ساخت آثار نمایشی تصویری چه در قالب انیمیشن و چه سریالها و فیلمها این اتفاقات را منکر شود و به نوعی به تحریف این تاریخ و حقایقِ آن بپردازد.
باید برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از تحریفِ هالیوود با ساختِ پروژههای دروغین علیه فلسطین و جریانِ مقاومت، از هنرمندان مطالبهگری کند تا فیلمهای خوب و موفقی در این زمینه ساخته شوند.
سینمای ایران بعد از انقلاب تلاش زیادی برای پرداختن به موضوع فلسطین کرد. برخی از آثار ساخته شده، ارزشمند و قابل قدردانی است اما بیتردید فیلم «بازمانده» را باید تأثیرگذارترین فیلم سینمایی در این باره دانست.
جای خالی سریالها و فیلمهایی که صدایِ مقاومت و مظلومیتِ فلسطینیان را برمیآورد و جنایت اسرائیلیها را به تصویر میکشد؛ همچنان احساس میشود. چرا که در میانِ فیلمهای سینمایی که تلویزیون روی آنتن میبرد یا بعضاً سریالهایی که تولیدیهای خود صداوسیما به شمار میرود هر ساله روی آنتن میروند و دوباره تکرار میشوند.
این تکلیف بر دوشِ مسئولان فرهنگی و هنری کشور با میدانداری هنرمندان است که باید به کمکاریها پایان دهند.
/