سید عباس صالحی که درست ۳سال پیش صندلی وزارت در بهارستان را ترک کرده بود دوباره با بالاترین میزان رای بهارستانیان به آن جایگاه رجوع کرده است. در این میان آنچه بیش از گذشته خود را نمایان کرده شمار تحولات عمیقی است که جامعهی ایران در این باره زمانی ۳ساله از سر گذرانده است. (شمار دارندگان شرایط رای دادن به شمار رای دهندگان نشانی از آن تحولات و کم امیدی مردم به امکان تغییر است.)
هنرمندان که همواره شاخک های حسی و مکاشفاتی آنان دقیق تر و عمیق تر از بدنهی عمومی جامعه است به بیان های مختلف این تغییرات و تحولات را پیش از همه گیری و در جریان فراگیری بیان کرده اند و بدین سبب آماج حملات ناخوشایندی چون گونه های مختلف محدودیت؛ ممنوع الکاری، ممنوع الچهره ممنوع المعامله، … و گاه محکوم به زندان شده اند. اینک اما همین هنرمندان برای بیان واقعیت های جاری در جامعه خویش، یکپارچه و یک صدا، به هر گونه نظارت پیشینی(نظام مجوز تولید) که ناشی از نگرش قیم مآبانه دولتیان است، پشت کرده دیگر حاضر به تن دادن بدین خفت و صغارت نیستند.
خانه سینمای ایران با پرشمارترین اصناف و اعضا در میان جامعهی هنرمندان کشور در این ۱۶ سال گذشته بیش از هر تشکل و صنف فرهنگی و هنری دیگری بر سانسور تاخته و نه تنها بر تبیین زشت انگاری آن کوشیده بلکه با تنظیم و نگارش پیش نویس «قانون سازمان نظام صنفی سینمادر بهمن ۱۳۷۸» بلوغ خویش را برای رفع نگاه محجوریت و صغارت انگاری دولتیان به تاکید و تکرار به نمایش گذاشته اند. دعوت و مکاتبات یک ساله اخیر خانه سینما با خویش ارباب پنداران وزارت ارشاد برای مشارکت جویی در تنظیم آنچه به فعالیت و کسب و کارشان مربوط(سند ملی سینما، آیین نامه تولید ونمایش) می شده است از یک سو و بی توجهی دولتیان کابینه سیزدهم به این امر از سوی دیگر منجر به چالش های جدی سه سال گذشته بین جامعه اصناف سینمای ایران و متولیان دولتی سینما شده که اسنادش در رسانه ها و وبسایت خانه سینما قابل دسترسی است.
در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، دولت چهاردهم، خانه سینما هم چون انتخابات پر تنش سال ۸۸ با پرهیز از جانبداری از نامزدان ریاست جمهوری دعوت و تقاضا کرد به ۷پرسش کلیدی سینماگران برای امکان تصمیم گیری در باره نظرات و برنامه های شان، پاسخ دهند. در خرداد ماه امسال نیز هیات رییسه خانه سینما همان درایت را به خرج داد و با طرح ۸پرسش از نامزدان ریاست جمهوری، خواهان پاسخگویی آنان شد. دکتر مسعود پزشکیان از میان آن نامزدان ریاست جمهوری به پرسش های جامعه اصناف سینمای ایران به دقت پاسخ گفت و در نفی نظام منسوخ نظارت پیشینی و ضرورت تقویت نهاد خانه سینما در تصمیم گیری های مرتبط تاکید کرد. حالا به قول گزارشگران ورزشی، توپ در زمین سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نخست با لغو سند موسوم به سند ملی سینما که در هفته گذشته توسط شورای هنر به تصویب رسیده و تنظیم آیین نامه خردمندانه و نه قیم مآبانه نمایش آثار سینمایی،صداقت و راست کیشی دولت چهاردهم را به هنرمندان نمایش دهد و آنگاه با بازنگری در برنامه هفتم پیشرفت که عامدانه به قصد تحقیر و تحدید هنرمندان کوشیده، نظام صنفی هنر را بطور موثر در امور خویش دخیل و تقویت کند و با تاسیس سازمان نظام صنفی سینما ضمن کوچک سازی دولت برای فعالیت در تامین زیر ساخت به تحقق آرمان سینماگران در تنظیم کسب و کارشان و امکان جای جویی و تاثیر ارزشمند در حوزه نجد ایران بکوشد.
۵۷۵۷