رضا کریمنژاد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: طی ۸ ماهه امسال نزدیک به ۲۰ درصد تصادفات منجر به فوت افزایش داشته بهطوریکه ۴۶۲ نفر در جادههای استان به واسطه تصادف جان خود را از دست دادهاند که متاسفانه ۷۶ نفر بیشتر از پارسال فوتی داشتهایم.
وی افزود: در ۸ ماهه گذشته حدودا ۳۸۶ مورد تصادف گزارش شده که حکایت از ۱۴ درصد افزایش در تصادفات دارد و بهطور میانگین و براساس آمار اشاره شده متاسفانه در هر تصادف ۱.۲ نفر فوتی وجود داشته است.
کریمنژاد با اشاره به اینکه ۵۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفاق افتاده، تاکید کرد: ۵۰ درصد تصادفات نیز در نقاط حادثهخیز جادهای آذربایجانشرقی ثبت شده است.
کاهش نقاط حادثهخیز آذربایجانشرقی
وی با اعلام کاهش نقاط حادثهخیز استان نسبت به دو سال قبل متذکر شد: نقاط حادثهخیز جادههای آذربایجانشرقی از ۱۳۴ نقطه در سال ۹۸ به ۷۱ نقطه طی سال ۹۹ کاهش یافته و با آرامسازی و آشکارسازی برخی نقاط رفع حادثه شده و تعدادی از مناطق نیز با اقدامات بلندمدت از جمله ایجاد ترددگاههای غیر همسطح نسبت به تامین تردد بدون حادثه خودروها اقدام صورت گرفت.
مسیر مراغه- هشترود اکنون پر حادثهترین جاده برونشهری آذربایجانشرقی
وی از محور مراغه- هشترود به عنوان پرحادثهترین جاده برونشهری یاد کرد و گفت: گستره نقاط حادثهخیز تمام محورهای استان را شامل میشود و از سه راهه هریس، ملکان، شهرک شهید سلیمی، میانه، قوریگول، کندورود و … به عنوان نمونه میتوان اشاره کرد.
این مقام ارشد استانی در حوزه راه با اذعان به اتمام مسیر اهر به عنوان حادثهخیزترین جاده استان بعداز ۲۰ سال و تحقق آرزوی ساکنان چندین ساله شهروندان این شهرستان، یادآور شد: جذب اعتبار برای رفع نقاط جادهخیز ضرورتی اجتنابناپذیر است که متاسفانه استان در این مورد چندان توفیق قابل لمسی نداشته و حتی میتوان به این موضوع اعتراف کرد که از امکانات و تجهیزات موجود و بالفعل در خود استان نیز به نحوه احسن برای رسیدن به اهداف تعریف شده در زمینه رفع نقاط حادثهخیز بهرهبرداری و استفاده نمیشود.
بیخیالی چهار پنجم دستگاه موظف در تصادفات جادهای
کریمنژاد موضع تلخ دیگری را نیز یادآور و ابراز کرد: متاسفانه در بحث تصادفات جادهای تنها ۵ یا ۶ دستگاه از راهداری، پلیس راه و هلال احمر تا خبرگزاریها احساس وظیفه میکنند در حالی که بیش از ۳۰ دستگاه و ارگان مانند دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه بهداشت و درمان و … دخیل و دارای وظایف تعریف شده و نقش غیرقابل انکار میباشند که هیچ کدام پای کار نیستند و حتی در برخی موارد خود زمینهساز ایجاد مشکل در حوزه حمل و نقل برونشهری میشوند.
وی از سازمان صنعت و معدن به عنوان یکی از ارگانها تاثیرگذار نام برد و تصریح کرد: متاسفانه این سازمان نه تنها احساس وظیفه در این بخش را به فراموشی سپرده بلکه با صدور مجوزهای بدون نظارت و ارزیابی شده مثلا در بخش معدن باعث افزایش نقاط حادثه خیز ترددگاههای برونشهری میشود و یا با استقرار امداد خودروها که خود باید منجی تصادفات باشند در سطح جادهها بدون ارزیابی به وفور دلیل تصادفات میشوند بهطوریکه در آخرین کنترل به تبع بروز حادثههای متعدد ناشی از لغزنده شدن جادهها مشخص شد، محمولههای سوختی که این خودروهای دارند حال به عمد یا سهواً با پخش شدن در سطح جاده باعث لغزندگی و بروز حوادث ناگوار شده که با جمعآوری و ممنوعیت حمل چنین بارهایی توسط امداد خودروها از این قبیل اتفاقات جلوگیری شد.
گزارش فارس حاکی است، آذربایجانشرقی با نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر راه که ۱۰ هزار کیلومتر آن راه روستای و ۵ هزار کیلومتر باقیمانده راههای اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه را شامل میشود یکی از پر راهترین استانهای کشور محسوب میشود بهطوریکه با این آمار و ارقام سهم استان از حدود ۹۶ هزار کیلومتر راه موجود در کشور بیش از ۵ درصد میباشد و در حال حاضر به نظر میرسد این ۵ درصد راه کشور نیازمند توجه ویژه در بخش عمرانی و تجهیزات فنی میباشد تا بتوان سفر سالم و ایمن را برای هموطنان در این منطقه کوهستانی رقم زد.
انتهای پیام/۶۰۰۱۴/س