فارس

پیله‌های سخت نوجوانی و پله های منتظر دستگیری مسؤولان/ پروانه‌ها بدون بال امکان پریدن ندارند

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، شهادت شهید حسین فهمیده و روز دانش آموز و روز و هفته نوجوان بهانه ای شد تا سری به دنیای نوجوانی، نیازها و ضرورت‌ها و خلأهای موجود در برنامه ریزی‌های مربوط به این قشر بزنیم.

نوجوانی دوره‌ای است که در آن شخصیت اجتماعی فرد شکل می‌گیرد و اغلب با چالش‌های گوناگونی از جمله هویت یابی مواجه می‌شود.

افراد در این دوران به تدریج مستقل می‌شوند و از نظر جسمانی و روانی تغییراتی می‌کنند، نحوه برخورد والدین با فرزندان و شیوه‌ تربیتی که برای آن‌ها به کار می‌گیرند در رشد شخصیت و اعتماد به نفس آن‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل لازم است تا والدین اطلاعات خود را از این دوران بالا ببرند و با  درک عواطف و احساسات نوجوانان، آن‌‌ها را در مسیر موفقیت و پیشرفت یاری دهند. 

علاوه بر والدین، مربیان و آموزش‌یاران نیز نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت و هویت نوجوانان دارند، چرا که با توجه به روایت معصوم(ع) العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر، بستر آموزشی، محتوا و فرد مربی و آموزش‌یار، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

حاکمیت نیز نقش مستقیم و بسیار مهمی در برنامه ریزی و مدیریت و پیش‌برد امور نوجوانان و ساختن آینده آنان دارد.

با استناد به بسیاری از نظرات روانشناسان، خانواده، هم‌سالان و محیط نیز نقش بسیار مهم و پایداری، در شکل گیری شخصیت نوجوانان و رشد و عبور آنان از این مقطع دارد.

نوجوانان در این سن تمایل دارند تا مطرح شوند، به آن‌ها توجه شود و به استقلال برسند، بنابراین نیاز به توجه یک نیاز عمومی در نوجوانی است که اگر با هوشمندی و در نظر گرفتن زمان مناسب برای هویت بخشی و توجه و واگذاری مسؤولیت و ارتباط صمیمانه و شناخت جسمی، جنسی و عاطفی نوجوانان همراه نباشد، خلأ جبران ناپذیری ایجاد می‌شود.

نیازهای نوجوانان و ضرورت توجه به این نیازها و برنامه ریزی نهادهای مختلف با لحاظ کردن این نیازها، یکی از حلقه‌های مفقوده نظام تربیتی مبتنی بر بیانیه گام دوم است.

بررسی عمل‌کرد بسیاری از دستگاه‌ها بیانگر و مؤید این بی توجهی به دوران حساس نوحوانی و نیازهای بسیار مهم و حساس این قشر است.

آموزش و پرورش به عنوان مرتبط ترین نهاد به این قشر، در سال‌های گذشته بستر سازی مناسبی در حوزه پرورشی نداشته و تاکید این نهاد مهم بر آموزش بسیار بیشتر از پرورش بوده است.

در کنار این نهاد مادر و بزرگ، برخی سازمان‌ها مانند بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، تلاش‌های زیادی جهت ارائه برنامه های تربیتی و پرورشی داشته اند که به عنوان نمونه می‌توان به طرح شهید بهنام محمدی اشاره کرد که با هدف ایجاد ارتباط مداوم بین خانه، مدرسه و مسجد در تعدادی از مدارس کشور و استان در حال برگزاری است.

راه اندازی برخی مدارس خاص با رویکرد تربیتی نیز اتفاق خوشایند دیگری است که امیدواریم با حرکت مداوم بر روی ریل مطالعه شده اولیه به نتیجه مطلوب برسند.

با عبور از آموزش و پرورش و مشکلات موجود در فضای آموزشی، ارگان‌ها و ادارات دیگری مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در صورت برنامه‌مند بودن در این عرصه بسیار اثرگذارند.

مرور برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان فارس ما را به بسیاری از بایدهای فراموش شده می‌رساند که اگر مدیر و مسؤولان این محموعه اهتمام لازم را داشته باشند بسیاری از خلأهای موجود در این فضا جبران می‌شود.

سازمان تبلیغات اسلامی یکی دیگر از نهادهایی است که وظیفه خطیری در قبال این قشر دارد، در استان فارس و در برنامه‌های مختلفی که در سازمان تبلیغات و ادارات تابعه آن در شهرستان‌ها انجام شده است، اتفاق مهم یا ویژه‌ای در رابطه با نوجوانان نمی‌بینیم.

حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ورزش و جوانان و صدا و سیمای مرکز فارس نیز در این میان از جمله نهادهای مسؤول مورد سوال می‌باشند که با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند چه اقدام محوری و موثری متناسب با نوجوانان را برنامه ریزی یا پیگیری نموده‌اند.

واگذاری مسؤولیت به نوحوانان و حضور نوحوانان در گروه‌های جهادی و موفقیت آنان در مسابقات ورزشی یا علمی داخلی و جهانی گواه مثبت بودن نتیجه اعتماد به این قشر است که امیدواریم بعد از سپری شدن هفته نوجوان و پایش مدیران استانی و شهرستان‌ها، شاهد آغازی تازه برای برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه های مفید و مبنایی و موثر برای نوحوانان در سطح استان پهناور فارس باشیم.

توجه به توانمندی‌ها و اعتماد به نوجوانان رمز جاودانه شدن حسین فهمیده و بهنام محمدی و علی لندی ها است، پس بیایید پیله‌های سخت را به سوی شکوفایی هدایت کنیم و بال پریدن پروانه‌ها را از آنان دریغ نکنیم.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا