Categories: اخبار روز

پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب/ ‌خزر به خلیج فارس متصل شد

پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب/ ‌خزر به خلیج فارس متصل شد

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از رشت،‌ استان گیلان به‌دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر دارای پتانسیل‌های ویژه در توسعه صادرات و تجارت کشور است از این‌رو تقویت زیرساخت‌های راه و ریلی این استان یک ضرورت غیرقابل انکار بوده است.

پروژه راه‌آهن رشت ـ کاسپین به مراحل نهایی رسید

در ۳ سال گذشته، دولت سیزدهم در کنار اهتمام به تکمیل عضویت‌ ایران در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه بین‌المللی شانگهای، نگاه ویژه‌ای نیز به تکمیل شبکه حمل و نقلی و ریلی کشور داشته است و در این بخش، استان گیلان با برخورداری از ظرفیت عظیم بندری جایگاه مهمی به‌لحاظ اتصال ترانزیتی بین‌المللی و دسترسی به بازار مصرف کشورهای مشترک المنافع دارد و لذا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان در حوزه راه‌آهن و آزادراه بوده است زیرا بخشی از این زیرساخت‌ها طی سال‌ها با وجود قرارگیری در برنامه‌های توسعه نیمه‌کاره رها شده بود.

راه‌آهن رشت-کاسپین و رشت-آستارا و آزادراه رشت-قزوین بخشی از این زیرساخت‌ها هستند که در این‌راستا پروژه ۸ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه رشت-قزوین در اسفند ۱۴۰۲ با حضور مسئولان بعد از سال‌ها انتظار به بهره‌برداری رسید و به‌عنوان عیدی دولت تقدیم گردشگران و مردم منطقه شد.

.

راه‌آهن رشت-آستارا هم با طول ۱۶۴ کیلومتر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که سال گذشته، توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت این خط ریلی امضا شد و به گفته مسئولان، مراحل نهایی تدوین قرارداد اجرایی موافقت‌نامه این خط ریلی در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود.

مردم گیلان از یاد نخواهند برد که بسیاری از‌ این‌ پروژه‌‌های بزرگ بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری و معطل‌ ماندن، با هدایت و پیگیری رییس جمهور شهید در سفر اول ایشان به گیلان در بهمن سال ۱۴۰۰ در اولویت قرار گرفت که نشان از توجه دولت به زیرساخت‌های ارتباطی دارد و قطعاً سفر دوم ایشان که قرار بود در همین ایام باشد برای گیلانیان بسیار پربارتر و بابرکت‌تر‌ می‌شد.

پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین را می‌توان یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور دانست؛ ابرپروژه‌ای که تا سال ۱۳۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شد؛ این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار اثرگذار است.

اهمیت راه‌آهن رشت- کاسپین به حدی بود که رییس جمهور در بهمن سال ۱۴۰۰ در سفر به گیلان شخصاً در جریان روند تکمیل این پروژه قرار گرفته بود و آن را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در گیلان و حتی کشور خواند که در صورت بهره‌برداری، بخش عظیمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل می‌کند و در همان‌ زمان، حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از سفر استانی رییس جمهور به‌ گیلان تقدیم شد تا آزادراه قزوین-رشت و راه‌آهن رشت-کاسپین را به بهره‌برداری برساند.

این مصوبات و پیگیری‌های رییس جمهور برای گیلانیان مایه امید شد تا بعد از سال‌ها شاهد اتفاقات خوب برای این خطه سرسبز و استراتژیک کشور باشند؛ خطه‌ای که روزی به عنوان دروازه ورود به اروپا مطرح بود و شناخته می‌شد.

اواخر سال گذشته، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین را یکی از ابرپروژه‌های سال ۱۴۰۲ عنوان کرده و گفته بود که با افتتاح این راه‌آهن در کنار آزادراه منجیل-رودبار، بیش از ۸۰ درصد اهداف سال ۱۴۰۲ در توسعه شبکه حمل‌ و نقل کشور محقق می‌شود؛ او همان زمان تامین مصالح در پروژه‌های راهسازی استان گیلان را با توجه به نبود معادن قرضه بسیار سخت دانسته و گفته بود “نبود مصالح زیرسازی و روسازی، شرایط جوی منطقه، عدم دسترسی آسان به محل پروژه و تامین مالی به موقع مهم‌ترین موضوعاتی است که روند پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین را با مشکل روبه‌رو کرد.”

افتتاح راه‌آهن رشت- کاسپین به اسفند ۱۴۰۲ نرسید اما طبق آماری که‌ از سوی مسئولان ارائه شد، میزان پیشرفت فیزیکی راه‌آهن رشت-کاسپین با همه سختی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ به حدود ۹۷ درصد رسید و انتظار دستان مبارک رییس‌جمهور را برای افتتاح می‌کشید.

پروژه‌ای که به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می‌کند.

در همین ایام، وزارت راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی در روز سه‌شنبه هشت خردادماه در ایستگاه خمام خبر داده بود اما این سفر لغو و به زمانی دیگر موکول شد و به گفته منابع مطلع،‌ مقرر شد تا در هفته آینده با حضور مسئولان به بهره‌برداری برسد.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

4 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago