سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

لیگ ملت‌های آسیا برای تیم ملی فوتبال ایران؛ خوب یا بد؟

لیگ ملت‌های آسیا برای تیم ملی فوتبال ایران؛ خوب یا بد؟

11 ساعت پیش
تشخیصی جدید درباره مصدومیت ستاره سوئدی لیورپول

تشخیصی جدید درباره مصدومیت ستاره سوئدی لیورپول

11 ساعت پیش
صد درصد بودجه فدراسیون‌ها از سوی کمیته ملی المپیک پرداخت شد

صد درصد بودجه فدراسیون‌ها از سوی کمیته ملی المپیک پرداخت شد

11 ساعت پیش
هافبک مصر: ایران قدرتی بزرگ در آسیاست

هافبک مصر: ایران قدرتی بزرگ در آسیاست

11 ساعت پیش
حمله تند اسطوره منچستریونایتد به بازیکنان؛ پای خیانت در میان است؟

حمله تند اسطوره منچستریونایتد به بازیکنان؛ پای خیانت در میان است؟

11 ساعت پیش
پورزمانی: مطمئن باشید نتایج کاراته بانوان در ناگویا عالی خواهد بود

پورزمانی: مطمئن باشید نتایج کاراته بانوان در ناگویا عالی خواهد بود

11 ساعت پیش
حسینی: حالا تیمی قابل احترام در ایران هستیم/ به اصفهان نرفته بودیم که با شکست برگردیم

حسینی: حالا تیمی قابل احترام در ایران هستیم/ به اصفهان نرفته بودیم که با شکست برگردیم

11 ساعت پیش
‌وزیر ورزش: پروژه‌های ورزشی را به سرعت افتتاح خواهیم کرد/ به مردم بدهکاریم

‌وزیر ورزش: پروژه‌های ورزشی را به سرعت افتتاح خواهیم کرد/ به مردم بدهکاریم

11 ساعت پیش
از دوره نقاهت یک ماهه تا حرکت تمجیدآمیز برونو فرناندز + فیلم

از دوره نقاهت یک ماهه تا حرکت تمجیدآمیز برونو فرناندز + فیلم

11 ساعت پیش
اطلاعیه هیئت فوتبال تهران درباره دیداری که ۱۰ بر صفر شد

اطلاعیه هیئت فوتبال تهران درباره دیداری که ۱۰ بر صفر شد

11 ساعت پیش

Home » چالش‌های پیش رقابت نستراک با کانال سوئز

چالش‌های پیش رقابت نستراک با کانال سوئز

زمان انتشار: 10 بهمن 1401 ساعت 16:00

دسته بندی: اخبار روز

شناسه خبر: 325057

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چالش‌های پیش رقابت نستراک با کانال سوئز

چالش‌های پیش رقابت نستراک با کانال سوئز

از طرفی، کریدور شمال_جنوب، هند را از طریق ایران به دریای کاسپین، روسیه و شمال اروپا متصل می کند. همچنین، این کریدور تجاری در قفقاز (مسیر غربی) و آسیای مرکزی (مسیر شرقی)، دریای کاسپین (مسیر مرکزی) را به ایران و سپس خلیج فارس و هند را با راه‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی متصل می‌کند.

در ژوئن ۲۰۲۲، تجارت در کریدور شمال_جنوب رسما با یک محموله از روسیه به هند از طریق ایران آغاز شد.

چالش های پیش رقابت نستراک با کانال سوئز

علیرغم پیشرفت ها، مسائل فنی مربوط به گیج های مختلف راه آهن در منطقه، فقدان تعرفه های هماهنگ، رویه کاغذی و تاخیر در دیجیتالی شدن، فرآیند کنترل مرزها، هماهنگ سازی رویه های گمرکی و سیاست های تعرفه ای بخشی از چالش های راه ندازی این کریدور بوده است.

علاوه بر این، هنوز بسیاری از کالاها و کانتینرها توسط کریدور شمال_جنوب جذب نشده اند و مشکلات زیرساختی مانند کمبود ظرفیت و سرعت پایین کشتی های باری در دریای کاسپین، تکمیل نشدن مسیر ریلی رشت به انزلی و آستارا و سرعت پایین تخلیه و بارگیری کالا و غیره وجود دارد. از سوی دیگر، تحریم‌ها علیه ایران و روسیه و قطع ارتباط برخی بانک‌های روسی از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت نیز موانعی ایجاد کرده است. مسکو همچنین با سرمایه گذاری های عمده در سایر کشورهای عضو این کریدور با مشکلاتی مواجه است.

علاوه بر این، کانال سوئز نیز همچنان سریع ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است. با وجود برخی انسدادهای کانال سوئز در چند سال اخیر، قاهره با توسعه سوئز، جلوگیری از مشکلات قدیمی کانال و کاهش ترانزیت و عبور و مرور، سعی دارد این کانال را بهترین کریدور حمل و نقل بین المللی برای آسیا و اروپا معرفی کند.

در واقع، مصر با طرح توسعه کانال سوئز تا سال ۲۰۳۰ همچنان می تواند مانع از توجه جدی بازیگران به کریدور شمال_جنوب شود. تنش های سیاسی و نظامی بین ایروان و باکو نیز باعث کاهش توجه به مسیر غربی این کریدور شده است. همچنین، سرد شدن روابط جمهوری آذربایجان با هند مانعی جدی برای توجه جدی به راه اندازی این کریدور است.

علاوه بر ادامه چالش های فنی و زیرساختی کریدور شمال_جنوب، توجه هند نیز ممکن است بیشتر به شرق روسیه یا مسیر ترکیه جلب شود. همچنین چالش های موجود، روسیه را به فکر توجه بیشتر به توسعه کریدور مرکزی شرق_غرب (توافق ترکیه_جمهوری آذربایجان_ قزاقستان) خواهد انداخت.

چشم انداز احداث و راه اندازی کریدور شمال_جنوب

اگرچه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شروع به کار کرده است، اما برای رسیدن به اهداف خود باید از موانع فنی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی گسترده عبور کند. همچنین، در حالی که واشنگتن قصد دارد، هند وزنه تعادلی برای چین باشد، توجه اساسی هند به این کریدور و گذار از تأثیر تحریم‌ها بر این کریدور مهم است.

بر همین اساس، چالش ها و موانع دستیابی به اهداف مشترک باید کاهش یابد و روابط دوستانه و سودمند در چارچوب برنامه های نستراک ایجاد شود. همکاری های دیپلماتیک و سیاسی کشورها نیز می تواند زمینه ساز و تقویت همکاری های اقتصادی و گسترش عرصه در چارچوب کریدور شمال_جنوب باشد. در واقع، آینده این کریدور تا حد زیادی به رویکرد هند در رابطه با تهران و مسکو بستگی دارد در حالی که همکاری گسترده تر اعضا می تواند به ارتقاء ارتباطات درون قاره ای و بین قاره ای در اوراسیا کمک کند.

در حالی که هنوز کریدور شمال_جنوب در مراحل اولیه خود در مقایسه با یک کمربند_یک جاده قرار دارد، اما این کریدور می تواند تا سال ۲۰۳۰، به درصد بالایی از کل ترافیک کانتینری بالقوه خود در مقایسه با کریدورهای قدیمی موجود برسد.

پژوهشگر ارشد روابط بین الملل

۳۱۱۳۱۱

حتما بخوانید : ترامپ: هزاران دوربین‌ دید در شب برای طالبان به جا گذاشتیم

مجله خبری برگزیده های ایران

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • هوای تهران، ناسالم برای گروه‌های حساس 7 ساعت پیش
  • جزئیاتی از ترور برادر عماد مغنیه توسط موساد+فیلم 7 ساعت پیش
  • دهک‌های چهارم تا نهم یارانه گرفتند 7 ساعت پیش
  • برنج وارداتی با ارز ۱۰۷هزارتومانی به کشور وارد شد 7 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15778
  • اخبار ورزشی 21013
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8586
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5984
  • تبلیغات 53
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 745
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3642
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19871
  • قزوین 770
  • قم 877
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1186
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • خبر بد درباره‌ میانگین سن ابتلا به سرطان در ایران
    خبر بد درباره‌ میانگین سن ابتلا به سرطان در ایران 9 ساعت پیش
  • هشدار افزایش تجویز داروهای گران‌قیمت تک‌نسخه‌ای؛ خطر قاچاق معکوس داروهای یارانه‌ای
    هشدار افزایش تجویز داروهای گران‌قیمت تک‌نسخه‌ای؛ خطر قاچاق معکوس داروهای یارانه‌ای 9 ساعت پیش
  • اولتیماتوم داروسازان به وزارت بهداشت/ داروخانه‌ها از ۱۵ دی بابت خرید دارو چک صادر نمی‌کنند
    اولتیماتوم داروسازان به وزارت بهداشت/ داروخانه‌ها از ۱۵ دی بابت خرید دارو چک صادر نمی‌کنند 9 ساعت پیش
  • سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد
    سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد 9 ساعت پیش
  • خرید ۶۰۰ میلیون دلار دارو و مشکل در انتقال ارز / حضور ۱۷۵۰۰۰ پزشک در کشور
    خرید ۶۰۰ میلیون دلار دارو و مشکل در انتقال ارز / حضور ۱۷۵۰۰۰ پزشک در کشور 9 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025