به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امتحانات دانشآموزان پایه نهم برای برای دروس ریاضی، علوم و فارسی به صورت کشوری است یعنی سؤالات امتحان این سه درس در تمام کشور یکسان است و برای سایر دروس سؤالات به صورت استانی است.
امتحان کشوری درس فارس اول خرداد، درس علوم تجربی ۶ خرداد و درس ریاضیات ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ برگزار میشود.
امتحانات دروس غیرکشوری پایه نهم در استان تهران از تاریخ ۲۹ اردیبهشت آغاز خواهد شد و دانشآموزان در روزهای پنجشنبه نیز امتحان دارند.
آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران درباره برگزاری امتحانات در روزهای پنجشنبه اعلام کرد: به دلیل اعتراض برخی معلمان دوره اول متوسطه بابت موضوع برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم در روزهای پنجشنبه، دلایل توجیهی این موضوع را به استحضار میرسانیم:
۱. با توجه به برگزاری امتحانات نهایی سه پایه برای اولین بار، بخشی از مدارس دوره اول متوسطه مناطق به عنوان حوزه امتحان نهایی در نظر گرفته شدهاند. روزهای زوج امتحانات پایههای دهم و یازدهم و روزهای فرد امتحانات پایه دوازدهم برگزار میشود. همچنین تعدادی از همکاران دوره اول نیز به عنوان عوامل برگزاری و نظارت امتحان نهایی مشغول به کار هستند.
۲. سه امتحان ریاضی، علوم و فارسی پایه نهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار میشود که برنامه هر سه امتحان در روزهای فرد هفته برنامهریزی و ابلاغ شده است.
۳. باید فقط یکی از روزهای زوج یا فرد برای امتحانات پایه نهم در نظر گرفته شود که مدرسه در یک روز برگزار کننده امتحان نهایی و در روز دیگر برگزار کننده امتحان هماهنگ پایه نهم باشد. با عنایت به برنامه ریزی سه امتحان هماهنگ کشوری در روزهای فرد، تمام برنامه امتحانات هماهنگ برای روزهای فرد برنامهریزی شد.
۴. بر اساس ماده ۳ آیین نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه، ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموزان، در نوبتهای زیر انجام میشود:
الف – ارزشیابی نوبت اول(لغایت پایان دی ماه)
ب – ارزشیابی نوبت دوم(لغایت پایان خردادماه)
بر اساس این ماده امکان برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم در تیرماه وجود ندارد. در صورتی که امتحانات فقط در روزهای فرد غیر از پنجشنبه برگزار شود، برنامه امتحانات هماهنگ تا هفته اول تیرماه طول خواهد کشید که مغایر آیین نامه است.
۵. در برخی مناطق استان، درصد زیادی از مدارس دوره دوم نظری غیردولتی هستند و در آن مدارس امتحان نهایی برگزار نمیشود و دانشآموزان غیردولتی برای امتحان نهایی به حوزههای اجرای واقع در سایر مدارس میروند.
۶. همه مدارس ظرفیت تجهیزاتی و کیفی برگزاری آزمون را ندارند. در حال حاضر با تخصیص حداکثر اعتبار ممکن، بیشتر دبیرستانها برای حوزه اجرا تجهیز میشوند. هر حوزه اجرا حداقل به یک چاپگر با توان تکثیر بالا نیاز دارد تا این حجم تکثیر سؤالات و پاسخنامهها انجام شود. خیلی از مدارس این تجهیزات را ندارند. نور درست، فضای استاندارد و … هم در همه مدارس نیست. به این دلیل هم هنرستانها و هم مدارس دوره اول برخوردار به عنوان حوزه اجرای امتحانات نهایی در نظر گرفته میشوند.
۷. مجوز برگزاری حوزه زیر تعداد مشخصی از افراد را نداریم و خیلی از دبیرستانها ظرفیت این حجم دانش آموز را برای حوزهها ندارند. این هم یکی از دلایل انتخاب مدارس دوره اول برای حوزه هست.
۸. علاوه بر این که مجوز برگزاری آزمون هماهنگ در تیرماه را نداریم، حتی اگر مجوز هم داشته باشیم، نتایج آزمون پایه نهم در زمان مقرر اعلام نمیشود و جهت صدور به موقع هدایت تحصیلی به مشکل میخوریم.
در نهایت بر اساس شرایط خاص ایجاد شده و محدودیتهای آییننامهای، سه امتحان از امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم در روزهای پنجشنبه برگزار میشود.