سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اسپالتی: بازیکنان یوونتوس شبیه رهگذر بودند!/ فقط دنبال ناپولی می‌دویدیم

22 ساعت پیش

آیا تاندر رکورد تاریخی بیشترین برد فصل NBA را می‌شکند؟

22 ساعت پیش

روزنامه AS: ایران ۲ بازی خانگی در جام جهانی خواهد داشت!

22 ساعت پیش

کونته: انرژی و دقت تاکتیکی بالایی داشتیم/ فقط می‌توانم از بازیکنانم تشکر کنم

22 ساعت پیش

۱۰ امتیاز متوالی لبران جیمز در کوارتر چهارم

22 ساعت پیش

نیمار: آینده‌ام؟ اولویت من همیشه سانتوس است/ برای اولین بار پیش روانشناس رفتم

22 ساعت پیش

انتصاب سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن کراسفیت

22 ساعت پیش

آخرین وضعیت مصدومان پیکان در آستانه بازی برابر پرسپولیس

22 ساعت پیش

خانه‌نشینی ۲ ماهه در انتظار موراتا

22 ساعت پیش

غیبت ۳ بازیکن خیبر برابر استقلال خوزستان

22 ساعت پیش

Home » چرا عاشق سریال‌های «پساآخرالزمانی» شده‌ایم؟

چرا عاشق سریال‌های «پساآخرالزمانی» شده‌ایم؟

زمان انتشار: 22 اسفند 1403 ساعت 0:40

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 596015

زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا عاشق سریال‌های «پساآخرالزمانی» شده‌ایم؟

چرا عاشق سریال‌های «پساآخرالزمانی» شده‌ایم؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده، سریال‌های پساآخرالزمانی این روزها حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند. آثاری مثل «پارادایس»، «فال‌اوت» و «سیلو» که همگی در پناهگاه‌های زیرزمینی روایت می‌شوند، با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده‌اند و برای فصل‌های جدید تمدید شده‌اند. 

به گزارش فرادید، چرا پساآخرالزمان تا این حد محبوب است؟ شاید دلیلش نیاز به فرار از واقعیت باشد؛ انگار مخاطبانی که در میان هرج‌ومرج دنیای واقعی گرفتار شده‌اند، مشتاق تصور جهانی هستند که پس از وقوع یک فاجعه «از نو» آغاز می‌شود. 

خواننده گروه موسیقی R. E. M می‌خواند: «این پایان دنیایی است که می‌شناسیم، و من حالم خوب است!» انگار برای مخاطبان تلویزیون هم آخرالزمان یک جور پایان نیست، بلکه شروعی تازه برای یک ماجراجویی مهیج است. شاید به همین دلیل است که سریال‌هایی مثل «پارادایس»، «فال‌اوت» و «سیلو» که در محیط‌های بسته و پررمزوراز پناهگاه‌ها رخ می‌دهند چنین جذابیتی دارند. 

مثلاً سریال «پارادایس» در همان قسمت اول با نشان دادن اینکه داستانش در شهری کوچک در درون یک پناهگاه پس از یک فاجعه بزرگ جریان دارد، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. «فال‌اوت» نیز با داستان پساآخرالزمانی‌اش در اکتبر گذشته به ۱۰۰ میلیون بیننده رسید و با امتیاز ۹۴ درصدی از منتقدان، برای فصل دوم تمدید شد. از سوی دیگر، کاربران اپل تی‌وی پلاس بیش از ۴۱۷ میلیون دقیقه را صرف تماشای «سیلو» کردند که حالا فصل سوم و چهارم آن نیز در راه است. 

طی سال‌ها، سینما و تلویزیون روایات مختلفی از پایان دنیا ارائه داده‌اند؛ از فیلم‌هایی که به پیامدهای فجایع هسته‌ای پرداخته‌اند، مثل «Threads» (۱۹۸۴) و «جاده» (۲۰۰۹)، تا سریال‌هایی که به دنیاهای مملو از زامبی‌ها و همه‌گیری‌ها می‌پردازند، مثل «مردگان متحرک» (۲۰۱۱) و «آخرین بازمانده از ما» (۲۰۲۳). اما در سال‌های اخیر، تمرکز روی داستان‌هایی که در «پناهگاه‌های زیرزمینی» اتفاق می‌افتند، افزایش یافته است. 

«فال‌اوت» داستان زنی به نام لوسی (با بازی الا پورنل) را دنبال می‌کند که از پناهگاهی که تمام عمرش در آن بوده بیرون می‌آید تا پدرش را پیدا کند. در «پارادایس» و «سیلو» نیز پناهگاه‌ها نه‌تنها پناهگاهی در برابر فاجعه، بلکه بستری برای ماجراهای پرتعلیق و رازهای پیچیدۀ جنایت و تبهکاری هستند. 

آخرالزمان به‌عنوان فرصتی برای شروعی تازه

برخی کارشناسان معتقدند موفقیت این سریال‌ها با شرایط ژئوپلیتیک جهان امروز مرتبط است. متیو لگات، استاد ادبیات انگلیسی و آمریکایی در دانشگاه وینچستر، به این موضوع اشاره کرده که تهدیدهای جهانی مثل افزایش تنش‌های هسته‌ای مردم را به داستان‌هایی جذب می‌کند که فاجعه را به‌عنوان نقطه‌ای برای شروعی جدید نمایش می‌دهند. او می‌گوید این روایت‌ها به ایده «آخرالزمان» در کتاب‌های مقدس شباهت دارند که به نجات و رستگاری اشاره می‌کنند. 

لگات همچنین خاطرنشان می‌کند که این سریال‌ها، علاوه بر تاریکی و خشونتی که دارند، نوعی امید را نیز نشان می‌دهند. جوامعی که در این داستان‌ها شکل می‌گیرند، نمایانگر این ایده‌اند که انسان‌ها حتی در شرایط بحرانی کنار هم قرار می‌گیرند و برای بقا تلاش می‌کنند. 

پناهگاه‌ها؛ بستر رازهای جذاب

رابرت ییتس، دانشیار ادبیات آمریکایی، معتقد است که پناهگاه‌ها در تلویزیون و سینما مانند «دیگ زودپز» عمل می‌کنند؛ جایی که درام‌های انسانی خیلی سریع به اوج خود می‌رسند. پناهگاه‌ها مثل دنیاهایی جدید هستند که بر روی ویرانه‌های دنیای قدیم ایجاد شده‌اند و بینندگان را به سمت این تخیل لذت‌بخش سوق می‌دهند که اگر در چنین دنیایی بودند، چگونه زنده می‌ماندند و چگونه زندگی می‌کردند. 

رازآلودگی پناهگاه‌ها نیز عامل دیگری است که بینندگان را جذب می‌کند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چه کسانی این مکان‌ها را ساخته‌اند، هدف‌شان چه بوده و چه اسراری در دل آن‌ها نهفته است. کالین فورز، یوتیوبر و مخترع مشهور، پناهگاهی در باغ خود ساخت که میلیون‌ها نفر را مجذوب کرد. او می‌گوید مردم عاشق ایده داشتن مکانی هستند که دور از چشم دیگران باشد و حس فرار از واقعیت را به آن‌ها بدهد. 

پناهگاه‌های واقعی؛ از سرگرمی تا سرمایه‌گذاری

علاقه به پناهگاه‌ها تنها محدود به دنیای سریال‌های تلویزیونی نیست. مارک زاکربرگ در املاک هاوایی خود یک پناهگاه ۴۵۰۰ فوت مربعی ساخته است، گرچه ادعا می‌کند که این مکان صرفاً یک فضای امن است و نه یک پناهگاه آخرالزمانی. از سوی دیگر، برخی شرکت‌های متخصص در ساخت پناهگاه‌های زیرزمینی، به مشتریان خود امکاناتی لوکس مانند سالن بولینگ، استخر و حتی میدان تیر ارائه می‌دهند. ال کوربی که رئیس یکی از این شرکت‌هاست می‌گوید: «ما بیشتر روی سرگرمی تمرکز داریم. اگر قرار است زیر زمین زندگی کنید، باید تجربه‌ای لذت‌بخش داشته باشید». 

کنجکاوی نسبت به آینده

در نهایت شاید دلیل اصلی شیفتگی ما به این داستان‌ها این باشد که می‌خواهیم بدانیم دنیا چگونه می‌تواند تغییر کند. ییتس می‌گوید: «پناهگاه‌ها نماد این میل انسانی‌اند که زنده بمانیم، زمان را سپری کنیم و در نهایت به دنیای بیرون بازگردیم تا هرچه از ویرانه‌ها باقی مانده را احیا کنیم.» شاید به همین دلیل است که سریال‌های پساآخرالزمانی همچنان تماشاگران را مجذوب خود نگه می‌دارند.

۲۴۴۵۷

حتما بخوانید : انتقاد فلسطینی‌ها از مستند برنده اسکار
برچسب ها
سریال خارجی سینمای جهان فیلم - سرگرمی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند
    وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند 17 ساعت پیش
  • «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت
    «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت 17 ساعت پیش
  • کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟
    کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟ 17 ساعت پیش
  • «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران
    «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران 17 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15420
  • اخبار ورزشی 20695
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8183
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5598
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3518
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19429
  • قزوین 770
  • قم 845
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو  
    راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو   19 ساعت پیش
  • داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟
    داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟ 19 ساعت پیش
  • ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار
    ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار 19 ساعت پیش
  • ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان
    ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان 19 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 19 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025