سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

2 روز پیش
خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

2 روز پیش
غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

2 روز پیش
پرتاب باور نکردنی استیفن کری

پرتاب باور نکردنی استیفن کری

2 روز پیش
اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

2 روز پیش
اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

2 روز پیش
اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

2 روز پیش
توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

2 روز پیش
اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

2 روز پیش
واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

2 روز پیش

Home » چرا موتور ۸ سیلندر داریم، ولی موتور ۷ سیلندر نداریم؟ / راز عدد ممنوعه

چرا موتور ۸ سیلندر داریم، ولی موتور ۷ سیلندر نداریم؟ / راز عدد ممنوعه

زمان انتشار: 26 آبان 1404 ساعت 16:59

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 724707

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا موتور ۸ سیلندر داریم، ولی موتور ۷ سیلندر نداریم؟ / راز عدد ممنوعه

چرا موتور ۸ سیلندر داریم، ولی موتور ۷ سیلندر نداریم؟ / راز عدد ممنوعه

امیرمسعود عابدین:‌ اگر تاریخ پیشرانه‌های احتراق داخلی را ورق بزنید، تقریبا هر ترکیب عجیب‌ و غریبی را پیدا می‌کنید؛ پنج‌ سیلندرهای خاص آئودی، V۱۰های فراری، W۱۶ بوگاتی و غیره. اما بین همه این‌ها، یک غیبت عجیب وجود دارد: موتور هفت سیلندر.

در نگاه اول شاید به نظر برسد که عدد هفت می‌تواند جایی بین شش و هشت برای خودش دست‌ و پا کند، اما واقعیت این است که مهندسی و فیزیک، هیچ‌کدام با آن کنار نمی‌آیند.

چرا هفت سیلندر کابوس میل‌لنگ‌سازها است؟

براساس گزارش carscoops، مشکل از جایی شروع می‌شود که قرار است سیلندرها روی میل‌لنگ تنظیم شوند. شش‌سیلندر خطی با تقسیم‌بندی ۶۰ درجه‌ای، یک نمونه ایده‌آل است. V۸ هم با زاویه‌های ۴۵ درجه‌ای و میل‌لنگ کراس‌پلین، آرام و متعادل کار می‌کند.

هفت سیلندر نه با هندسه سازگار است و نه با منطق. برای یک موتور هفت سیلندر باید میل‌لنگ را روی زاویه ۵۱.۴۲۸۵۷ درجه تنظیم کرد؛ عددی که فقط ماشین‌کاری بسیار پیچیده و هزینه‌بر می‌تواند از پسش برآید.

چون موتور هفت سیلندر به‌طور طبیعی نامتعادل است، داستان بدتر می‌شود. ارتعاشات هارمونیک در آن طوری شکل می‌گیرند که نه شبیه پنج‌ سیلندرهای دوست‌داشتنی آئودی هستند و نه مثل سه‌ سیلندرهای کوچک، قابل مهار با شفت‌های تعادل.

در واقع هفت‌ سیلندر آنقدر دور از تعادل است که نه به اندازه یک سه‌ سیلندر جمع‌وجور است و نه به نرمی یک شش‌سیلندر یا V۸ می‌رسد.

در صورت امکان، باز هم ارزشش را ندارد؟

چرا موتور ۸ سیلندر داریم، ولی موتور ۷ سیلندر نداریم؟ / راز عدد ممنوعه

فرض کنید مهندسان بتوانند این مشکل‌ها را حل کنند؛ باز هم سوال مهم‌تر باقی می‌ماند: برای چه؟

یک موتور شش سیلندر همه‌چیز دارد؛ نرمی، قدرت، تعادل. یک موتور هشت سیلندر برتری‌اش در گشتاور و شخصیت صوتی است. اما موتور هفت سیلندر نه قدرت خاصی بیشتر می‌دهد، نه کوچک‌تر می‌شود، نه نرم‌تر کار می‌کند.

این‌گونه می‌شود که ترکیب هفت‌ سیلندر، در بهترین حالت، نتیجه‌ای بی‌فایده و پرهزینه دارد. اگر قرار بود کسی از روی سر شوق و جنون مهندسی چنین موتوری بسازد، احتمالا در دهه طلایی آزمایش‌های عجیب دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی این اتفاق افتاده بود؛ اما نشد.

تنها جاهایی که هفت‌سیلندر دوام آورده

اگر واقعا بخواهید موتورهای هفت‌سیلندر را ببینید، باید به سراغ دنیاهای دیگری بروید؛ کشتی‌های بزرگ، موتورهای صنعتی غول‌پیکر یا تجهیزات کشاورزی با هزاران کیلو قطعات چدنی و فلایویل‌هایی به اندازه میز ناهارخوری. آن‌جا دور موتور فقط چند صد rpm است و وزن زیاد می‌تواند لرزش‌ها را خفه کند.

اما در یک خودرو که آرامش، دور موتور بالا و پاسخ‌گویی لازم است، کاملا غیرممکن می‌شود.

وقتی که آینده، دیگر به تعداد سیلندر اهمیت نمی‌دهد

با حرکت صنعت خودرو به سمت پیشرانه‌های هیبریدی و الکتریکی، مسابقه «سیلندر بیشتر» مدت‌هاست نفس‌های آخرش را می‌کشد. موتورهای سه و چهار سیلندر توربو می‌توانند قدرت‌هایی تولید کنند که زمانی فقط از شش یا هشت سیلندر برمی‌آمد. اگر گشتاور آنی و نرمی فوق‌العاده می‌خواهید، یک موتور الکتریکی بهترین پاسخ است.

بنابراین در چنین دورانی، ساختن یک موتور هفت سیلندر بسیار عجیب است.

۵۸۳۲۲

حتما بخوانید : قدرت تفنگ الکترومغناطیسی ژاپن شگفتی‌ساز شد/ یکه‌تازی سامورایی، عقب‌نشینی آمریکا
برچسب ها
خودروسازان صنعت خودروسازی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ
    تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ 3 هفته پیش
  • سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
    سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک 3 هفته پیش
  • معمای S550 /  مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد!
    معمای S550 / مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد! 3 هفته پیش
  • چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین
    چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین 3 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15552
  • اخبار ورزشی 20817
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8349
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5775
  • تبلیغات 52
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 729
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3578
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19617
  • قزوین 770
  • قم 865
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1156
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • جزئیات مرگ و میر در اثر آنفولانزای نوع جدید؛ افزایش فوتی‌ها تقصیر آلودگی هواست؟
    جزئیات مرگ و میر در اثر آنفولانزای نوع جدید؛ افزایش فوتی‌ها تقصیر آلودگی هواست؟ 11 ساعت پیش
  • ماجرای رها شدن یک نوزاد پروانه‌ای در بیمارستان
    ماجرای رها شدن یک نوزاد پروانه‌ای در بیمارستان 11 ساعت پیش
  • این قرص‌های امگا۳ را نخرید و نخورید
    این قرص‌های امگا۳ را نخرید و نخورید 11 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 11 ساعت پیش
  • افزایش شیوع آنفلوآنزای H3N2؛ ۱۰ استان درگیر موج جدید آنفلوآنزا/ آمار جانباختگان اعلام شد/ توصیه‌های فوری برای پیشگیری
    افزایش شیوع آنفلوآنزای H3N2؛ ۱۰ استان درگیر موج جدید آنفلوآنزا/ آمار جانباختگان اعلام شد/ توصیه‌های فوری برای پیشگیری 11 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025