Categories: بوشهر

کارگران فصلی دیّر ناراضی از تعطیلی زود هنگام نانوایی‌ها

برگزیده های ایران – شهرستان دیر، علی بردستانی: استان بوشهر بعنوان قطب تولید گوجه خارج از فصل محسوب می‌شوند و سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود. با سرد شدن هوا برداشت گوجه آغاز شده و علاوه بر توزیع در بازار داخلی به کشورهای عراق، روسیه، قطر و پاکستان صادر می‌شود.

با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و زمان مناسب برداشت گوجه فرنگی در منطقه دیر، جمعیت کارگران فصلی دربردخون دو برابر شده اما با این وجود، برخی مردم و کارگران از تعطیلی زود هنگام نانوایی‌ها گلایه دارند.

سهمیه آرد نداریم

حسین کاظمی از نانواداران بردخون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت مهاجر در فصل برداشت گوجه در منطقه بردخون سهمیه آرد نانوایی‌های بردخون افزایش نداشته است.

وی در ادامه گفت: سهمیه پارسال نانوایی‌ها در همین فصل ۳۸۰ کیسه آرد بوده ولی امسال به ۳۲۰ کیسه در ماه کاهش داشته و خیلی از نانوایی‌ها توان خرید آرد به نرخ آزاد هر کیسه ۱۷۰ هزار تومان را ندارند.

این نانوا دار گفت: مردم حق دارند از وضعیت تعطیلی زود هنگام گلایه‌مند باشند و اگر نانوایی‌های بردخون بخواهند ساعات کار نانوایی را بیشتر کنند، این سهمیه آرد به ۱۵ روز هم نمی‌رسد و مجبورند زودتر نانوایی را تعطیل کنند.

یکی از کارگران فصلی حاضر در بردخون گفت: کارگران فصلی از صبح زود تا غروب به برداشت گوجه در مزارع اطراف بردخون مشغول هستند و وقتی با حالت خستگی به شهر برمی‌گردیم که تدارک شام را ببینیم، اغلب نانوایی‌ها به دلیل کمبود سهمیه آرد بسته هستند.

وی گفت: با توجه به بضاعت ما کارگران، توان خرید دیگر مواد غذایی را نداریم و نان از مایحتاج ضروری برای شب محسوب می‌شود. برخی اوقات هم که نانواها باز هستند، در دادن نان محدودیت دارند، در صورتی که دو یا سه برابر آن نیاز داریم.

سهمیه بالاست اما کفایت نمی‌کند

صادق نظری رئیس اداره اصناف بخش بردخون به خبرنگار فارس گفت: هر ساله با شروع فصل گوجه فرنگی، سهمیه‌ای اختصاصی برای بخش بردخون که مهاجران غیر بومی اعم از افاغنه و سایر هموطنان که عمدتاً از جامعه کارگری هستند در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: امسال نیز با تلاش روسای اتاق اصناف، اداره صمت شهرستان و پیگیری شورای اسلامی شهر و بخشدار، مقداری افزایش داشته ولی این مقدار کفاف این همه جمعیت مهاجر که حدود دو و نیم برابر جمعیت بومی هستند را نمی‌دهد و به همین دلیل هم نانواها با مشکل کمبود آرد مواجه هستند که مجبور به تعطیلی زودتر از موعد می‌شوند.

نظری بیان کرد: با این وجود سوپری‌ها و نانوایی‌ها علاوه بر نان‌هایی که در شهر پخت می‌شود، از شهرها و شهرستان‌های همجوار هم نان تهیه می‌کنند ولی باز هم این معضل حل نشده و نیازمند توجه بیشتر و اختصاص سهمیه ویژه‌ای هستیم که نیاز شهروندان و جمعیت مهاجر را تأمین کند.

به گزارش فارس، در فصل برداشت گوجه فرنگی جمعیت بخش بردخون نزدیک به ۳۰ هزار نفر می‌شود و با احتساب وزن جدید نان، بیش از ۴۰ هزار قرص نان پخت می‌شود که باز هم کفایت نمی‌کند و امیدواریم مسؤولین مربوطه جهت رفع مشکل و اختصاص سهمیه آرد در این فصل سریع‌تر اقدامات مؤثری را انجام دهند.

انتهای پیام/ع


admin

Recent Posts

جام زرین حسنلو با قدمت ۳ هزار ساله به نمایش درآمد

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی جام زرین حسنلو نقده با حضور مسئولان در موزه باستان‌شناسی ارومیه…

21 دقیقه ago

مخابرات سومین شرکت توسعه اینترنت فیبرنوری در آذربایجان‌غربی / روستاها، ۴G می‌شوند

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی با اشاره به دریافت مجوز ارائه خدمات اینترنت فیبرنوری در استان…

22 دقیقه ago

غافلگیری شب امتحانی برای دانش‌آموزان پایه هفتم تا نهم

با نزدیک شدن به خرداد و شروع امتحانات ترم دوم مدارس، فیلیمومدرسه ویدیوهای ویژه مرور…

53 دقیقه ago

جزییات اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی/ یک بزرگداشت و معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

53 دقیقه ago

ناشران نقره داغ شده‌اند؛ به نمایشگاه کتاب تهمت نزنید!

ناشران در بخش حضوری نمایشگاه اجاره‌بهای غرفه می‌پردازند و در بخش مجازی ۳% از خالص…

54 دقیقه ago

ماجرای بمب‌گذاری در جشنواره کن چیست؟

ورودی کاخ جشنواره کن به دلیل ترس از بمب گذاری در پی آنچه کارکنان جشنواره…

55 دقیقه ago