کاشف اصلی قضیه مشهور فیثاغورث پیدا شد

کاشف اصلی قضیه مشهور فیثاغورث پیدا شد

غزال زیاری: هیچ تردیدی در این نیست که فیثاغورث یک شخصیت تاریخی مهم در دنیای ریاضیات بوده و نقش پررنگی در توسعه این رشته ایفا کرده است. اما شاید جالب باشد بدانید که معادله‌ای که تا پیش از این با نام قضیه فیثاغورث می‌شناختیم (a۲ + b۲ = c۲)، در واقع کشف او نبوده است.

واقعیت این است که یک لوح بابلی باستانی که IM ۶۷۱۱۸ نام گرفته، حالا اطلاعات حیرت‌آوری را دراختیار ما قرار داده است. در این لوح باستانی از قضیه فیثاغورث برای تعیین طول قطر یک مستطیل استفاده شده. این لوح که احتمالا برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گرفته، متعلق به سال ۱۷۷۰ قبل از میلاد مسیح است؛ یعنی قرن‌ها قبل از تولد فیثاغورث در سال ۵۷۰ قبل از میلاد مسیح.

    در لوح دیگری که متعلق به سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح بوده نیز مربعی با مثلث‌های برچسب گذاری شده در داخل آن مشاهده می‌شود. ترجمه علامت‌گذاری‌ها از پایه ۶۰ ( سیستم شمارش مورد استفاده توسط بابلیان باستان)، حکایت از آن دارد که این ریاضی‌دانان باستانی، از قضیه‌ای که ما آن را قضیه فیثاغورث می‌نامیم و دیگر مفاهیم پیشرفته ریاضی آگاه بودند.

    بروس راتنر، ریاضی‌دان برجسته در مقاله‌ای در این باره نوشته:« نتیجه‌گیری این موضوع اجتناب ناپذیر است. بابلیان باستان از رابطه بین طول قطرمربع و ضلع آن آگاه بودند: d=ریشه مربع ۲؛ این احتمالا اولین عددی بود که غیرمنطقی شناخته می‌شد. با این حال، این به نوبه خود بدین معناست که آنها بیش از هزار سال قبل از آنکه فیثاغورث این قضیه را به نام خود ثبت کند، با این قضیه (یا حداقل با حالت خاص آن برای قطر مربع) آشنا بودند (d۲ = a۲ + a۲ = ۲a۲) .

    بیشتر بخوانید:

    • هم صحبت شدن با سلبریتی‌های تقلبی!
    • چرا بوی ماهی ناخوشایند است؟

    پس چرا این قضیه به فیثاغورث نسبت داده می‌شود؟ هیچ یک از دست‌نوشته‌های اصلی فیثاغورث دیگر باقی نمانده و آنچه که ما از او می‌دانیم، توسط دیگران، به ویژه فیثاغورثی‌ها (یعنی اعضای مدرسه‌ای که او در جنوب ایتالیای امروزی تاسیس کرده بود) به ما منتقل شده است. مدرسه‌ای که نیم‌دایره فیثاغورث نام داشت و مخفیانه بود.

    راتنر ادامه داد:« یکی از دلایل نادر بودن منابع اصلی فیثاغورث این بود که دانش فیثاغورث به صورت دهان به دهان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد. چرا که در آن زمان مواد نوشتاری بسیار کمیاب بودند. به علاوه، شاگردان این مدرسه به دلیل احترامی که برای فیثاغورث قائل بودند، بسیاری از اکتشافاتشان را به خود فیثاغورث نسبت می‌دادند. این موضوع اصطلاح “قضیه فیثاغورث” را توضیح می‌دهد.»

    اگرچه فیثاغورث این نظریه را ارائه نکرده ولی مکتب او مطمئنا این نظریه را ترویج کرده و دست کم برای چند هزار سال آینده، این نظریه با نام او مرتبط شده بود.

    منبع: iflscience

    ۵۸۵۸

    برگزیده های ایران

    admin

    Recent Posts

    چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

    گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

    3 هفته ago

    لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

    شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

    4 هفته ago

    فرق میسلار واتر و تونر

    پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

    1 ماه ago

    نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

    نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

    1 ماه ago

    تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

    شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

    1 ماه ago

    سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

    تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

    1 ماه ago