Categories: کرمان

کاهش نرخ باروری و شیب تند سالمندی در جنوب کرمان

به گزارش برگزیده های ایران از جیرفت، علی‌اصغر خیرخواه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت امروز در جلسه صیانت از جمعیت اظهار داشت: رشد جمعیت روند نزولی دارد و جنوب کرمان هم مانند سایر نقاط کشور تحت‌الشعاع این جریان قرار گرفته است. وظیفه ذاتی ما است که اقدامات سازنده و مهمی بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک تله جمعیتی هستیم، اگر سنین باروری گذشت، ممکن است، تلاش‌ها دیگر نتیجه نداشته باشد. دانشگاه در جهت رهنمودهای مقام معظم رهبری تمام‌قد در این مسیر حرکت می‌کند و از هر راه ممکن باید برای رشد جمعیت کشور کمک کنیم تا اشتباه گذشته جبران شود و حداقل از تله جمعیتی خارج شویم و نیروی جوان کشور به مخاطره نیفتد.

خیرخواه تصریح کرد:جمعیت هفت شهرستان حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر است، زنان ۱۰ تا ۵۴ سال منطقه حدود ۲۳۰ هزار نفر هستند  که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر متاهل هستند. موالید سالانه منطقه از ۱۷ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار موالید در سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه باروری در منطقه به زیر حد جانشینی۲.۱ رسیده است که این نرخ باروری با این میزان یعنی اینکه باید مداخلات در رشد جمعیت با سرعت و دقت افزایش یابد، خاطرنشان کرد: موالید در حال حاضر کم است و در مقابل متاسفانه جمعیت سالمند با شیب تندی در حال افزایش است که این جمعیت به ۱۰ درصد برسد از نظر جمعیتی وارد جمعیت سالمند می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه شهرستان رودبار بالاترین میزان موالید در منطقه را دارد، گفت: در حال حاضر مشکل تک‌فرزندی را داریم. در جنوب کرمان ۱۰ هزار زوج تک‌فرزند داریم که در حال گسترش است، دغدغه ما تک‌فرزندی است و سرآمد تک‌فرزندی در جنوب کرمان هم شهرستان جیرفت است.

خیرخواه با بیان اینکه اجرای برنامه‌های صیانت از جمعیت نیازمند همکاری بین‌بخشی است، عنوان داشت: برنامه عملیاتی برای آن داریم و خوشبختانه مشکل اعتباری هم در این زمینه نداریم، لازم است مسئولان منطقه به ویژه فرمانداران همکاری لازم در این زمینه داشته باشند که متاسفانه تاکنون فرمانداری‌ها حساسیت لازم برای برگزاری این کمیته‌ها را نشان ندادند که تصمیم بر این شد از طریق ائمه جمعه شهرستان‌ها که حساسیت بیشتری به موضوع دارند وارد عمل شویم و کمیته‌ها را با تولیت ائمه جمعه پیش ببریم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا در این زمینه تصریح کرد: اصل موضوع در این راستا فرهنگی است و ابعاد فراوانی دارد که بخشی اقتصادی است، مشاوره و آموزش در این زمینه مهارت های خاصی نیاز دارد، بنابر این محتواها باید خیلی غنی باشند و ضروری است از افراد صاحب نظر و با علم لازم استفاده شود تا نتیجه قابل قبول حاصل شود.

انتهای پیام/۲۶۵۵/ب


admin

Recent Posts

تهران قدیم| تصویری زیبا و خلوت از تقاطع کاخ در دهه چهل/ عکس

تهران قدیم عکس‌های زیبا و خاطره انگیز زیادی دارد.

12 ساعت ago

نهایی شدن محل آرامستان جدید تهران

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از نهایی شدن توافق با مالک زمین محل احداث آرامستان…

12 ساعت ago

پیش‌بینی هواشناسی برای این هفته/ سامانه بارشی جدید کی وارد کشور می‌شود؟

طبق اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی جدید از شمال‌غرب به سایر مناطق کشور وارد خواهد…

12 ساعت ago

انفجار سهمگین ساختمان مسکونی در این منطقه تهران

بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی تهران، یک ساختمان چهار طبقه مسکونی در منطقه ۷ تهران…

12 ساعت ago

کشف تریاک جاسازی‌شده در «کفش» دو تبعه افغان/ عکس

فرمانده هنگ مرزی تایباد از کشف مقادیری مواد مخدر از نوع تریاک جاسازی‌شده در کفش…

12 ساعت ago

از افرایش جریمه‌های رانندگی چه خبر؟

قرار بود که افزایش جرائم رانندگی از آخر فرودین ماه اجرا شود اما تا به…

12 ساعت ago