سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد

14 ساعت پیش

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| استارت کاروان ایران با ۲ طلای دختران پاراوزنه‌برداری

14 ساعت پیش

کاپ NBA| نیکس و مجیک پیروز شدند

14 ساعت پیش

جریمه نقدی استقلال و ۳ باشگاه لیگ برتری

14 ساعت پیش

واکنش فلیک به ابراز نارضایتی یامال پس از تعویض مقابل اینتراخت فرانکفورت

14 ساعت پیش

بانوی ایرانی رکورددار جهانی پلانک قدرتی شد

14 ساعت پیش

اشلوت: تقریباً فرصتی به اینتر ندادیم/ عذرخواهی صلاح؟ من نگفتم چه کسی باید اولین قدم را بردارد

14 ساعت پیش

درخواست ستاره فرمول یک از اسطوره تنیس زنان

14 ساعت پیش

کیوو: داور خودش همه چیز را در صحنه پنالتی دیده بود/ مصدومیت‌ها انرژی تیم ما گرفت

14 ساعت پیش

رونمایی پیرلی از نسل جدید تایرهای فصل ۲۰۲۶ فرمول یک + عکس

14 ساعت پیش

Home » کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

زمان انتشار: 21 شهریور 1402 ساعت 17:22

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 404516

زمان مطالعه: 12 دقیقه

کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

مریم فکری: «نفرت ملی از صنعت خودرو» کلیدواژه‌ای است که این روزها بسیار می‌شویم. کار صنعت خودرو به جایی رسیده که نه خودروساز و قطعه‌ساز راضی است و نه دولت و مجلس و نه مردم. تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند که در حال حاضر صنعت خودرو و قطعه دچار ضعف شده است و همین موضوع در نهایت یک نفرت ملی از خودروسازی در کشور را به وجود آورده است؛ این یعنی به نقطه بدینه در مقابله نقطه بهینه رسیده‌ایم.

این شرایط صنعت خودرو حتی امروز باعث مثال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شد که به شرکت‌های دانش‌بنیان هشدار داد: به سرنوشت ایران‌خودرو گرفتار نشوید.

وی در همایش نظاره جهش تولید دانش‌بنیان عنوان کرد: ما اکنون فرصت‌های زیادی را برای حوزه دانش‌بنیان فراهم می‌کنیم، اما توصیه بنده این است که فعالیت‌های نوآورانه باید نسبت به فعالیت‌های فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند.

به گفته او، اگر ما صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود، به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

چه بودیم، چه شدیم؟

اما چه شد که صنعت خودرو به بحران رسید؛ صنعتی که یک زمانی درصد بالایی از رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده بود. امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری برگزیده می‌گوید: در دهه ۷۰، خودروسازان محرک توسعه صنعتی کشور بودند و در این دوره، نرخ رشد صنعتی کشور دو برابر نرخ رشد متوسط کل کشور بود. این رشد تا جایی پیش رفت که در اوایل دهه ۸۰ صنعت خودرو معادل ۱۹ درصد کل ارزش افزوده صنایع و ۴ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بود.

وی می‌افزاید: شرایط خوب بود و دائما افراد به خارج از کشور می‌رفتند و آموزش می‌دیدند و یا از خارج از کشور به ایران می‌آمدند و آموزش می‌دادند. انواع کارهای جدید انجام و مراکز تحقیقاتی ایجاد می‌شد و صنعت خودرو رشد خیلی خوبی داشت.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: کار به جایی رسید که ما در اوایل دهه ۸۰ خودروی ملی داشتیم. در آن زمان به کمک خارجی‌ها کار کردیم، ولی قرار بود در دهه ۸۰ طراح کل خودرو بشویم.

کاکایی عنوان می‌کند: از سوی دیگر، تکنولوژی‌های جدید وارد کشور شد و حتی تکنولوژی‌های مدیریتی مثل ایزو۹۰۰۰ اولین‌بار در صنعت خودرو در کشور معرفی شد. در واقع خیلی از فناوری‌های مدیریتی معرفی شد و اتفاقات خوبی رخ داد.

وی متذکر می‌شود: اما امروز وقتی نام صنعت خودرو می‌آید، همه یک جوری صحبت می‌کنند. به قولی، صنعت خودرو مورد نفرت ملی قرار گرفته است.

کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

به صنعت خودرو مغرور شدیم

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: حالا این سوال مطرح است که چرا این اتفاق افتاده است؟ علت اصلی این اتفاق، دو موضوع بود. یکی این‌که کسانی که درون صنعت خودرو بودند، مغرور شدند و گفتند شرایط خوب است. از آن طرف، سیاست‌گذاران هم مغرور شدند و هم اشتباه‌های بزرگی کردند.

کاکایی می‌افزاید: بحث از حمایت تولید بود، ولی در حقیقت به اسم حمایت از تولید ملی، سیاستمداران به صورت یک گاو شیرده به این بخش نگاه کردند و از اواسط دهه ۸۰ دیگر رشد کیفی صنعت خودروسازی متوقف شد و رشد کمی مورد توجه قرار گرفت و تنها تیراژ را بالا بردیم.

وی با ذکر مثالی عنوان می‌کند: در سال ۸۱ که اولین خودرو ملی، یعنی سمند را تولید کردیم، قرار بود پس از آن، سالانه مدل‌های جدید خودرو تولید شود و بعد از ۵ سال، پلتفرم به‌روز شود، ولی هم سیاستمداران و هم مسوولین و هم مجریان به شرایط مغرور شدند و گفتند ما همین خودرو را به دست مردم می‌دهیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: فقط تیراژ را بالا می‌بردند، یعنی حجم تولید که در دهه ۷۰ کمتر از ۲۰۰ هزار خودرو بودیم، به ۵۰۰ هزار خودرو رسید و بعد از یک میلیون خودرو گذشت؛ تا این‌که در اواخر دهه ۸۰ تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ خودرو رسید.

این کارشناس صنعت خودرو متذکر می‌شود: در این شرایط، دائما اعلام می‌شد که ببینید چقدر وضع‌مان خوب است. رتبه ما به لحاظ تیراژی در دنیا به ۱۱ رسیده بود و پُز این رتبه را می‌دادند. هر وقت حرف می‌زدیم، می‌گفتند تیراژ بالاست، مردم هم که صف بسته‌اند؛ ضمن این‌که هر وقت درباره تحقیق و توسعه حرف می‌زدیم، انواع مکان‌ها را به ما نشان می‌دادند. برای مثال، می‌گفتند پژوهشگاه پلیمر داریم یا پژوهشگاه برق و الکترونیک داریم. در واقع صنعت خودرو تبدیل به نمایش شد و نتیجه‌اش را در دهه ۹۰ مشاهده کردیم.

هر صنعتی که مغرور شود، محکوم به فناست

کاکایی می‌گوید: اما نکته این‌جاست که زمانی که تحریم‌ها شروع شد، فهمیدیم خودرویی که ادعا می‌کردیم ۹۵ داخلی است، ۵۰ درصد قطعات آن وارداتی است. این نتیجه نگاه غلط ما نسبت به صنعت خودرو، مفهوم توسعه، مفاهیم تحقیق و توسعه و حمایت از تولید داخل بود.

وی می‌افزاید: جالب است که بدانید یک زمانی در خیلی از زیرمجموعه‌های خودروسازی پیشرفت کردیم. برای مثال، در حوزه تایرسازی واقعا یک زمانی جلو بودیم، اما الان که با شما صحبت می‌کنم، تایرسازان دارند دست و پا می‌زنند و با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند: یک زمانی می‌گفتیم داخلی‌سازی ۲۵ درصد که کاری ندارد؛ یک باتری و یک تایر است. یک زمانی واقعا برای ما کاری نداشت که یک تایر و باتری در کلاس بین‌المللی تولید کنیم، اما الان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بودیم؛ یعنی چالش تولید تایر و باتری. البته این به معنای این نیست که همه باتری‌سازان ما با مشکل روبه‌رو هستیم، ولی بدانید که الان در سطحی که باید باشیم، نیستیم و همه هم این را می‌دانند.

کاکایی تاکید می‌کند: هر صنعتی که به خود مغرور شود و یا هر صنعتی که یک‌بار نوآوری کند و تا آخر با همان نوآوری بخواهد جلو برود و تغییر نکند، محکوم به فناست. امروز قرن بیست و یکم است و نوآوری باید یک پدیده عادی در شرکت‌ها باشد؛ حتی شرکت‌های دانش‌بنیان.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکت دانش‌بنیان یک کلمه فرمالیه است؛ ولی اگر این شرکت به خود مغرور شود و کالا را بفروشد و دیگر نوآوری نکند و دائما دنبال حمایت‌های دولتی مثل جلوگیری از واردات باشد، قطعا شکست می‌خورد.

۲۲۳۲۲۵

حتما بخوانید : تصمیم نهایی دولت درباره ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ/ مسکن ۲۵ متری مشکل بازار مسکن را حل می‌کند؟

برگزیده های ایران

برچسب ها
افزایش قیمت خودرو ایران خودرو بازار خودرو باشگاه شهر خودرو پیش فروش خودرو تحریم خودرو دست دوم خودرو فرسوده خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی الکتریکی خودروی برقی خودروی پرنده خودروی چینی خودروی خورشیدی دانش بنیان صنعت خودروسازی فناوری قطعه سازان قیمت روز خودرو محمد باقر قالیباف واردات خودرو وام خودرو
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • نیمه اول امسال چقدر تورم داشتیم؟
    نیمه اول امسال چقدر تورم داشتیم؟ 8 ساعت پیش
  • فنر قیمت خودرو در رفت/ آخرین قیمت سمند، پژو، کوییک، دنا و شاهین + جدول
    فنر قیمت خودرو در رفت/ آخرین قیمت سمند، پژو، کوییک، دنا و شاهین + جدول 8 ساعت پیش
  • آژیر خطر روشن شد؛ ریزش قیمت طلا و سکه تا چه نرخی ادامه دارد؟ / سیگنال‌فروش‌ها رنگ عوض کردند: «نخرید!»
    آژیر خطر روشن شد؛ ریزش قیمت طلا و سکه تا چه نرخی ادامه دارد؟ / سیگنال‌فروش‌ها رنگ عوض کردند: «نخرید!» 8 ساعت پیش
  • این گروه امسال حداقل ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرند/ جزییات
    این گروه امسال حداقل ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرند/ جزییات 8 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15465
  • اخبار ورزشی 20745
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8243
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5657
  • تبلیغات 52
  • تهران 746
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 722
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3536
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19513
  • قزوین 770
  • قم 855
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1139
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • استعفای معاون آموزشی وزیر بهداشت بخاطر زیرمیزی گرفتن بود؟/ سرپرست جدید: تایید یا رد نمی‌کنم!
    استعفای معاون آموزشی وزیر بهداشت بخاطر زیرمیزی گرفتن بود؟/ سرپرست جدید: تایید یا رد نمی‌کنم! 11 ساعت پیش
  • هشدار مینو محرز: موج جدید آنفلوآنزا شدیدتر است؛ احتمال مرگ وجود دارد / همه علائم شدید را آنفلوآنزا فرض کنید / افراد مبتلا حتما در خانه بمانند
    هشدار مینو محرز: موج جدید آنفلوآنزا شدیدتر است؛ احتمال مرگ وجود دارد / همه علائم شدید را آنفلوآنزا فرض کنید / افراد مبتلا حتما در خانه بمانند 11 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 11 ساعت پیش
  • هزینه های سرسام‌آور درمان «سرماخوردگیِ ساده» معادل حداقل ۳ روز درآمد یک کارگر!/ وقتی بیماری‌های فصلی تبدیل به بحران می‌شود
    هزینه های سرسام‌آور درمان «سرماخوردگیِ ساده» معادل حداقل ۳ روز درآمد یک کارگر!/ وقتی بیماری‌های فصلی تبدیل به بحران می‌شود 11 ساعت پیش
  • چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند
    چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند 11 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025