به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، کمبود معلم در مهرماه ۱۴۰۲ باعث ورود مجلس به ماجرا و برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش شد.
نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش را در بحران کمبود معلم امسال مقصر میدانند آن هم به جهت ضعف مدیریت و عدم پیشبینی بهموقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه؛ البته بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه کرده است.
محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این جلسه به برگزیده های ایران گفت: وزیر آموزش و پرورش، کلاسهای درس بدون معلم را نپذیرفت و خود را تبرئه کرد، نمایندگان مجلس در این جلسه اعلام کردند زمانبندی استخدام نیرو در سازمان اداری و استخدامی و وزارت آموزش و پرورش دارای اشکال است.
سازمان اداری و استخدامی آمار کمبود معلم را تأیید نمیکند
به گفته وی، سازمان اداری و استخدامی مسئله کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش را نمیپذیرد و معتقد است که این وزارتخانه سند برنامه نیروی انسانی ندارد با این حال وزیر آموزش و پرورش تأکید داشت که سند جامع برنامهریزی نیروی انسانی وجود دارد و کمبود معلم اعلام شده با رعایت تأکیدات اسناد بالادستی است.
حداکثر جمعیت دانشآموزان در کلاس درس چند نفر است؟
(براساس مصوبه ۸۶۶ شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۶ نفر است. در دوره متوسطه اول و دوم حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۸ نفر است همچنین حداکثر جمعیت دانشآموزان کلاس درس در هنرستانها ۱۸ نفر است.)
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه هماکنون بیش از ۲۵۰ هزار کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: برای جبران کمبود معلم از روشهای مختلفی همچون اضافه کار معلمان شاغل، دعوت از معلمان بازنشسته برای تدریس دانشجو معلمان ورودی سالهای ۹۸ و ۹۹ و بازگشت ۲۳ هزار معلم خرید خدمات آموزشی به روند تدریس در مدارس استفاده شد.
به گفته وحیدی، یکی از آشکارترین اثرات کمبود معلم، افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس است.
طرحی برای استخدام معلمان غیررسمی
طبق تأکیدات مجلس، آموزش و پرورش برای استفاده بیشتر از معلمان بازنشسته باید قرارداد آنها را زماندار منعقد و حقالتدریس را هر ماه پرداخت کند همچنین طرح ساماندهی نیروی انسانی هم اکنون در دستور کار مجلس است که براساس آن معلمان غیررسمی (خرید خدمات آموزشی، حقالتدریس، غیرانتفاعی) سال ۹۱ به بعد استخدام خواهند شد.
آموزش و پرورش باید از فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها با برگزاری آزمون استخدامی و برگزاری دوره آموزشی ۶ ماهه به عنوان معلم استفاده کند و برنامهریزی به گونهای باشد که حضور این افراد در کلاسهای درس از اول مهر اتفاق بیفتد نه مانند امسال که تا اواخر مهر هنوز برخی افراد وارد کلاسهای درس نشدهاند.
دلایلی که کمبود معلم را رقم زد
در گزارش مجلس، عوامل زمینه ساز کمبود معلم و نیروی انسانی اینگونه اعلام شده است:
ضعف مدیریت و عدم پیش بینی مسئله در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش.
تعلل و تأخیر سازمان اداری و استخدامی در صدور ردیفهای آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کاستی در تعداد این مجوزها.
عدم پرداخت منظم حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری.
کاهش جذب دانشجومعلمان در دانشگاههای فرهنگیان.
نقص در زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ظرفیت بسیار اندک آنها برای تأمین نیاز آموزش و پرورش.
انحراف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت تربیت دبیر در دهه ۹۰.
عدم تناسب جذب از طریق آزمونهای استخدامی در ۱۰ سال گذشته.
طولانی شدن روند ارزیابی داوطلبان آزمون آموزگاری.
آمار بالای بازنشستگی معلمان در سه سال گذشته.
ممنوعیت بهکارگیری معلمان خرید خدمات.
ضعف ساختار منابع انسانی آموزش و پرورش و درنتیجه عدم برنامهریزی به موقع برای تأمین نیروی انسانی.
کاهش جذابیت حرفه معلمی.
/