Categories: خراسان رضوی

کمک به مناطق کمتر توسعه یافته جزو اولویت‌های اصلی سرمایه گذاری آستان قدس است

به گزارش فارس به نقل از آستان نیوز، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در جلسه امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری و همکاری میان آستان قدس رضوی و بخش خصوصی با هدف توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس تصریح کرد: توسعه متوازن و عادلانه اقتصادی، همواره یکی از محورهای مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی و جزو سیاست‌های ابلاغی آستان بوده و با همین رویکرد این آستان، اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق آباد و برخوردار نکرده است.

«مالک رحمتی» افزود:  شهرستان سرخس، منطقه‌ای مرزی، برخوردار از آب و هوای مناسب برای کاشت محصولات خاص، دارای منابع آبی مناسب و دیگر ویژگی‌هایی است که آن را از قالب یک منطقه محروم و کم‌برخوردار خارج می‌کند اما به واسطه سیاست‌های تمرکزگرایی، توسعه لازم را نداشته و به همین سبب نیازمند توجه و حمایت خاص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه‌ای به مساحتی حدود ۶۵۰ هکتار وارد مشارکت شده‌ایم و در صورتی که به ثمر بنشیند، درآمدزایی قابل توجهی برای منطقه خواهد داشت و با رونق‌بخشی صنایع و اشتغال‌زایی در منطقه، توازن جمعیتی سرخس را نیز حفظ و از مهاجرت‌های بی‌مورد جلوگیری خواهد کرد.

رحمتی، کم‌توجهی به فناوری‌های روز در اقتصاد و کشاورزی را یکی از مشکلات در کشور برشمرد و گفت: ما در آستان قدس رضوی همواره بر ضرورت نوآوری و بهره‌گیری از دانش روز در فعالیت‌های اقتصادی تأکید داشته‌ایم و از همین رو باغات پسته و گردو که در منطقه ویژه سرخس اجرایی خواهد شد، ظرفیت آن را دارد که به دانش پایه‌ترین مرزعه کشور تبدیل شود چرا که هوشمند و دانش‌محور پیش خواهد رفت و تمامی حلقه‌های زنجیره تولید تا صادرات در این پروژه دیده شده است.

وی، انعقاد این تفاهم نامه را سرآغازی برای یک حرکت بزرگ برشمرد و افزود: تحقق این تفاهم‌نامه به پیگیری و پای کار بودن همه دست اندرکاران آن نیاز دارد و این مرزعه می‌تواند دومین مرزعه نمونه آستان قدس رضوی باشد و الگوی کشت و بهره‌وری خود را در نقاط مختلف تکثیر کند.

ضرورت احیاء و بهره‌وری فرودگاه سرخس

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درخصوص فرودگاه شهرستان سرخس نیز گفت: حدود ۲۵ سال از تأسیس این فرودگاه می‌گذرد و ۵۲ کلیومتر مسیر ریلی نیز از آن منطقه عبور می‌کند، بنابراین همه زیرساخت‌های لازم برای یک فعالیت توسعه مدار در آن منطقه وجود دارد، اما یکی از نکات محوری برای تسریع توسعه این منطقه، احیاء و بهره‌وری فرودگاه سرخس است.

وی افزود: تعریف یک خط ترانزیتی ریلی و هوایی از چین به ایران و از ایران به آفریقا و سایر نقاط جهان که دارای توجیه اقتصادی باشد، به رشد منطقه و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد و توسعه حمل و نقل و برقراری ارتباطات با مشارکت گروه هواپیمایی ماهان، اولین گام برای اجرای برنامه‌های توسعه محور است.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

تهران قدیم | اتوبوس سواری عجیب در تهران؛ ۶۰ سال قبل/ عکس

رکاب سواری در تهران سال ۱۳۴۳ به یک پدیده تبدیل شده بود.

17 ساعت ago

اقدام جدید پلیس درباره ثبت جرائم رانندگی

رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که به زودی از سامانه‌ای هوشمند برای ثبت تخلفات…

17 ساعت ago

آماده‌باش برای جاری شدن سیل در این ۷ استان

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع…

17 ساعت ago

افزایش تلفات سیل در خراسان رضوی/ آمار جدید

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی پیدا شد.

17 ساعت ago

کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه

کیفیت هوای پایتخت در آخرین جمعه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همچنان در وضعیت قابل قبول یا…

17 ساعت ago

این جاده به علت بارش شدید باران و تگرگ بسته شد

جانشین رئیس پلیس راه نیشابور گفت: مسیر نیشابور_ کاشمر بر اثر بارش شدید باران و…

17 ساعت ago