Categories: فرهنگ و هنر

گزارش برگزیده های ایران از آمار نشر شهریور،‌ آبرفت شمارگان و رشد قیمت‌ها

گزارش برگزیده های ایران از آمار نشر شهریور،‌ آبرفت شمارگان و رشد قیمت‌ها

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، براساس آمارهای نشر در شهریورماه سال جاری ۸ هزار و ۵۶۴ عنوان کتاب منتشر شده است که در قیاس با بازه زمانی مشابه در سال گذشته،‌ با رشد ۹ درصدی مواجه شده است. از این میان ۶ هزار و ۴۷۴ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۹۰ عنوان ترجمه بوده است.

ناشران تهرانی ۶ هزار و ۹۳ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۴۷۱ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۵ هزار و ۳۸۰ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۳ هزار و ۱۸۳ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتابهای منتشرشده در شهریورماه ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۱۵ نسخه و میانگین شمارگان ۸۸۲ نسخه بوده است.میانگین شمارگان نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته  با وجود افزایش ۹ درصدی عناوین،‌ ۱۴ درصد کاهش داشته است.

ارزش ریالی کتابهای منتشرشده در شهریورماه ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۲۵۵ ریال و میانگین قیمت به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.میانگین قیمت کتاب نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.

گزارش برگزیده های ایران از آمارهای نشر/ ۴۷ درصد گرانی در بازار کتاب

ادبیات با هزار و ۵۲۴ عنوان در صدر فهرست رده‌های دیویی نشر قرار دارد و پس از آن کودک  ونوجوان با هزار و ۳۴۵ نسخه و کمک درسی با هزار و ۲۳۷ نسخه در رده‌های بعدی قرار دارند، به مانند همیشه کلیات با ۹۱ عنوان در انتهای این فهرست قرار دارد.

از هزار و ۵۲۴ عنوان کتاب منتشره در حوزه ادبیات، هزار و ۴۸ عنوان تالیفی و ۴۷۶ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی هزار و ۶۵ عنوان و ناشران شهرستانی ۴۵۹ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۹۸۱ عنوان و تجدید چاپی‌ها ۵۴۳ عنوان بوده است، شمارگان کل در رده ادبیات ۹۴۹ هزار و ۷۵۵ نسخه و میانگین شمارگان ۶۲۳ نسخه بوده است. میانگین قیمت کتاب‌های حوزه ادبیات نیز ۱۶۹ هزار تومان بوده است.که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

در حوزه کودک و نوجوان ازهزار و ۳۴۵ عنوان کتاب منتشره ۹۰۸ نسخه تالیفی و ۴۳۷ نسخه ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۹۶۹ عنوان و ناشران شهرستانی ۳۷۶ عنوان منتشر کرده‌اند. به مانند روند ماه‌های گذشته شمار کتابهای چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان نسبت به تجدید چاپی‌ها کمتر و در حدود ۵۵۸ عنوان به ثبت رسیده است، این درحالیست که شمار تجدید چاپی‌ها ۷۸۷ نسخه بوده است. کاهش انتشار عناوین تازه در نشر کودک و نوجوان در چند سال اخیر نگران‌کننده شده و ادامه‌دار بودن آن منجر به تضغیف تولید و تالیف در درازمدت خواهد شد.

میانگین شمارگان کتابهای حوزه کودک و نوجوان هزار و ۴۱۹ نسخه و میانگین قیمت ۱۲۳ هزار تومان بوده است.

در حوزه کتابهای کمک درسی نیز با آغاز سال تحصیلی شاهد رشد ۱۶ درصدی در تعداد عناوین بودیم. از هزار و  ۲۳۷ نسخه منتشره هزار و ۲۰۳ عنوان تالیفی و ۳۴ عنوان ترجمه بوده است. چاپ اول‌های این حوزه ۴۴۶ عنوان و تجدید چاپی‌ها ۷۹۱ عنوان بوده است. ارزش ریالی کتابهای این حوزه با توجه به میانگین قیمت آن که ۲۴۰ هزار تومان بوده است، از سایر رده‌های دیویی بالاتر و درحدود ۴ میلیارد و ۱۷۹ میلیون و ۲۱۹ هزار ریال است.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

2 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

2 هفته ago