اجتماعی

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریک زمین

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریک زمین

به گزارش خبرگزاری برگزیده، در منطقه Clarion-Clipperton در اقیانوس آرام بین مکزیک و هاوایی، محققان جانورانی دریایی را کشف کردند که بشر قبلاً هرگز آنها را ندیده است؛ موجوداتی که زندگی بسیار متفاوتی را در تاریکی دائمی پرتگاه سپری می‌کنند.

توماس دالگرن، بوم‌شناس دریایی از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد می‌گوید:« تا به امروز کمترین اکتشافات در این منطقه صورت گرفته است؛ تخمین زده می‌شود که از هر ده گونه جانوری که در اینجا زندگی می‌کنند، تنها یک مورد توسط علم توصیف شده است. این مکان یکی از معدود نقاطی است که محققان می‌توانند مانند قرن هجدهم در کشف گونه‌ها و اکوسیستم‌های جدید مشارکت داشته باشند.»

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریکی
eerie glass sponge (نوعی اسفنج شیشه‌ای)

در عمق معینی از آب، اقیانوس به شدت با بشریت دشمن است. وزن آب فشارهای خردکننده‌ای ایجاد می‌کند. نور خورشید نمی‌تواند تا این حد به داخل آب نفوذ کند، که منجر به تاریکی دائمی می‌شود؛ دمای آب بسیار پایین و تنها چند درجه بالاتر از انجماد است. اما جایی که انسان‌ها نمی‌توانند قدم بگذارند، فناوری می‌تواند.

یک تیم بین‌المللی از محققان شناوری را با قابلیت هدایت از دور (ROV) به اعماق بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ متری فرستادند.

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریکی
شقایق دریایی پالایه‌خوار (filter-feeding anemone)

آن پایین زندگی آسان نیست. بیشتر جاندارانی که در کف دریا زندگی می‌کنند، برای غذا به مواد آلی که از لایه‌های بالاتر اقیانوس ته‌نشین می‌شوند، متکی‌اند. این پدیده با عنوان «برف دریایی» نیز شناخته می‌شود. در تصویر بالا شقایق دریایی پالایه‌خوار برای دریافت برف دریایی آماده شده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد بیشتر حیات در آن ژرفا به پالایش آب و خوراک‌دهنده‌های رسوبی واگذار می‌شود و جانداران می‌بایست از این ذخیره غذایی کم بیشترین استفاده را ببرند.

یکی از دیدنی‌ترین اکتشافات این سفر، مشاهده خیار دریایی شفافی به نام unicumber است که متعلق به خانواده Elpidiidae است.

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریکی
unicumber، خیار دریایی شفاف

در تصویر بالا، که با استفاده از شناور رباتیک گرفته شده، دستگاه گوارش حیوان به وضوح قابل مشاهده است. این حیوان همچنین دارای دم بلند و غیر معمولی است که احتمالاً برای شنا استفاده می‌شود. دالگرن توضیح می‌دهد: «این خیارهای دریایی از بزرگ‌ترین حیواناتی بودند که در این سفر کشف شدند.»

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریکی
اسفنج شیشه‌ای منطقه Clarion-Clipperton 

از دیگر جانوران دریایی که در این اکتشاف صورت گرفته پیدا شدند، می‌توان به پالایه‌خوار فنجانی، انواع اسفنج‌های شیشه‌ای، ستارگان دریایی، مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی اشاره کرد. گفتنی است که پالایه‌خوار فنجانی (cup-shaped filter feeder) بیشترین طول عمر را در بین جانورانی که تا به امروز روی زمین زندگی کرده‌اند داشته است و سن آن بیش از ۱۵ هزار سال تخمین زده شده است.

خوک‌های دریایی، نوع دیگر از جانوران دریایی هستند که در این اکتشاف یافت شده‌اند؛ آن‌ها از خانواده Elpidiidae هستند؛ چاق و پف‌کرده‌ و صورتی‌رنگ هستند و روی پاهای کوچولو و دوست داشتنی حرکت می‌کنند.

گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریکی
خوک دریایی باربی

دانشمندان درتلاشند تا در مورد همه این موجودات شگفت‌انگیز بیشتر بیاموزند، اما ما یک چیز را می‌دانیم؛ تنوع حیات در اعماق اقیانوس به توجه بیشتر و محافظت بیشتری نیاز دارد. منطقه Clarion-Clipperton که توسط محققان کاوش شده، برای استخراج معادن در اعماق دریا استفاده می‌شود که می‌تواند تأثیر مخربی بر زیستگاه‌های دریایی داشته باشد.

کمبود غذا باعث می‌شود جانداران دور از هم زندگی کنند، اما غنای زیستی جانداران در این منطقه به طرز شگفت‌انگیزی زیاد است. دالگرن می‌گوید:« ما شاهد سازگاری‌های فراوانی میان حیوانات این مناطق هستیم. ما باید درباره این محیط زیست بیشتر بدانیم تا بتوانیم از گونه‌های ساکن در اینجا محافظت کنیم. امروز ۳۰ درصد از این مناطق دریایی، حفاظت‌شده اعلام شده‌اند و ما باید بدانیم که آیا این معیار برای حفظ این گونه‌ها کافی است یا خیر.»

منبع: SCIENCE ALERT

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا