Categories: فرهنگ و هنر

۲۱ قاب خاطره‌انگیز از سینمای ایران به بهانه ۲۱ شهریور؛ روز ملی سینما + عکس

۲۱ قاب خاطره‌انگیز از سینمای ایران به بهانه ۲۱ شهریور؛ روز ملی سینما + عکس

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، امروز ۲۱ شهریور است. روزی که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی سینما نام‌گذاری شده است.

به یاد علمدار سینمای دفاع مقدس| فیلمسازی که رهبر معظم انقلاب عملکرد او را مصداق تلاش مؤمنانه دانست

به بهانه این روز ملی، به مرور ۲۱ قاب خاطره‌انگیز از فیلم‌های گوناگون سینمای ایران پرداخته‌ایم.

در ادامه، این قاب‌ها را به همراه توضیحاتی درباره هر یک از فیلم‌ها مشاهده می‌کنید: 

۱. “مادر” 

کارگردان: علی حاتمی

خلاصه داستان: مادری که در آسایشگاه سالمندان به سر می‌برد به ۶ فرزندش اطلاع می‌دهد که می‌خواهد در آخرین روزهای باقیمانده عمرش، آنها را در خانه قدیمی پدری ببیند. فرزندان که هر کدام با دیگری به دلیلی اختلاف دارند، بار دیگر گرد هم آمده، خاطرات روزگار خوش کودکی‌شان را تجدید می‌کنند و در همین حال شاهد تدارک مشتاقانه مادر برای سفرش به دیار باقی می‌شوند…

فیلم سینمایی “مادر” در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (رقیه چهره‌آزاد)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد (اکبر عبدی) و سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی (عبدالله اسکندری) را به خود اختصاص دهد. این فیلم همچنین در رشته‌های دیگری هم نامزد سیمرغ بلورین شد که از آن جمله می‌توان به بهترین بازیگر نقش اول مرد (محمدعلی کشاورز)، دو نامزدی در رشته بهترین بازیگر نقش دوم زن (فریماه فرجامی و اکرم محمدی) و بهترین موسیقی متن اشاره کرد. این فیلم از ۱۰ مرداد ۱۳۶۹ روی پرده رفت و عملکرد خوبی داشت؛ به طوری که با جذب بیش از ۱ میلیون و ۶۷۶ هزار مخاطب در رتبه هفتم پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

۲. “خانه دوست کجاست”

کارگردان: عباس کیارستمی

خلاصه داستان: پسری به‌نام احمد احمدپور بعد از بازگشت از مدرسه به خانه متوجه می‌شود که به اشتباه دفتر مشق همکلاسی‌اش محمدرضا نعمت‌زاده را به خانه آورده؛ این در حالی است که معلم مدرسه به محمدرضا هشدار داده که اگر تکالیفش را در دفتر مشق خودش ننویسد، اخراج خواهد شد. احمد تصمیم می‌گیرد به هر شکلی که شده، دفتر را به دوستش در آن‌سوی روستا برساند.

فیلم سینمایی “خانه دوست کجاست؟” را می‌توان مهم‌ترین فیلم عباس کیارستمی دانست. فیلمی که هم او را به عنوان یک فیلمساز به دنیا معرفی کرد و هم جریان فیلمسازی کانون پرورش فکری را به سمت یک هویت مستقل پیش برد.  این فیلم، ۱۹ آبان ۱۳۶۷ در سینماهای کشور به نمایش درآمد و سادگی و بی‌پیرایه‌بودن فیلم خانه دوست کجاست؟ یکی از نکاتی بود که از همان زمان اکران توجه منتقدان را به خود جلب کرد.

۳. “ناخدا خورشید”

 کارگردان: ناصر تقوایی

خلاصه داستان: فیلم ناخدا خورشید، داستان ناخدای یک لنج بارکش را در جنوب ایران روایت می‌کند که گروهی شرور می‌خواهند او را وادار کنند تا آن‌ها را به آن سوی آب‌ها ببرد؛ حادثه‌ای که مسیر زندگی ناخدا را عوض می‌کند.

فیلم سینمایی “ناخدا خورشید” از همان زمانِ اولین نمایش در جشنواره فیلم فجر با واکنش‌های مثبت منتقدان روبه‌رو و نامزد هفت جایزه از این جشنواره شد، هرچند در نهایت دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به این فیلم رسید. این فیلم در سال ۱۳۶۶ به روی پرده سینماها رفت و هر چند به فروش قابل توجهی دست نیافت اما به‌مرور جایگاه برجسته‌ای نزد سینمادوستان به‌دست آورد.

۴. “باشو غریبه کوچک”

کارگردان: بهرام بیضایی

خلاصه داستان: فیلم در مورد نوجوانی جنوبی به نام باشو است که پس از این که خانواده‌اش را در بمباران‌های زمان جنگ تحمیلی از دست می‌دهد، ناچار به خروج از منطقه می‌شود. او، بدون آن‌که بداند، پا به منطقه‌ای سرسبز در شمال کشور می‌گذارد. زنی به‌نام نایی سرپرستی باشو را می‌پذیرد. با این وجود، حضور یک غریبه در یک جمع کوچک و آشنا، چالش‌هایی را برای باشو ایجاد می‌کند. حالا او باید بتواند با شرایط جدید کنار بیاید.

فیلم سینمایی “باشو غریبه کوچک” چند ماه پس از پایان جنگ تحمیلی و در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۶۷) به نمایش درآمد. این فیلم در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۸ روی پرده سینماها رفت و فروش قابل قبولی را به ثبت رساند. به نحوی که تا انتهای سال ۱۳۶۸، ۵۰۰ هزار قطعه بلیت برای این فیلم فروخته شده بود و در سال ۱۳۶۹، ۲۷۳ هزار مخاطب دیگر نیز به این آمار اضافه شد.

۵. “اجاره‌نشین‌ها”

کارگردان: داریوش مهرجویی

خلاصه داستان: فیلم اجاره نشین ها داستان گروهی از همسایگان را در آپارتمانی در حاشیۀ شهر تهران روایت می‌کند. این ساختمان قدیمی بدون وارث مانده و نیازمند تعمیر اساسی است اما همسایگان بر سر شرایط تعمیر به توافق نمی‌رسند و هر کدام قصد دارند کار را به شیوۀ خود پیش ببرند و این در حالی است که خطر نابودی آن خانه روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.

فیلم سینمایی “اجاره‌نشین‌ها” محصول سال ۱۳۶۵ است که در سال ۱۳۶۶ به نمایش عمومی در آمد و به پرفروش‌ترین فیلم آن سال تبدیل شد. بسیاری از منتقدان این فیلم را یکی از کمدی‌های قابل اعتنای سینمای ایران می‌دانند که هنوز هم منقضی نشده است. این فیلم، در زمانی ساخته شد که فیلم‌های کلیشه‌ای، صحنه سینمای ایران را به تسخیر خود درآورده بودند و از این جهت، اثری متفاوت با ارجاعات سیاسی و اجتماعی فراوان است.

 

۶. “دونده”

 کارگردان: امیر نادری

خلاصه داستان: امیرو نوجوان تنهایی است که به فکر مهاجرت به آن سوی آب‌ها است درحالی‌که، به علت شرایط نابسامان مالی، ناچار است با انجام کارهای مختلف (از فروش آب یخ تا واکس زدن کفش‌ها) روزگارش را بگذراند. او به‌تدریج می‌فهمد که برای دانستن این‌که آن سوی بندر چه جایی است باید بیاموزد. پس به کلاس شبانه می‌رود…

فیلم سینمایی “دونده” یکی از آثار تحسین‌شده‌ سینمای پس از انقلاب است. هرچند در اولین سال‌های پس از پیروزی انقلاب و پیش از  این فیلم، آثاری دیگری از جمله «زنده باد…» (خسرو سینایی) جوایزی را از جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کرده بودند اما عموما “دونده” را سرآغاز موفقیت‌های جشنواره‌ای سینمای ایران پس از انقلاب قلمداد می‌کنند. این فیلم در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۶۴ اکران و با واکنش عموما مثبت منتقدان مواجه شد.

۷. “شیر سنگی”

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

خلاصه داستان:  داستان فیلم از قتل مشکوک یک سرباز انگلیسی در کنار لوله‌های نفت مناطق بختیاری‌نشین شروع می شود و با انگشت اتهام به سوی کوهیار، فرزند سرکرده طایفه که چادرنشین و گله‌دار هستند ادامه می یابد. به اصرار انگلیسی‌ها و با پا درمیانی خان قلعه‌نشین، کشمکش برای جلب او ادامه پیدا می‌کند. کوهیار خود را معرفی کرده و دستگیر می‌شود و جنگی مسلحانه بین بختیاری‌ها و قشون دولتی در می‌گیرد.

فیلم سینمایی “شیر سنگی” یکی از خوش‌ساخت‌ترین و حماسی‌ترین فیلم‌های دهه ۶۰ خورشیدی است که تنها یک سال پس از پایان جنگ (ایران و عراق) ساخته  شد. تم حماسی فیلم و داستان آن که تقابل دو دیدگاه متفاوت در مفهوم «عزت ملت» را به شیوه‌ای هنرمندانه و با نمادپردازی‌های قوم بختیاری مانند شیر سنگی به نمایش می‌گذارد، از نکات قابل توجه این اثر سینمایی است. 

۸. “عقاب‌ها”

کارگردان: ساموئل خاچیکیان

خلاصه داستان: با شروع جنگ تحمیلی، نیروی هوایی همگام با دیگر نیروها وارد عمل می‌شوند. خلبانی پس از چند پرواز موفقیت آمیز تهاجمی، در یکی از پروازها صدمه دیده و سقوط می‌کند. او با چتر نجات در کردستان عراق فرود می‌آید اما عراقی‌ها در تعقیبش هستند. تا اینکه یک تکاور ایرانی که جهت انجام عملیات به منطقه ورود کرده است، خلبان را نجات می‌دهد اما…

فیلم سینمایی “عقاب‌ها” از نخستین و جدی‌ترین فیلم‌های ایرانی در حوزه جنگ ایران و عراق است که در سال ۱۳۶۴ اکران شد. این فیلم در مجموع سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹، به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان از ۸.۶ میلیون تماشاگر دست یافت و بدین ترتیب، به پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل شد. شاید یکی از ویژگی‌های مهمی که عقاب‌ها را از سایر فیلم‌های گونه اکشن با زیرشاخه جنگی متمایز می‌کند, بهره‌گیری از قصه‌ای مبتنی بر واقعیت (نجات خلبان ایرانی, یدالله شریفی‌راد از دست دشمن) و درگیر کردن ذهن مخاطب با احساسات شخصیت‌های داستان باشد.

۹. “شهر موش‌ها”

کارگردان: مرضیه برومند، محمد علی طالبی

خلاصه داستان: یک گربه سیاه که موش‌ها آن را «اسمشو نبر» صدا می‌کنند، به شهر موش‌ها حمله می‌کند. به همین خاطر موش‌ها به یک شهر دیگر می‌روند. قرار می‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی‌تری را انتخاب کنند…

فیلم سینمایی “شهر موش‌ها” اولین فیلم عروسکی سینمای بعد از انقلاب ایران نبود. اما مقایسه فیلم با نمونه‌های قبلی نشان می‌دهد که چطور عوامل حرفه‌ای فیلم رگِ خواب کودکان را پیدا کرده بودند. روایت ساده، شخصیت‌های بامزه با رفتارهایی گاه شیطنت‌آمیز، استفاده از ادبیاتی قابل درک برای کودکان و البته ترانه‌هایی مناسب سن‌وسال مخاطبان، جملگی در کنار هم به موفقیت این اثر سینمایی کمک کردند. این فیلم که از روی مجموعه تلویزیونی “مدرسه موش‌ها” به کارگردانی محمدعلی طالبی و مرضیه برومند ساخته شد، به فروش بسیار خوبی در گیشه‌ها رسید و رفته‌رفته به بخشی از نوستالژی بچه‌های دهه ۶۰ بدل شد. 

۱۰. “پرواز در شب”

کارگردان: رسول ملاقلی‌پور

خلاصه داستان: یک گردان نیروهای ایران در محاصره قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می‌شود. چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می‌شوند تا برای درخواست کمک، خود را به قرارگاه برسانند. از آن میان، سه تن به شهادت می‌رسند و یکی خود را به قرارگاه می‌رساند. فرمانده گردان نیز محض تهیه آب آشامیدنی برای رزمنده‌های زخمی، یکه و تنها به میدان زده و محاصره دشمن را می‌شکند…

فیلم سینمایی “پرواز در شب” یکی از ماندگارترین آثار سینمای دفاع مقدس است که به زیبایی حماسه عاشورا و دفاع مقدس را به یکدیگر پیوند می‌زند. رسول ملاقلی‌پور با ساخت این فیلم درخشان، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. در این فیلم که با وجود داشتن بیش از ۵ میلیون مخاطب در سینما، عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۶۵ را به خود اختصاص داد، بر روحیات رزمندگان و وجوه درونی شخصیت آنها تاکید بسیاری می‌شود. 

۱۱. “نیاز”

کارگردان: علیرضا داودنژاد

خلاصه داستان: نوجوانی به نام علی پس از مرگ پدرش برای رفع مشکل مادی و تأمین خانواده‌اش تصمیم به کار می‌گیرد، اما با مخالفت مادرش مواجه می‌شود. پس از چند روز تلاش، سرانجام او در یک چاپخانه کار پیدا می‌کند. همکار دیگرش در چاپخانه پسر نوجوانی است که صاحب چاپخانه ناچار است یکی از آن دو نفر را برای کار انتخاب کند. بین دو نوجوان بر سر ماندن در چاپخانه رقابتی شکل می‌گیرد…

فیلم سینمایی “نیاز” در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر پخش و با استقبال گرم منتقدان روبه‌رو شد. هر چند تنها یک سیمرغ بلورین در بخش بهترین فیلم به دست آورد اما در چهار رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین صدابرداری هم  هم نامزد کسب سیمرغ بلورین شد. این فیلم از ۱۲ فروردین ۱۳۷۱ به نمایش عمومی درآمد و در مجموع با کارکردی متوسط و جذب تقریبا ۴۱۹ هزار مخاطب در رتبه بیست‌وهشتم پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال سینمای ایران قرار گرفت.

۱۲. “دزد عروسک‌ها”

 کارگردان: محمدرضا هنرمند

خلاصه داستان: مادر لیلا و بهرام قرار است با گرفتن وام مسکن و خریداری یک خانه بچه‌هایش را از دردسرهای صاحب خانه‌شان، خورخور، نجات دهد. اما عجوزه – که بیرون از شهر زندگی می‌کند و نمی‌خواهد آنها روی آرامش به خود ببینند – پسرش،‌ گنجو را وادار می‌سازد تا پول آنها را برباید. بچه‌ها تصمیم می‌گیرند با فروش عروسک‌هایشان پول خانه را فراهم کنند،‌ اما گنجو پیش‌دستی می‌کند و عروسک‌ها را هم می‌رباید. لیلا و بهرام در تعقیب او به خانه عجوزه می‌رسند،‌ اما به دست گنجو گرفتار می‌شوند…

فیلم سینمایی “دزد عروسک‌ها” برای کودکان و نوجوانان و همچنین خانواده‌ها به شکل فانتزی ارائه شد و توانست موفقیت بسیاری را در میان خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان و از همه مهم‌تر گیشه به‌دست آورد. فیلم از زبان و جهان بچه‌ها، برای آن‌ها می‌گفت و اصل تقابل خیر و شر در آن مطرح بود و شاید همین یکی از دلایل استقبال کودکان و نوجوانان آن نسل از فیلم باشد. 

۱۳. “روز واقعه”

کارگردان: شهرام اسدی

خلاصه داستان: عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. عبدالله در جریان عروسی با راحله ندایی می شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند…

فیلم سینمایی “روز واقعه” در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد ۱۰ سیمرغ بلورین شد که از این میان ۵ سیمرغ بلورین را در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی، بهترین فیلم دوم (که در آن زمان سیمرغ جداگانه‌ای به آن تعلق می‌گرفت) و بهترین صحنه‌آرایی را دریافت کرد. این فیلم همچنین در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین و بهترین فیلمبرداری هم نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شده و نمایش آن در جشنواره با واکنش مثبت منتقدان همراه بود.

۱۴. “بچه‌های آسمان”

کارگردان: مجید مجیدی

خلاصه داستان: علی نوجوان، پس از آن‌که کفش‌های زهرا، خواهر کوچکش را از کفاشی می‌گیرد، آنها را بیرون میوه‌فروشی می‌گذارد و پیرمرد نمکی کفش‌ها را با خود می‌برد. علی، زهرا را وامی‌دارد در برابر پدرشان، که توانایی خرید کفش تازه را ندارد، سکوت کند. از فردا، خواهر و برادر صبح و بعدازظهر با کفش کتانی فرسوده علی به مدرسه می‌روند. علی هر روز ظهر باید منتظر خواهرش بماند تا کفش‌ها را تحویل بگیرد و همین باعث می‌شود هربار دیر به مدرسه برسد…

فیلم سینمایی “بچه‌های آسمان” در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که با استقبال قابل‌توجه داوران جشنواره روبه‌رو شد و در نهایت ۴ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین و یک دیپلم افتخار در رشته بهترین چهره‌پردازی به دست آورد. همچنین یک دیپلم افتخار هم به بازیگر نقش مکمل تعلق گرفت. این اثر همچنین در رشته‌های بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری  و بهترین فیلمبرداری هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود. بزرگ‌ترین دستاورد بین‌المللی “بچه‌های آسمان” نامزدی اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان بود؛ اتفاقی که برای نخستین بار برای سینمای ایران رخ داد.

۱۵. “آژانس شیشه‌ای”

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

خلاصه داستان: درباره یک رزمنده سابق جنگ ایران و عراق به نام عباس حیدری است که بر اثر شدت جراحات جنگی، وضعیت دشواری دارد. هم‌رزم سابقش، حاج کاظم، تصمیم می‌گیرد که عباس را برای معالجه فوری به خارج از کشور ببرد اما کارها طوری پیش می‌رود که آن‌ها موفق نمی‌شوند هزینه بلیت هواپیما را سر وقت تأمین کنند. حاج کاظم، که وضعیت عباس را برنمی‌تابد، برای نجات او دست به گروگان‌گیری در آژانس هواپیمایی می‌زند…

فیلم سینمایی “آژانس شیشه‌ای” از نگاه اغلب منتقدان، فیلمی حرفه‌ای، خوش‌ساخت و بسیار صریح است که توانسته با ضرب‌آهنگ تند خود، لحظات هیجان‌انگیزی را رقم بزند. منتقدان سینما، این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران دانسته‌اند. نظراتی هم وجود دارد که این اثر را یکی از سیاسی‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران برمی‌شمارد. فیلمی که در سال‌های بعد به الگویی برای تولید فیلم‌های انتقادی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی بدل شد.

۱۶. “خواهران غریب”

 کارگردان: کیومرث پوراحمد

خلاصه داستان: نرگس و نسرین، دختران دبستانی، روز جشن مدرسه‌ها، همدیگر را می‌بینند و می‌فهمند خواهران دوقلویی بوده‌اند که پس از جدایی پدر که یک آهنگساز است از مادر که خیاط لباس عروس است، از هم دور افتاده‌اند. آن دو تصمیم می‌گیرند جایشان را باهم عوض کنند، اما پدر و مادر متوجه این موضوع نمی‌شوند. کار بعدی آن دو، دور کردن  نامزد جدید پدر است. پس از آن، نرگس و نسرین در خانه مادربزرگ‌شان پنهان می‌شوند، تا پدر و مادر، به‌اجبار با همراهی یکدیگر دنبالشان بگردند…

فیلم سینمایی “خواهران غریب” در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال داوران آن دوره روبه‌رو شد. این فیلم تحسین‌شده در آن دوره ۲ سیمرغ بلورین (در رشته‌های بهترین کارگردانی و بهترین صحنه‌آرایی) و یک دیپلم افتخار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد و در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین موسیقی متن هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

۱۷. “لیلی با من است”

کارگردان: کمال تبریزی

خلاصه داستان: این اثر سینمایی درباره صادق مشکینی، فیلمبردار تلویزیون است که از جنگ می‌ترسد. او برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانه نیمه ساخته‌اش را تکمیل کند، باید برای فیلمبرداریِ فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقه جنگی برود. صادق شبانه وصیتی تنظیم می‌کند و فردا صبح به همراه آقای کمالی عازم منطقه می‌شود؛ او برای اینکه پایش به جبهه و منطقهٔ جنگی و خط مقدم نرسد، حوادث عجیب و غریبی را رقم می‌زند…

فیلم سینمایی “لیلی با من است” با گذشت بیش از بیست و پنج سال از ساخت آن همچنان کار می‌کند. فیلمی که در طی این سال‌ها با نمایش‌های متعددش در سینما و تلویزیون به بخشی از خاطره‌ جمعی ایرانیان بدل شده، هنوز تازه است و مخاطبان را به خود جذب می‌کند. اثری که نه تنها در زمان خود پیشرو تلقی می‌شد، که همین حالا نیز یکی از بهترین‌ها در تلفیق سینمای دفاع مقدس و کمدی است. این فیلم برنده سه سیمرغ بلورین از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شد.

۱۸. “زیر نور ماه”

 کارگردان: سیدرضا میرکریمی

خلاصه داستان: این اثر سینمایی درباره طلبه جوانی به نام «سیدحسن» است که در شرف ملبس شدن به لباس روحانیت دچار تردید می‌شود. سیدحسن به احترام پدرش لباس را تهیه می‌کند اما …

فیلم سینمایی “زیر نور ماه” مراحل سیر و سلوک یک طلبه جوان و تبدیل شدن او به یک فرد روحانی را به نمایش می‌گذارد. روحانی شدن از نظر او فقط درس خواندن و لباس پوشیدن و حفظ ظاهر و رعایت آداب و رسوم و عبادات فردی نیست، بلکه تزکیه و تهذیب است برای خدمت به خلق و رسیدن به هدفی بزرگتر که همانا رضایت خالق و رسیدن و وصل به اوست. این فیلم در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، علاوه بر نامزدی برای دریافت جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین چهره‌پردازی، موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران و دو دیپلم افتخار در بخش‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم‌برداری شد. 

۱۹. “دوئل”

 کارگردان: احمدرضا درویش

خلاصه داستان: زینال پس از بازگشت از اسارت خاطرات گذشته‌اش را مرور می‌کند. با شروع جنگ و آغاز حمله عراقی‌ها، او که همسرش هانیه را از دست داده، به همراه یحیی یک گروه مقاومت محلی را سازماندهی می‌کند. پس از حمله بی‌امان هواپیماها به جمعیت آواره‌ای که در صدد عزیمت از منطقه جنگی هستند و انفجار قطار و تخریب ایستگاه راه‌آهن، سلیمه از زینال قول می‌گیرد که همسرش یحیی را سالم به او برگرداند…

فیلم سینمایی “دوئل” در بیست‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال داوران روبه‌رو شد. این فیلم مجموعا نامزد ۱۱ جایزه شد که در ۷ رشته سیمرغ بلورین را دریافت کرد، ازجمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های ویژه. این فیلم از ۲۰ آبان ۱۳۸۳ روی پرده رفت و در نهایت با جذب بیش از یک میلیون و ۴۳۱ هزار مخاطب در رتبه چهارم فهرست پرتماشاگرترین فیلم‌های سال و با فروشی حدود ۹۸۸ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان در رتبه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۸۳ قرار گرفت.

۲۰. “اخراجی‌ها”

 کارگردان: مسعود ده‌نمکی

خلاصه داستان: مجید از اراذل جنوب تهران عاشق دختر پیرمرد عارفی به نام میرزا می‌شود. میرزا شرط ازدواج مجید و دخترش را سر به راه شدن او می‌داند. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به جبهه برود که بقیه دوستانش نیز همراه او می‌شوند. برای حضور آنها در جبهه، مخالفت‌هایی وجود دارد اما با ضمانت میرزا و یکی دیگر رزمنده‌ها آنها به پادگان آموزشی می‌رسند…

فیلم سینمایی “اخراجی‌ها” از آن دست آثاری بود که برای نخستین بار، تصویری کاملا متفاوت و غیرمنتظره از دفاع مقدس ارائه داد و همین باعث شد که بسیاری از مخاطبان جذب آن شوند. این فیلم در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شناخته شد و در سال ۱۳۸۶، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. 

۲۱. “خیلی دور خیلی نزدیک”

 کارگردان: سیدرضا میرکریمی

خلاصه داستان: دکتر محمود عالم، جراح برجسته مغز و اعصاب چنان غرق در کار و روابط کاری و دل‌مشغولی‌هایش است که پسر نوجوانش سامان را فراموش کرده است. محمود در شب تولد پسرش -که دانشجوی نجوم است- طبق قولی که داده یک تلسکوپ برای او می‌خرد اما زمانی به خانه می‌رسد که جشن تولد به پایان رسیده و پسرش همراه دوستانش در آستانه سال نو برای رصد کردن ستاره‌ها به کویر رفته‌اند…

فیلم سینمایی “خیلی دور خیلی نزدیک” در بیست‌وسومین جشنواره فیلم فجر با استقبال پرشور منتقدان روبه‌رو شد؛ به‌طوری که بسیاری از منتقدان شناخته‌شده کشور این فیلم را، با اختلاف فراوانی نسبت به فیلم‌های دیگر، بهترین فیلم جشنواره آن سال دانستند. این اثر در آن سال سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد اما در رشته‌های اصلی هیچ جایزه دیگری به دست نیاورد. با وجود این، در رشته‌های فنی توجه ویژه‌ای به آن شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره‌پردازی را نیز دریافت کرد. 

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

4 هفته ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 ماه ago