به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، ششمین جلسه شورای معاونان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با حضور میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل این سازمان و معاونان و مدیرانکل مستقل ستادی و همچنین با حضور ویدئوکنفرانسی مدیرانکل و مدیران درمان تأمین اجتماعی استانها برگزار شد.
میرهاشم موسوی در این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی اظهار کرد: انشاءالله به برکت این ایام پرفیض، همه ما در مسیر اهداف حسینی گام برداریم و اگر عیب و نقصی در کار ما هست از خداوند متعال استمداد میکنیم تا انشاءالله بعد از این قدمهای بزرگتری در مسیر ایفای تعهدات خود و خدمت به مردم برداریم. وقتی از الگویی از تکافل اجتماعی صحبت میکنیم که در آن مردم سهم مشارکتی در یک مجموعه دارند و ما به صورت مستقیم منابع مردم را مدیریت میکنیم، این کار بسیار دشوار و حساس و بزرگی است. مردمی که در سختترین شرایط بخشی از منابع خود را به ما میسپارند؛ انتظار دارند که ما آینده بهتری را برای آنها رقم بزنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی مرهون تلاشهای هماهنگ کلیه بخشها است، گفت: زمانی که ما مسئولیت این سازمان را پذیرفتیم اوضاع مناسبی نداشتیم و تعهدات ما از محل منابع جبران نمیشد و با کسری نقدینگی مواجه بودیم. در همان ماههای ابتدایی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تسویه شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ درآمدهای سازمان کاملاً تقویت شد. کنترل مصارف نیز در درون نظام بیمهای رقم خورد و بهرغم موانع جدی، گشایشهای خوبی اتفاق افتاد. امروز با افتخار میگوییم که این سازمان قامت گرفته و طی ۱۷ ماه اخیر بدون استقراض تعهدات خود را ایفا کرده است.
وی با اشاره به اینکه این دستاوردها با زحمات و دشواری بسیار به دست آمده است، گفت: اگر اراده مدیران و کارکنان حرکت در مسیر تحول سازمان نبود، این دستاوردها محقق نمیشد. اگرچه برخی هنوز نمیخواهند سیاستورزی بدون اخلاق را کنار بگذارند و به سازمان نسبتهای نادرست میدهند. اگر الگوی مدیریتی سابق را در بخش بیمه و درآمد ادامه میدادیم، امروز ماهانه ۱۵ هزار میلیارد بر بدهیهای سازمان تأمین اجتماعی افزوده میشد، در حالی که نهتنها بدهی جدید تولید نشد، بلکه تمام بدهیهای قبلی تسویه شد.
وی افزود: در دورههای قبلی برخی بحرانسازیها و بحراننماییهای افراطی انجام میشد در حالی که در این دوره نشان دادیم این بحرانانگاریها خلاف واقع است. اگرچه در هر بخشی اگر مدیریت درست حاکم نباشد حتما چالشهایی ایجاد میشود، اما اگر مدیریت دقیق و حسابشده و برنامهریزی شده وجود داشته باشد، با وجود برخی مشکلات، بحران ایجاد نمیشود. در همین دوره هم با وجود همه دستاوردها، مشکلاتی بوده و هست، اما این مشکلات جزئی به معنای وجود بحران نیست و امروز مشخص است که در در تأمین اجتماعی چالش غیرقابل مدیریت وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن ارائه برخی آمارها درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تأمین اجتماعی گفت: در دوره اخیر، خالص ورودی بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمهشده جدید بوده که بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به این سازمان افزوده است. اگر کسی بپرسد که چطور سازمان تأمین اجتماعی بدون استقراض اداره شده و به تعهدات خود عمل کرده است، همین افزایش جمعیت بیمهشدگان و به تبع آن افزایش درآمدها و کنترل مصارف میتواند پاسخ به این پرسش باشد. در این دوره هیچگونه فروش دارایی انجام نشده و تنها دارایی واگذار شده سازمان در این دوره حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در داخل زیرمجموعه سازمان، یعنی به شرکت سرمایهگذاری سازمان واگذار شده است.
وی افزود: در حوزه درمان نیز در این دوره نهتنها پایداری خدمات بلکه توسعه خدمات رقم خورده است. سازمان تأمین اجتماعی با بودجهای معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه، در بخش درمان به ۵۰ درصد جامعه خدمات ارائه میدهد در حالی که همین رقم در وزارت بهداشت به ۳۰۰ هزار میلیارد میرسد. پیشرفت طرح نسخه الکترونیک به نزدیک ۱۰۰ درصد کار دشواری بود که در این دوره رقم خورد. امروز استانی در کشور نیست که توسعه خدمات درمان اعم از ایجاد، نوسازی و بازسازی در آن رقم نخورده باشد. بیش از ۲۰۰ پروژه عمرانی در مرحله طراحی، ساخت، توسعه و تجهیز قرار داشته و بیش از ۴۰ پروژه عمرانی که عمدتاً در مناطق محروم هستند؛ مورد بهرهبرداری قرار گرفتند. در این دوره قریب به ۱۷۰۰ تخت در کل کشور به ظرفیت مراکز درمانی و بیمارستانی ملکی سازمان اضافه شد که اقدام بینظیری است. این سطح از خدمات درمانی شایسته تقدیر از مجموعه درمانی سازمان تأمین اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریتی در درمان مستقیم با رویکرد پیشگیری بیش از ۲۰۰ مرکز کنترل دیابت و فشار خون راهاندازی شد، تصریح کرد: در حوزه درمان غیرمستقیم، تعداد واحدهای طرف قرارداد سازمان از ۵۲ هزار مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۵۷ هزار مرکز در سال ۱۴۰۳ رسید. همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی در این دوره جذب شده که بیش از ۷ هزار نفر از آنها در بخش درمان بوده است. در بحث جذب نیروی انسانی درحالیکه سهمیههای متعدد در دورههای قبلی مرسوم بود، در این دوره غیر از سهمیههای قانونی هیچ سفارش غیرقانونی در جذب نیروی انسانی در کار نبود و با تلاش ارکان مختلف سازمان تأمین اجتماعی، نیروی انسانی مورد نیاز سازمان در سلامت کامل جذب شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه گفت: در این دوره مدیریتی به لطف خداوند متعال، حتی یک قلم دارو از فهرست پوشش بیمهای حذف نشد و در طرح دارویار نیز با وجود بار مالی سنگین، سازمان تأمین اجتماعی با تمام توان در کنار متولیان سلامت کشور قرار گرفت. این حاصل امانتداری مجموعه سازمان تأمین اجتماعی است و این ریلی که گذاشته شده باید استمرار پیدا کند. تجربه نشان میدهد استمرار این مسیر اثرات مثبتی در آینده سازمان تأمین اجتماعی خواهد داشت و این تکلیف ماست که این رویکرد تحولی را با قوت و قدرت استمرار ببخشیم و در این مسیر باید همه ما به یکدیگر کمک کنیم.
موسوی با اشاره به استقرار دولت چهاردهم و ضمن تبیین روایتی از کتاب میزانالحکمه گفت: باید با قوت و قدرت به وظایف و مأموریتهای خود عمل کنیم و با توجه به استقرار دولت چهاردهم، همه ما موظف هستیم با تمام توان و تلاش به این دولت کمک کنیم تا اراده نظام جمهوری اسلامی در نیل به اهداف و آرمانهای خود در زمینه خدمت به مردم بهویژه در حوزهای تخصصی مثل حوزه تأمین اجتماعی که مسئولیت تأمین آرامش و آسایش مردم را بر عهده دارد، بهطور کامل محقق شود. از این جهت همه ما نسبت به دولت چهاردهم و رئیسجمهور محترم مسئولیت داریم و انشاءالله خداوند توفیق بدهد که بتوانیم در محضر خداوند متعال به بهترین وجه پاسخگو باشیم.
وی افزود: هر خدمتی که در نامه اعمال ما نوشته شود اگر رضایت خداوند در آن نباشد به هیچ کاری نمیآید. اگر خشنودی فارغ از رضایت خداوند حاصل شود، هیچ اجر اخروی و معنوی در آن نیست. واقعیت این است که هر کاری که میکنیم باید مورد رضایت خداوند باشد، نه مورد رضایت وزیر و وکیل و مسئول و این یعنی ما باید همه کارهای خود را هدفمند کنیم، از این جهت امیدواریم همه کارهای ما مورد رضایت خداوند متعال قرار گیرد.
/