Categories: سلامت

۳۰ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اهتمام به دوگانه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رمز عبور از بیماری کووید ۱۹ است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر قربانی در کشورمان گرفته است. 

اجرای تدابیر و محدودیت های مختلف فعالیت کرونا را کم اثر کرده اما چرخش آن هنوز ادامه دارد و بنا بر اعلام وزارت بهداشت در گزارش تازه ترین آمار روزانه،  ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند 

با این حال،خبرنگاران  برگزیده های ایران در شرح حال کرونایی برخی استان‌ها از وضعیت نامطلوب رعایت بایدها و نبایدهای بهداشتی و تعلل و یا مقاومت ناآگاهانه برخی افراد در برابر دریافت واکسن در برخی مناطق خبر داده اند، شرایطی که می تواند خیز ششم شیوع بیماری کووید ۱۹ را به همه مردم تحمیل کند.

از دیگر تحولات مرتبط با کرونا، لغو اجرای طرح منع تردد شبانه در کشور در پی انجام واکسیناسیون و روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ است که اساسا نقش مهمی در کاهش چرخه انتقال ویروس کرونا داشت. 

همچنین قرار است مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول از ابتدای آذرماه بازگشایی شوند که این امر در کنار  رفع بسیاری از محدودیت ها که با مجوز ستاد مقابله با کرونا صورت  گرفته است، توجیهی برای بی توجهی به دستورالعمل ها توسط مردم نیست  بلکه می طلبد با وسواس بیشتری رعایت شوند. 

در همین حال باید از تلاش جوانانی هم سحن به میان آید که در قالب بسیج دانشجویی برای مقابله با شیوع کرونا در کشور جد و جهد دارند. 

به گفته محمدحسین کفعمی رییس سازمان بسیج دانشجویی، بسیج از ابتدای شیوع ویروس کرونا که اطلاعات پزشکی عمومی در این زمینه بسیار اندک بود، حضوری فعال در عرصه‌های مختلف مقابله با آن داشت که اوایل بیشتر در زمینه اطلاع‌رسانی بود و در نهایت با سرعت گرفتن ورود واکسن به کشور، وارد این حوزه شد؛ به طوری که اکنون در ۱۲۳ مرکز واکسیناسیون کرونا در کشور برای ایمن‌سازی مردم در برابر این ویروس خدمات‌دهی دارد .

به واقع سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور، اثرات خود را در کاهش میزان ابتلا و فوت های ناشی از این بیماری به خوبی نشان داده است.

استاندار قزوین در این خصوص گفت: خوشبختانه با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، هم اکنون استان قزوین وضعیت نسبتا مناسبی از نظر تزریق واکسن کرونا دارد و با توجه به اینکه واکسیناسیون شرایط امن‌تری را برای جامعه ایجاد می‌کند از شهروندان درخواست می‌شود هرچه زودتر برای واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

به بیان محمد مهدی اعلایی، بیش از ۹۰ درصد جمعیت واجد شرایط استان دُز اول و بالای ۷۲ درصد نیز دُزدوم را تزریق کرده اند؛ اما از مردم درخواست می کنیم دستورالعمل های بهداشتی را هم کاملا رعایت کنند و این تصور در جامعه ایجاد نشود که بهتر شدن شرایط نگرانی و خطرات را از بین برده است.

کارشناسان و مسوولان درمانی تاکید دارند که تفاوت‌ فاحشی در آمار بستری و فوت ناشی از کرونا بین افراد واکسن زده و نزده وجود دارد، زیرا ۸۵ درصد از کرونایی‌های بستری شده در دوران پیک پنجم واکسن نزده و تنها ۱۵ درصد مابقی از جمله افراد دریافت کننده واکسن بودند.

دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه  با بیان این‌که آمار فوتی‌ها در بین افراد واکسن زده بسیار ناچیز و نادر است، افزود: بر اساس آنچه مراجع اطلاعاتی دنیا نیز منتشر می‌کنند، کمتر از یک درصد افراد بستری در بیمارستان که واکسن زده‌اند، فوت می‌کنند.

وی با اشاره به روند بسیار مطلوب واکسیناسیون در آذربایجان شرقی افزود: تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن و بیش از ۷۳ درصد نیز هر ۲ دز را دریافت کرده‌اند.

درستی بدرباره بازگشایی مدارس هم خاطرنشان کرد: از جمله موارد پیش بینی شده در این خصوص تنها ورود افراد واکسن زده به مدارس از طریق رویت کارت واکسن‌های دیجیتالی و رعایت کامل دستورالعمل‌ها در مدارس است.

در آذربایجان غربی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ از متوسط کشوری بالاتر است و به گفته معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، این روند باید ادامه یابد ، هر چند در کنار آن، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پروتکل های مربوط به مقابله با کرونا نیز توسط همه مسوولان و آحاد مردم ضروری است.

تاکید این مسوول استانی از این جهت اهمیت دارد که گزارش هایی در خصوص پایین آمدن آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در برخی شهرهای جنوب استان منتشر شده است. 

در همین حال اعلام شد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر در هفت شهرستان آذربایجان غربی  بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این موارد، آمار استانی به هفت هزار و ۵۹ نفر رسید و  ۱۲۵ نفر هم بستری شدند. 

در ایلام،  ۸۴.۲ درصد کل جمعیت هدف استان نوبت اول و ۶۶.۵ درصد جمعیت استان نیز نوبت دوم واکسن را تزریق کرده اند

همچنین ۸۳.۲ درصد جمعیت ۱۸- ۱۲ استان ایلام واکسن کرونا را تزریق کردند که برای این مقطع سنی تاکنون ۷۲ هزار و ۳۹۶ دُز مصرف شده است.

هم اکنون ۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان در حال مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۲۳ بستری مربوط به امروز است.

شهرستان های چرداول، ایوان و ایلام در وضعیت نارنجی، هلیلان و بدره در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

اما در اردبیل، آمار بیماران بستری کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته با افزایش نسبی به ۱۷۶ نفر رسید در حالی که دیروز  ۱۶۷ نفر بود.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۳۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و یک بیمار هم  جان باخت. 

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر،پارس‌آباد،بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز، کوثر و سرعین در وضعیت زرد و  شهرستان‌های نیر، نمین و گرمی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در خصوص  واکسیناسیون در استان گفت که  از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۱۸ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده و  برای ۱۰ هزار و ۶۰۶ نفر از واجدان شرایط هم دز سوم واکسن تزریق شده است.

در بوشهر، رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان در هفته جاری تغییری نداشته و همچنان ۱۰۰ درصد در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار دارند اما مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استان نگران هستند، زیرا براساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان مناسب نیست و از میانگین کشوری پایین تر است.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است که اگر امروز استان بوشهر در بهترین شرایط کرونایی در یکسال گذشته قرار دارد به این دلیل است که آلودگی وارد جامعه نشده است و اگر ویروس‌های جهش یافته اروپا وارد کشور شوند این استعداد وجود دارد که در بدترین شرایط کرونایی قرار بگیریم.

در زمان حاضر یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۱۱ واکسن در استان بوشهر تزریق شده که از این شمار ۷۴۶هزار و ۴۲۶ واکسن تزریق شده نوبت اول و ۶۰۸هزار و ۴۸۱ واکسن تزریق شده نوبت دوم و چهار هزار و ۱۲۱ واکسن نوبت سوم است.

با بستری ۲۲ بیمار جدید بوشهری در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری در این استان به ۶۴ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: از روز گذشته این استان ۲ مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد و ۲۱ بیمار جدید در بیمارستان ها بستری شدند.

پرویز قزلباش  خاطرنشان کرد: هم اکنون مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

هم اکنون ۲ شهرستان زنجان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و پنج شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند. 

اما در البرز که یک شهر آن در وضعیت آبی و ۶ شهر دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاش مدافعان سلامت، جان باختند و طی این مدت، ۴۰ بیمار دیگر در مراکز درمانی استان البرز بستری شده اند.

سایر خبرهای کرونایی استان ها

مقابله برخی افراد با واکسیناسیون ارتباطی با حوزه‌های علمیه ندارد/ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه، پیرامون مقابله با واکسیناسیون اجباری در بیانیه‌ای تاکید کرد که حوزه‌های هیچ گاه با پیشرفت‌های صحیح علمی مخالف نبوده و اقدام برخی افراد با لباس روحانیت علیه واکسیناسیون عمومی کرونا ارتباطی با حوزه ها ندارد و بر خلاف شوون حوزه هاست.

کرونا در ایران

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۵۶ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۷ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۷ نفر دُز دوم و ۷۶۵ هزار و ۲۳۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۲۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۵۲ هزار و ۶۹۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

 در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسید.

سه هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

admin

Recent Posts

تهران قدیم | اتوبوس سواری عجیب در تهران؛ ۶۰ سال قبل/ عکس

رکاب سواری در تهران سال ۱۳۴۳ به یک پدیده تبدیل شده بود.

15 ساعت ago

اقدام جدید پلیس درباره ثبت جرائم رانندگی

رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که به زودی از سامانه‌ای هوشمند برای ثبت تخلفات…

15 ساعت ago

آماده‌باش برای جاری شدن سیل در این ۷ استان

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع…

15 ساعت ago

افزایش تلفات سیل در خراسان رضوی/ آمار جدید

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی پیدا شد.

15 ساعت ago

کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه

کیفیت هوای پایتخت در آخرین جمعه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همچنان در وضعیت قابل قبول یا…

15 ساعت ago

این جاده به علت بارش شدید باران و تگرگ بسته شد

جانشین رئیس پلیس راه نیشابور گفت: مسیر نیشابور_ کاشمر بر اثر بارش شدید باران و…

15 ساعت ago