خبرگزاری برگزیده های ایران از شهریار؛ امیرحسین اسماعیلی: با افزایش مهاجرت و استقرار فزاینده جمعیت طی ۲ دهه گذشته در شهرهای حاشیه پایتخت، مسئله حمل و نقل درونشهری یکی از مهمترین موضوعات و چالشهای این شهرها قلمداد میشود.
توجه به این حوزه و تعریف پروژههای زیربنایی و ترافیکی مهم با مطالعه و برنامهریزی دقیق یکی از مهمترین مسائلی است که بایستی مدیران شهری در این شهرها با تراکم بالای جمعیتی مدنظر داشته باشند.
کهنشهر شهریار نیز یکی از شهرهایی است که امروز با جمعیتی قریب به ۴۰۰ هزار نفر به عنوان یکی از مهمترین نقاط حاشیه تهران شناخته میشود که مسئله ترافیک معابر شهری به ویژه در ساعات صبحگاهی و عصرگاهی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مردم است.
پس از آغاز به کار دوره پنجم مدیریت شهری در سال ۹۶، شهرداری و شورای شهر شهریار در آذر ماه ۹۷ کلنگ احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح در نقطه میادین جهاد و بسیج که در مرکز شهر قرار دارند و یکی از مهمترین شاهراههای ارتباطی شهری قلمداد میشود را آغاز کرد.
هنوز چند ماهی از سال ۹۸ نگذشته بود که اخبار دستگیریهای گسترده در شهرداری شهریار به دلیل تخلفات مالی و اداری تمام مسائل و موضوعات از جمله این پروژه را کمرنگ کرد.
در کنار این مسائل ایجاد کارگاه عمرانی این پروژه و موانع ترافیکی، خود باعث افزایش بار ترافیک درونشهری شده بود و تردد در یک مسیر کوتاه را حتی به ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول داده و شهروندان چشماندازی از طول اتمام این پروژه نداشتند.
پس از آرامش نسبی در مدیریت شهری و انتخاب کاویانی به عنوان شهردار، کمکم گرهها و مشکلات این پروژه نمایان شد و حجم موانع گویا آن بود که اعضا شورا و مدیران شهرداری شهریار با چشم بسته اجرای این پروژه را آغاز کردهاند.
بهروز کاویانی شهردار سابق شهریار آبان ۹۹ در خصوص این پروژه گفته بود: در اجرای این پروژه معارضات ملی و تاسیساتی بر سر راه شهرداری است که متاسفانه در گذشته به خوبی در مطالعات مربوطه دیده نشده است و متاسفانه مسبب گرههای ترافیکی و نارضایتی برای شهروندان شده است.
قرار بود فاز اول پروژه تا پایان سال ۹۹ به بهرهبرداری برسد
صحرایی مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران دی ماه ۹۹ در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: یکی از اعتراضات عمده ما به شهرداری شهریار این بود که چرا پروژه به این شکل درآمده است و اگر توانایی اجرا ندارید پروژه را جمعآوری کنید تا بیش از این برای مردم مشکل ساز نشود.
وی افزود: پیمانکار نیز متعهد شده که تا پایان سال فاز مربوط به میدان جهاد را راهاندازی و تا پایان خرداد ماه سال آینده نیز فاز مربوط به میدان بسیج را راهاندازی کند.
مدیرکل دفتر استانداری تهران بیانکرد: بر اساس قرارداد اولیه، این پروژه تا پایان خرداد زمان اجرا دارد و امید است که تا پایان ۶ ماهه نخست سال آینده با تمام تاخیرات مجاز این پروژه به اتمام برسد.
نماینده شهریار: تکمیل پروژه تقاطع بسیج و جهاد مطالبه مهم از شورای ششم شهریار است
حسین حقوردی نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: در مجلس در خصوص پروژه تقاطع میادین بسیج و جهاد شهریار، متاسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری، با مسائل و مشکلاتی در شهرداری شهریار مواجه بودیم و ثبات مدیریتی وجود نداشت که موجب طولانیشدن زمان اجرای آن شد.
وی بیان کرد: در اجرا به معارضات ملکی و تاسیساتی برخورد شد که بخشی از آنها حل شد اما مسؤولان مدیریت شهری شهریار نتوانستند در زمان مقرر حتی فاز اول پروژه را به بهرهبرداری برسانند و یکی از مطالبات مهم از شورای ششم شهریار تکمیل این پروژه خواهد بود.
فرماندار: اتفاقات شهرداری شهریار مانع پیشرفت پروژه شد
نور اله طاهری فرماندار شهریار در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران گفت: در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح میادین بسیج و جهاد نیز، قدری تملکات و عقبنشینیها کار را به تاخیر انداخت و شهردار سابق نیز قدری کوتاهی کرد.
وی افزود: تملکات تا حدودی انجام شده، زیرگذر آماده است و به نظر با انجام اقدامات باقیمانده، فاز مربوط به میدان جهاد آماده بهرهبرداری است و در فاز بعدی نیز بایستی فاز مربوط به میدان بسیج تکمیل شود.
فرماندار شهریار بیان کرد: طی سالهای گذشته شهرداری شهریار و مدیریت شهری دستخوش حوادث مختلفی شد که مانع پیشرفت پروژه بود و ما در فرمانداری نیز به صورت مستمر در حال پیگیری هستیم.
شهردار سابق شهریار: تقاطع غیرهمسطح ۲۷۰ میلیارد هزینه دارد
بهروز کاویانی شهردار سابق شهریار نیز در این خصوص گفته بود: در پروژه تقاطع غیرهمسطح میادین بسیج و جهاد شهریار، اتفاقات مثبتی رخ داد و با هزینه ۳۱ میلیارد تومان، ۵ هزار مترمربع زمین در راستای اجرای پروژه تملک شد و تعدادی از املاک نیز با کمک مجموعه قضایی تملک قانونی شد.
وی افزود: در خصوص معارضین تاسیساتی و جابهجایی آنها تمامی قراردادها منعقد شده و کار در حال انجام است و اشکال این موضوع آن است که ایکاش این موضوعات و معارضات در بدو کار پیشبینی و دیده میشود.
شهردار سابق شهریار بیانکرد: این اشکال قطعا به مشاور پروژه و مجموعه مدیریتی وقت شهرداری وارد است و اعضای شورا نیز اعلام کردند که این مشکلات را به ما نگفتند که اگر گفته میشد به این شکل عمل نمیکردیم.
کاویانی گفت: اعتبار پیشبینی شده برای پروژه میادین بسیج و جهاد ۴۱ میلیارد است، در صورتی که ۳۱ میلیارد هزینه تملک و ۱۵ میلیارد هزینه رفع معارضات تاسیساتی در فاز جهاد شده است که همچنین در فاز میدان بسیج معارض شبکه برق، تملک اراضی و سایر موضوعات هنوز باقی مانده است.
وی ادامه داد: برخی که این پروژه را با پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید صیاد شیرازی مقایسه میکنند، باید گفت که آن پروژه با مشکلات تملکات و معارضات اینگونه روبرو نبود و بایستی در گذشته و بدو تعریف پروژه و شروع کار پیشبینی میشد.
شهردار سابق شهریار اضافهکرد: شهرداری حتی اگر قصد آسفالت یک خیابان را داشته باشد، از ادارات خدمات رسانی استعلام کرده و اگر آن ادارات برنامه اجرای تاسیسات و حفاری نداشته باشند، آنگاه نسبت به آسفالت اقدام میکند اما در خصوص پروژه سنگینی همچون تقاطع میادین بسیج و جهاد این مکاتبات و استعلامات انجام نشده است.
کاویانی گفت: متاسفانه در این پروژه مشاور به خوبی عمل نکرد و مدیریت وقت نیز پای کار نیامد و به طور کلی پروژه تقاطع میادین بسیج و جهاد شهریار خوب مطالعه نشد که این اشکالات امروز در مسیر اجرای پروژه پدید آمد.
وی ادامه داد: روزی گویی افتخار بود که پیمانکار پروژه، ۱۱ میلیارد تومان کمتر از قیمت معقول اعلام کرده است ولی حالا گمان بنده این است که صرفا اجرای پروژه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه به استثنا هزینههای معارضات تاسیساتی و ملکی خواهد داشت که در مجموع شاید حدود ۲۷۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دربر داشته باشد.
شهردار سابق شهریار تصریح کرد: از طرفی یک لاینه بودن مسیر میدان جهاد موجب شرمندگی برای ما است که شهروندان پس از اجرای تقاطع نیز بایستی در پشت چراغ قرمز بمانند که به نظر بنده پیش از این پروژه در این مسیر( میدان جهاد به بسیج)، گره ترافیکی نبود.
معاون شهرداری شهریار: در خوشبینانهترین حالت اتمام زیرگذرها ۶ ماه زمان میبرد
امیر رمضانی معاون فنی و عمرانی شهرداری شهریار در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: در حوزه ملکی، تقریبا تملک تمامی املاک معارض با پروژه صورت پذیرفته تا جبهه کاری کامل برای پیمانکار باز شود.
وی با اشاره به رفع معارضات حوزه تاسیساتی با پروژه در فاز میدان جهاد، افزود: در خوشبینانهترین حالت اگر پیمانکار کار را انجام دهد، میتوانیم تا ۳ ماه آینده زیرگذر و راستگرد میدان جهاد را به بهرهبرداری برسانیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شهریار با اشاره به معارضات شبکه گاز، برق و مخابرات در قسمت میدان بسیج پروژه، بیان کرد: لولههای گاز در قسمت زیرین شمعهای پروژه قرار گرفته که تا هفته آتی با جابهجایی آنها، این معارض رفع خواهد شد.
رمضانی با اشاره به رفع معارضات تاسیساتی باقیمانده در فاز میدان بسیج تا یک ماه آینده، افزود: در قسمت میدان بسیج امکان احداث پل روگذر به دلیل شبکه برق ۶۳ کیلو ولت و معارضات ملکی فعلا وجود ندارد و این پروژه برای ۲ زیرگذر مربوط در صورت پای کار آمدن پیمانکار میتواند تا ۳ ماه آینده برای میدان جهاد و تا ۶ ماه آتی برای میدان بسیج تکمیل شود.
وی با اشاره به اینکه تا به اینجا به دلیل وجود معارضات، پیمانکار توپ را در زمین شهرداری میانداخت، ادامه داد: بایستی منتظر بود و دید پس از رفع این معارضات، پیمانکار ادامه کار بنابر قرارداد را در دستور کار قرار میدهد یا اینکه منتج به پایان قرارداد و اخذ پیمانکار جدید میشود.
به نظر میرسد با تمام این تفاسیر و مشکلات بیانشده دست مسؤولان شهرداری و شهرستانی شهریار در حنای اجرای این پروژه مانده ولی اما باید دقت شود که این پروژه در حل مشکل ترافیک نقطه مرکزی شهریار موثر خواهد بود.
تجربه آغاز پروژه تقاطع غیرهمسطح جهاد و بسیج شهریار بدون مطالعات لازم و ملاحظه معارضات تاسیساتی و ملکی، فارغ از هزینه چند صد میلیاردی بر دست شهر، اهمیت ایجاد یک کارگروه مطالعاتی یا مرکز پژوهشها به منظور تدوین برنامههای بلندمدت و میانمدت را در مجموعه مدیریت شهری با توجه افزایش روزافزون جمعیت در شهرهای حاشیه پایتخت همچون شهریار را نشان میدهد.
انتهای پیام/ش