سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

1 روز پیش
خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

1 روز پیش
غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

1 روز پیش
پرتاب باور نکردنی استیفن کری

پرتاب باور نکردنی استیفن کری

1 روز پیش
اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

1 روز پیش
اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

1 روز پیش
اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

1 روز پیش
توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

1 روز پیش
اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

1 روز پیش
واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

1 روز پیش

Home » ۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل کریدور شمال-جنوب از جلفا

۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل کریدور شمال-جنوب از جلفا

زمان انتشار: 20 آذر 1404 ساعت 16:25

دسته بندی: اخبار روز

شناسه خبر: 740108

زمان مطالعه: 7 دقیقه

۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل کریدور شمال-جنوب از جلفا

آسیای غربی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برگزیده های ایران،‌کریدور شمال–جنوب که روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز را از مسیر ایران به آب‌های آزاد و در نهایت به هند متصل می‌کند، از چند شاخه تشکیل شده است؛ شاخه شرقی از شمال‌شرق ایران وارد آسیای مرکزی شده و سپس به روسیه می‌رسد؛ شاخه دریایی از مسیر دریای کاسپین عبور می‌کند و شاخه غربی از قفقاز می‌گذرد که در کنار اتصال به روسیه در صورت راه‌اندازی بازگشایی مسیر نخجوان-ارمنستان، مزیت دسترسی ایران به دریای سیاه و اروپا را نیز به همراه دارد.

برای تکمیل کریدور شمال-جنوب در شاخه غربی، خط‌آهن رشت-آستارا ۱۶۵ کیلومتر ریل‌گذاری و تملک اراضی گران قیمت نیاز دارد که تاکنون نیز پیشرفت چندانی نداشته است. برآوردها حاکی از آن است که تکمیل این مسیر حداقل شش سال زمان خواهد برد. اما برخلاف مسیر رشت-آستارا، مسیر جلفا در همان شاخه غربی تنها به ۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری نیازمند است که می‌تواند تا پیش از احداث مسیر رشت-آستارا کشور را از مزایای کریدور شمال-جنوب بهره‌مند سازد.

همچنین با توجه به شرایط کنونی منطقه قفقاز و تحولات و حوادث پس از جنگ دوم قره‌باغ (۲۰۲۰) ازجمله طرح کریدور زنگزور یا مسیر ترامپ و تهدیدهای ژئوپلتیک و ژئواکونومیک حیاتی آن برای جمهوری اسلامی ایران، ضروری است هرچه سریع‌تر شاخه غربی کریدور شمال-جنوب از مسیر جلفا راه‌اندازی شود.

این امر موجب گسترش نفوذ و تأمین منافع ایران در قفقاز شده و طرح مسیر ترامپ را نیز خنثی می‌کند؛ چراکه هدف شرکت آمریکایی از سرمایه‌گذاری در مسیر ترامپ کسب سود است و در صورت بهره‌برداری از مسیر جلفا در ایران و انتقال بخشی از ترانزیت بار به آن، احداث مسیر ترامپ عملاً توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

کریدور زنگه‌زور , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" , دونالد ترامپ , قفقاز , قطار , حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران ,

نقشه۱: نقشه خطوط ریلی قفقاز

راه‌‌آهن جلفا به‌عنوان، قدیمی‌ترین خط ریلی ایران، به شبکه ریلی جمهوری خودمختار نخجوان متصل است. پیش از وقوع جنگ اول قره‌باغ (۱۹۸۸-۱۹۹۴) میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در پی آن قطع و تخریب خطوط ریلی میان این دو کشور، ایران از طریق جلفا به روسیه و در شاخه دیگر از طریق نخجوان به ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه دسترسی ریلی داشت. همچنین در زمان دفاع مقدس نیز که بنادر جنوب و خلیج فارس درگیر جنگ بودند، حدود ۷۰ درصد واردات ایران از راه‌آهن جلفا صورت می‌گرفت. اکنون این ظرفیت همچنان وجود دارد که با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود در منطقه و با صرف کمترین هزینه و زمان، مسیر کریدور شمال–جنوب از راه جلفا تکمیل شود.

کریدور زنگه‌زور , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" , دونالد ترامپ , قفقاز , قطار , حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران ,

نقشه ۲: خط زیلی اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران

در حال حاضر خط‌آهن در نخجوان تا شرق این منطقه یعنی شهر اردوباد وجود دارد؛ لذا کافی است این خط با احداث یک پل به طول ۳۶۰ متر از اردوباد وارد سیه‌رود درخاک ایران شده و پس از ۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری به شهر آغبند در جمهوری آذربایجان متصل شود. در این صورت، ایران علاوه بر دسترسی ریلی به روسیه، به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز متصل خواهد شد؛ موضوعی که می‌تواند بستر گسترش روابط تجاری و در نهایت تعاملات سیاسی را نیز فراهم آورد.

کریدور ارس و بن‌بست ریلی در جمهوری آذربایجان/ ماجرا چیست؟
غفلت تاریخی از اجرای کریدور ارس/از صادرات به اروپا جا ماندیم

 

از این‌رو، ضرورت دارد دولت برای بهره‌برداری سریع‌تر از مزایای اقتصادی و سیاسی این مسیر، با اجرای ۶۲ کیلومتر ریل‌گذاری، هرچه زودتر نسبت به فعال‌سازی مسیر جلفا-نخجوان-سیه‌رود-آغ‌بند اقدام کند.

/

 

حتما بخوانید : امام خامنه‌ای: به توفیق الهی، جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • بانک آینده و آزمون گزیر؛ ۵۰۰همت زیان باز هم روی دوش مردم؟ 3 ساعت پیش
  • هشدار سیلاب در شمال ایران/ بارش‌های شدید در راه است 3 ساعت پیش
  • تصمیمات جدید ارزی در بانک مرکزی/ بسته کنترلی ارز از امروز اجرایی می‌شود 3 ساعت پیش
  • رسانه عبری: اسرائیل بر لبه پرتگاه فروپاشی در حال رقصیدن است 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15552
  • اخبار ورزشی 20817
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8349
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5775
  • تبلیغات 52
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 729
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3578
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19617
  • قزوین 770
  • قم 865
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1156
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • جزئیات مرگ و میر در اثر آنفولانزای نوع جدید؛ افزایش فوتی‌ها تقصیر آلودگی هواست؟
    جزئیات مرگ و میر در اثر آنفولانزای نوع جدید؛ افزایش فوتی‌ها تقصیر آلودگی هواست؟ 4 ساعت پیش
  • ماجرای رها شدن یک نوزاد پروانه‌ای در بیمارستان
    ماجرای رها شدن یک نوزاد پروانه‌ای در بیمارستان 4 ساعت پیش
  • این قرص‌های امگا۳ را نخرید و نخورید
    این قرص‌های امگا۳ را نخرید و نخورید 4 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 4 ساعت پیش
  • افزایش شیوع آنفلوآنزای H3N2؛ ۱۰ استان درگیر موج جدید آنفلوآنزا/ آمار جانباختگان اعلام شد/ توصیه‌های فوری برای پیشگیری
    افزایش شیوع آنفلوآنزای H3N2؛ ۱۰ استان درگیر موج جدید آنفلوآنزا/ آمار جانباختگان اعلام شد/ توصیه‌های فوری برای پیشگیری 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025