سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

آغاز هفته پانزدهم لیگ برتر؛ ۴ تیم در فکر پایان خوش نیم‌فصل

آغاز هفته پانزدهم لیگ برتر؛ ۴ تیم در فکر پایان خوش نیم‌فصل

22 ساعت پیش
تعجب پیشکسوت استقلال از نمایش شاگردان ساپینتو برابر المحرق

تعجب پیشکسوت استقلال از نمایش شاگردان ساپینتو برابر المحرق

22 ساعت پیش
جریمه گل‌محمدی، سپاهان و محرومیت عوامل باشگاه خیبر

جریمه گل‌محمدی، سپاهان و محرومیت عوامل باشگاه خیبر

22 ساعت پیش
اوسمار لیست داد؛ ۶ بازیکن در فهرست سرمربی پرسپولیس

اوسمار لیست داد؛ ۶ بازیکن در فهرست سرمربی پرسپولیس

22 ساعت پیش
توضیحات ماجدی درباره تعطیلی مسابقات فوتبال در تهران

توضیحات ماجدی درباره تعطیلی مسابقات فوتبال در تهران

22 ساعت پیش
اعلام رنکینگ تیراندازان آسیا در پایان سال ۲۰۲۵

اعلام رنکینگ تیراندازان آسیا در پایان سال ۲۰۲۵

22 ساعت پیش
برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در رشت

برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در رشت

22 ساعت پیش
ستاره روسی در راه والیبال ایتالیا

ستاره روسی در راه والیبال ایتالیا

22 ساعت پیش
بیانیه کمیته انضباطی در خصوص نحوه فعالیت لیدرها

بیانیه کمیته انضباطی در خصوص نحوه فعالیت لیدرها

22 ساعت پیش
سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

2 روز پیش

Home » تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار

زمان انتشار: 15 مرداد 1402 ساعت 15:56

دسته بندی: اجتماعی

شناسه خبر: 385051

زمان مطالعه: 11 دقیقه

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، مهندس مهدی فاضلی؛ مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی و سیستم‌های قدرت پژوهشکده برق (سازمان علم و صنعت) جهاددانشگاهی و مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی و مدیر بخش الکتریکالی سیستم رانش و TCMS پروژه کارفرمایی طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه ملی متروی تهران اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون توسعه ششم و مأموریت محول شده به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر بومی‌سازی حدقل ۸۵ درصد دانش فنی طراحی و تولید قطار‌های مترویی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به موقع اجرا گذاشته شده است. به موازات طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نیز به پیشنهاد سازمان علم و صنعت در دفتر مرکزی تصویب و مسئولیت اجرای آن به گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی که کار مطالعه و طراحی نمونه تجهیزات را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده بود، محول شد.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری به خصوص مترو در تهران و سایر کلان شهر‌های کشور جهت جابجایی انبوه مردم در سریع‌ترین زمان ممکن و کاهش ترافیک شهری، نیاز به حداقل ۲۰۰۰ دستگاه واگن در کشور احصاء شده است که به دلیل شرایط تحریم، شرکت‌های صاحب دانش فنی در این زمینه حتی شرکت‌های چینی نیز به بهانه‌های مختلف از همکاری با شرکت‌های واگن‌ساز داخلی جهت تأمین و ساخت واگن‌های مورد نیاز، سرباز می‌زنند.

فعالیت‌ها برای ساخت واگن ملی مترو پیشرفت کرد؛ تولید ۱۰۰۰ واگن در گام بعد

فاضلی در ادامه با اشاره به شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، افزود: با گنجاندن ماده ۵۴ در قانون توسعه ششم به پیشنهاد جهاددانشگاهی و شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، زمینه لازم برای دستیابی و ارتقای دانش فنی طراحی و ساخت اجزای مختلف قطار به ویژه اجزای دارای فناوری بالا مانند سیستم رانش و TCMS قطار فراهم شد که با انجام موفق این طرح، این خواسته به نتیجه رسید.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی بیان کرد: در حال حاضر قطار نمونه ساخته شده، در حال انجام آخرین تست‌های استاندارد جهت اخذ گواهی ایمنی سیر و مسافرگیری است.

وی با بیان این که با توجه به موفقیت کسب شده، پروژه تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار مترویی برای متروی تهران در دستور کار قرار گرفته است که در حال سیر مراحل قانونی برای تأمین اعتبار و ابلاغ به ذینفعان پروژه است، گفت: در این پروژه جهاددانشگاهی علم و صنعت و شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه این سازمان (شرکت جستار دانش علم و صنعت) مسئولیت طراحی و ساخت سیستم رانش و TCMS قطار‌ها را بر عهده خواهد داشت.

فاضلی اظهار کرد: انجام پروژه‌های فناورانه در این سطح از فناوری و حجم کار که موضوع از طراحی و ساخت یک تجهیز فراتر رفته و در قالب یک سیستم بزرگ متشکل از چندین تجهیز با فناوری‌های متفاوت تعریف می‌شود، به زمان و سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری جهاد از طریق تعریف و تصویب طرح فناورانه نبود، امکان انجام به موقع و با موفقیت پروژه فناورانه ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو وجود نداشت.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی با تأکید بر این که در خصوص مدیریت زمان، تقسیم پروژه به اجزای مختلف و اجرای موازی گروه‌های طراحی تعریف شده و تعریف یک تیم فنی مجرب جهت یکپارچه‌سازی خروجی گروه‌های طراحی و تجمیع طرح، کمک زیادی به انجام به موقع پروژه کرد، گفت: البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با دوراندیشی مدیران وقت سازمان علم و صنعت، فاز مطالعاتی و طراحی برخی اجزای نمونه، از ابتدای دهه ۹۰ شروع شده بود و این موضوع نقش قابل توجهی در کاهش خطا‌های حین طراحی داشته است.

وی تصریح کرد: تعریف طرح‌های فناورانه برای پروژه‌های با سطح فناوری بسیار بالا با افق تعریف نیاز میان مدت یا بلند مدت در کشور و سرمایه‌گذاری توسط دفتر مرکزی، کمک قابل توجهی به پیشبرد پروژه‌های کلان ملی آتی می‌کند.

فاضلی در پاسخ به این سؤال که تقویت روحیه «ما می‌توانیم» چه جایگاهی در جهاددانشگاهی دارد، اظهار کرد: اگر به ترکیب کادر علمی و فنی طراح فناورانه سیستم رانش قطار مترو به طور خاص و طرح‌های فناورانه و پروژه‌های کارفرمایی موفق سازمان علم و صنعت در طی این سه دهه که اینجانب افتخار حضور و همکاری با جهاد دانشگاهی را داشته‌ام، دقت شود، ملاحظه می‌شود که ما نه در مرحله شعار بلکه در عمل، «ما می‌توانیم» را به اثبات رسانیده‌ایم.

وی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی به عنوان تجلی‌گاه علم، ‌ایمان و عمل در پیشرفت دانش بنیان کشور بیان کرد: در بسیاری از پروژه‌های انجام شده یا در حال انجام در داخل کشور که موضوع انتقال دانش‌فنی و بومی‌سازی هم پیوست قرارداد بوده است، موضوع دانش فنی به درستی انجام نشده یا نمی‌شود. این موضوع در پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی همراه است، اهمیت بیشتری دارد. جهاددانشگاهی با حضور نیرو‌های توانمند و متعهد خود، می‌تواند علاوه بر وظیفه اصلی خود که خلق و توسعه دانش است، در پروژه‌های کلان ملی در نقش دریافت‌کننده دانش فنی و بومی‌سازی آن ایفاگر بازی باشد.

فاضلی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است. موضوع دستیابی به دانش فنی سیستم رانش نیز از سال ۱۳۸۸ در سازمان علم و صنعت مطرح شد و مطالعات و طراحی‌های پایه که این مدت انجام شد، و تأمین منابع مالی مورد نیاز طی این دوره و تعریف طرح فناورانه و تأمین اعتبار قابل توجه توسط دفتر مرکزی، نقش بسزایی در موفقیت و انجام به موقع طرح تعریف شده در سال ۱۳۹۸ و پروژه کارفرمایی قطار ملی مترو داشت. ‌امید است طرح مصوب دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم رانش قطار‌های پرسرعت که به حالت تعلیق درآمده است، نیز با همین هدف، مجدداً به حالت اجرایی خود بازگردد و منوط به وجود و تأمین مالی صددرصدی توسط کارفرما نشود.

/

حتما بخوانید : گروگانگیری نافرجام در پایتخت
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • مجازات سنگین برای دستکاری پلاک خودرو
    مجازات سنگین برای دستکاری پلاک خودرو 1 ماه پیش
  • وزیرعلوم: کارشناسی ارشد یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
    وزیرعلوم: کارشناسی ارشد یکساله و دکتری سه ساله می‌شود 1 ماه پیش
  • این کشور بالاترین آمار خشونت خانگی را ثبت کرد
    این کشور بالاترین آمار خشونت خانگی را ثبت کرد 1 ماه پیش
  • مدارس این استان فردا (یکشنبه ۲ آذرماه) تعطیل شد
    مدارس این استان فردا (یکشنبه ۲ آذرماه) تعطیل شد 1 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15852
  • اخبار ورزشی 21071
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8700
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 6129
  • تبلیغات 53
  • تهران 754
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 747
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3665
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19955
  • قزوین 770
  • قم 885
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1206
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • فرزین رفتنی شد؟/۵ گزینه برای جانشینی فرزین معرفی شدند
    فرزین رفتنی شد؟/۵ گزینه برای جانشینی فرزین معرفی شدند 20 ساعت پیش
  • فرزین رفتنی شد؟/۵ گزینه برای جانشینی فرزین معرفی شدند
    فرزین رفتنی شد؟/۵ گزینه برای جانشینی فرزین معرفی شدند 20 ساعت پیش
  • نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد/ اعلام جزییات
    نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد/ اعلام جزییات 20 ساعت پیش
  • نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد/ اعلام جزییات
    نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد/ اعلام جزییات 20 ساعت پیش
  • خبر مهم رییس سازمان برنامه برای معلمان و کارکنان دولت/ تا چه رقمی حقوق بگیرید، از پرداخت مالیات معاف می‌شوید؟
    خبر مهم رییس سازمان برنامه برای معلمان و کارکنان دولت/ تا چه رقمی حقوق بگیرید، از پرداخت مالیات معاف می‌شوید؟ 20 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025