فرهنگ و هنر

۲۶ هزار کانون مساجد پای‌کار پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی رفتند

به گزارش برگزیده های ایران، نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) و بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه در ساختمان شهید سلیمانی ستاد فهما برگزار شد.

در این  مراسم مصطفی راستینه رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از بهترین مکان‌هایی هستند که در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌توانند به بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یاری‌رسان باشند، گفت: برخی از دستگاه‌ها از حوزه آسیب‌های اجتماعی اطلاعات و آگاهی‌های لازم را ندارند، اما خوشبختانه با جلساتی که با رئیس ستاد فهما داشتیم، ایشان به حوزه آسیب‌های اجتماعی آگاهی بسیار دارد.

بهره‌گیری از ظرفیت ۲۶ هزار کانون در پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی

رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: امیدواریم با ظرفیت بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری بتوانیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهیم چرا که شاهد این موضوع هستیم که برخی از دستگاه‌های فرهنگی در حال‌حاضر نتوانستند به رسالت خود در بحث فرهنگی جامه عمل بپوشانند اما ستاد فهما در این زمینه از ما جلوتر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: برای اینکه حال جامعه، فرهنگ و مردم‌مان را خوب کنیم، نافرمانی‌های مدنی را باید با کار فرهنگی اصلاح کنیم؛ بنابراین یکی از ضرورت‌هایی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، توجه به مقوله آموزش است چرا که آموزش، فرهنگ‌ساز است و در کاهش آسیب‌ها نقش تأثیرگذاری دارد.

راستینه با اشاره به اینکه ظرفیت کانون‌های مساجد همرامان خوبی برای این بنیاد در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، پیشگیری، آموزشی، مشاوره‌ای است، گفت: تلاش می‌کنیم در این محورها با حضور اساتید بنیاد برای برگزاری دور‌های تربیت مربی همکاری داشته باشیم و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهیم.

اعزام مربی به مساجد

سعید سعادتی معاون فرهنگی و هنری ستاد فهما نیز در این مراسم افزود: در حال حاضر با دو آسیب اساسی و جدی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، یکی سطحی‌نگری و دومی روزمرگی مواجه هستیم. تفاوت امامین انقلاب با ما این است که آنها ریشه‌های مشکلات را دیدند، در حالی که ما با شاخ و برگ‌ها مقابله می‌کنیم اما مشکل اساسی ریشه‌هاست. علت آسیب‌ها مهمتر از آسیب‌هاست. اگر ما با مرکز تولید آسیب‌ها مقابله کنیم، موفق می‌شویم. بنابراین فعالیت‌هایی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود باید عمیق باشد نه سطحی نگر.

معاون فرهنگی و هنری ستاد فهما بیان کرد: شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شبکه مردمی و وسیعی است که تلاش می‌کند با همکاری با بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بحث کاهش این آسیب‌ها همکاری داشته باشد و یکی از همکاری‌های ما با این مجموعه در زمینه اعزام مربی از سوی این بنیاد برای برگزاری دوره‌های آموزشی در کانون‌های فرهنگی هنری و مساجد است، چرا که بنا بر تاکید مقام معظم رهبری ما باید تلاش کنیم، آخرین سنگر یعنی مسجد را مستحکم نگاه داریم.

اجرای طرح یاریگران زندگی و سفیران اجتماعی

مجتبی میرزایی نسب مدیر امور فرهنگی ستاد فهما نیز در این نشست بیان کرد: ستاد فهما قبل از امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دو برنامه سفیران اجتماعی و یاریگران زندگی با این مجموعه همکاری داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم از ظرفیت بچه‌های مسجد برای برگزاری دوره‌های آموزشی که با همکاری این مجموعه برگزار می‌شود، استفاده کنیم، گفت: ستاد فهما برنامه‌های خود را در قالب سامانه بچه‌های مسجد و در قالب رویداد ملی فهما انجام می‌دهد و یکی از فعالیت‌هایی که با استقبال بسیاری روبرو بوده است، انجام فعالیت‌های اجتماعی از جمله اجرای طرح «یاریگران اجتماعی» است، در این طرح بچه‌های مسجد در دوره‌هایی که در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری شده، می‌توانند شرکت کنند و در پایان در آزمون آن دوره شرکت کنند.

مدیر امور فرهنگی ستاد فهما ادامه داد: امضای تفاهم نامه با بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی رویکردی است که در آن تلاش می‌کنیم، طرح‌ها و برنامه‌های بیشتری را با همکاری این بنیاد اجرا کنیم.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد فهما و بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با هدف هم‌افزایی و تعامل مشترک بین بخشی و ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح توانمندی‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به امضا رسید.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا