اجتماعی

آخرین اخبار پرونده مسمومیت‌های الکلی از زبان سخنگوی قوه قضائیه/ تعیین تکلیف اسناد عادی در مدت ۲ سال

آخرین اخبار پرونده مسمومیت‌های الکلی از زبان سخنگوی قوه قضائیه/ تعیین تکلیف اسناد عادی در مدت ۲ سال

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز ۱۳ تیرماه با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه گفت: قوه قضائیه همراه با ملت ایران آماده برگزاری جشن بزرگ عید غدیرخم در سراسر کشور است.

محکومیت اهانت به قرآن در سوئد

وی سپس جسارت به ساحت قرآن کریم توسط دست‌های پنهان و ناپاک صهیونیسم را محکوم کرد و گفت: عصبانیت صهیونیسم از برپایی کنگره عظیم حج منجر به این اقدام خباثت‌آمیز در قلب اروپای به‌ظاهر متمدن شد. در اروپا ادعاهایی در رابطه با رعایت اخلاق و حقوق بشر مطرح می‌شود و این اتفاقات در آنجا رخ می‌دهد. سوئد نشان داد که خود را مقابل ملت‌های مسلمان و رسول مکرم اسلام(ص) قرار داده است.

وی ادامه داد: دولت این کشور در سال‌های اخیر با تله‌گذاری برای زندانی کردن و پرونده‌سازی ناشیانه برای حمید نوری نشان‌ داد که کفایت لازم برای اتخاذ سیاست مدبرانه برای امور داخلی و بین‌المللی را ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه:‌ معاضدت قضائی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد

دستگاه قضا به فرامین رهبری انقلاب لبیک می‌گوید

ستایشی افزود: قوه قضائیه به بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی لبیک می‌گوید. در روز ششم هفته قوه قضائیه توفیق داشتیم در معیت ریاست قوه قضائیه و مسئولان عالی و مدیران مجموعه و قضات شریف و‌ کارکنان خدوم، خدمت مقام معظم رهبری شرف‌‌یاب شویم‌. در این جلسه معنوی و ارزشمند از مجموعه ارشادات، اذکار و رهنمودهای معظم‌له مستفید شدیم. نکته‌بینی، راهگشایی و اعلام تصمیم حکیمانه ایشان نسبت به برخی معضلات در سیستم قضائی از جمله نگاه تیزبینانه معظم‌له در حل معضل اسناد عادی می‌تواند بار سنگینی از دوش قوه قضائیه بردارد و از این بابت صمیمانه از حضرت ایشان سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: همچنین صحه نهادن ایشان بر ادامه ارتباط عمیق قوه قضائیه با مردم و اقشار مختلف مردمی با تخصص‌های گوناگون و استفاده از همه ابزارهای هنری و رسانه‌ای برای آشنایی افکار عمومی با خدمت مجموعه قضائی و نیز لزوم اهتمام قوه قضائیه بر زدودن ناپاکی‌های اندک از مجموعه‌های داخل و بیرون دستگاه قضائی، چراغ راه روشنی در دوره تحول و تعالی خواهد بود.

وی تأکید کرد: اطمینان می‌دهیم که تا تحقق کامل این رهنمودهای ارزشمند از پای نخواهیم نشست، ازاین‌رو کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی از هم‌اکنون فعال شده و در صدد یافتن راهکارهای جدید و ابتکاری و خلاقانه در تحقق این فرامین برآمده‌اند.

رشد آمارها در ارائه خدمات به مردم

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: قوه قضائیه اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای در راستای احقاق حقوق مردم، هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی انجام داده است، برای نمونه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی برگزار شد و با این کار از مراجعه حضوری اطراف پرونده به دادگاه جلوگیری شد، در اثنای این کار اصلاح ساختار صورت‌گرفته، متمسک به سامانه‌های هوشمند شدیم و هزینه‌های فراروی پروسه را کم کردیم و مهمتر اینکه اطاله دادرسی در اینجا کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ افق این‌گونه است که آمار بیش از این باشد و در صورت ارتقای زیرساخت‌ها شاهد این باشیم که ابعاد و زوایا و ویژگی‌های سند تحول محقق شود.

ستایشی یادآور شد: تیرماه سال قبل در قالب طرحی به‌نام خدمات قضائی جهادی، خدمات الکترونیک برای شهروندان در ۱۵۰ نقطه در استان‌های ایلام و خوزستان و سیستان و کرمان و… رایگان شد و شرایطی فراهم کردند تا مقدمه دادخواست آن مجانی صورت بپذیرد.

وی گفت: همچنین در سال قبل سامانه هوشمند استعلامات مالی راه‌اندازی شده است که توسط آن چهار استعلام حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی به‌صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار می‌گیرد تا نسبت به احقاق حق مالباخته در پرونده شاهد سرعت چشمگیری باشیم.

در سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون استعلام توسط سامانه صورت گرفته که رشدی ۵۰۰درصدی نسبت به قبل از آن داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۱۷۰ خدمت و استعلام به‌صورت آن‌لاین انجام می‌شود و دیگر نیازی به نامه‌نگاری محاکم با دستگاه‌ها نیست و این امر همچنین عاملی برای پیشگیری از فساد احتمالی است.

بیش از ۲۷۰هزار ملاقات مردمی مسئولان قضائی

وی‌ در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۸ هزار ملاقات مردمی از سوی دادستان‌ها و رؤسای‌کل دادگستری‌ها انجام شده و طی آن دستورات لازم و مقتضی در خصوص پرونده‌ها صادر شده است، در این مراجعات حدود ۲ میلیون نفر پاسخگویی انجام شده است.

ستایشی اضافه کرد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشاوره حقوقی رایگان به شهروندان داده‌اند که با رشد ۴۱درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ در مسئله صلح و سازش شاهد انقلاب بودیم و ۴۳ درصد از پرونده‌های ورودی به شوراها را به صلح و سازش ختم کردند که نسبت به چهار سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است. شورای حل اختلاف سال قبل تعداد ۲۸ هزار و ۴۰ نفر از مددجویان را آزاد کردند و از زندانی شدن بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ مددجو جلوگیری کردند.

وی سپس گفت: عفو میدانی رهبر انقلاب شامل بیش از ۹۰ هزار نفر شد که محکومان پرونده‌های مختلف، محکومان حوادث پاییز پارسال و نیز متهمین حوادث یادشده بودند که اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود.

ستایشی اعلام کرد: برای حدود ۲۵ درصد از زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است، برای بیش از ۱۲۰ هزار زندانی هم آموزش‌های مرتبط با اشتغال ارائه شده است.

وی همچنین از صدور سند مالکیت برای ۹۹ درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به ضوابط حدنگاری یا کاداستر خبر داد.

از پرونده مسمومیت‌های الکلی چه‌خبر؟

سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره پرونده‌‌های مسمومیت‌های الکلی گفت: این مسئله تأسف‌بار بود که افرادی مبادرت به این کار کنند چون ممنوعیت شرعی و قانونی دارد؛ اما قوه قضائیه بنا بر تکالیفی که دارد نسبت به پیگیری پرونده فوت و مسمومیت ناشی از مصرف الکل در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، قزوین و هرمزگان اقداماتی انجام داده است.

وی گفت: در استان البرز ده نفر به‌اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر شده‌اند و برای تمامی آنها قرار بازداشت موقت صادر شده است و همگی روانه زندان شده‌اند.

ستایشی افزود: تعداد متوفیان مربوط به توزیع مشروبات الکلی مسموم نسبت به این ۱۰ نفر مشخص است و البته برای اظهارنظر قطعی باید نظریه پزشکی قانونی کشور اعلام شود.

وی یادآور شد: در استان قزوین از اول لغایت دهم تیرماه جاری، ۲۹ نفر‌ به مراکز درمانی منتقل شدند یا مراجعه کردند که ۲ نفر از آنها فوت شدند، دو نفر هنوز بستری هستند، ۷ نفر‌ درمان سرپایی شدند و ۱۸ نفر هم پس از درمان ترخیص شدند.

تکلیف اسناد عادی چه می‌شود؟

سخنگوی قوه قضائیه درباره سرنوشت معاملات انجام‌شده بر اساس اسناد عادی در صورت اعتبارزدایی از این اسناد گفت: هنوز قانون تصویب نشده است، اما برابر ماده ۱۰ طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول، پس از راه‌اندازی سامانه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دارندگان اسناد عادی ناظر به اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی، مکلف هستند ظرف دو سال نسبت به تنظیم سند رسمی یا طرح دعوای تنظیم سند رسمی و اخذ سند مالکیت و ظرف ۴ سال نسبت به تعیین تکلیف اسناد عادی خود اقدام کنند.

تکریم ارباب‌رجوع دغدغه دستگاه قضاست

ستایشی در ادامه پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه دستگاه قضا برای تکریم ارباب رجوع که مورد تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با مسئولان دستگاه قضا بود، گفت: بیانات و رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری چراغ روشن و دستور کار جدی قوه قضائیه است، نگاه عالمانه ایشان را به دیده چشم می‌گذاریم.

وی اضافه کرد: مسیر ارتباط با مردم و برخورد خوب با طرفین پرونده از جمله دغدغه‌های رئیس دستگاه قضاست که ایشان هرروزه به آن تأکید دارند که طرفین دوا هر دو گرفتار هستند و باید با آن‌ها برخورد خوب و عادلانه داشت، توجه و حسن‌خلق به آحاد جامعه از جمله تأکیدات رئیس قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: قوه قضائیه در راستای تأکید تکریم ارباب رجوع را مورد دقت انجام داده و سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است‌. در این سامانه برای فرد پس از برگزاری جلسه رسیدگی یک پیام کوتاه ارسال می‌شود که این پیامک حاوی لینکی است که در آن سؤالاتی در خصوص نحوه برخورد قاضی و میزان رضایت از برخورد کارکنان و مأموران حفاظت فیزیکی و… پیش‌بینی شده است، سال گذشته بیش از ۷۴۰ هزار نظر در این سامانه ثبت شده است.

وی درخواست کرد: به تمامی دوستان اعلام می‌کنیم که نظرات خود را درباره فرایند رسیدگی به‌صورت شفاف و عادلانه و مشفقانه ابراز بفرمایید.

ستایشی ادامه داد: بیانات رهبری باید توسط همکاران دستگاه قضائی مورد عمل واقع شود و همچنین نظارت‌ها تا جلب رضایت مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش یابد. روز گذشته نیز رئیس محترم قوه قضائیه دستورات قطعی و روشنی به تمامی بخش‌های تابعه قوه قضائیه صادر کردند و به‌زودی این راهکارها اجرا می‌شود.

وی افزود: همچنین نسبت به اندک کسانی که داخل مجموعه قوه قضائیه تخلفی می‌کنند، باید دقت کرد. از دادسرای محترم قضات قوه قضائیه و حوزه ارزشیابی ضمن تشکر انتظار داریم در جهت اعمال این نظارت‌ها بدرخشند.

رسانه ابزار جدید آمریکا علیه ملت‌هاست

سخنگوی قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنانش درباره نهضت تبیین جنایات آمریکا گفت: جنایت‌های حقوق‌بشری آمریکا علیه ایران فهرست بلندبالایی را شامل می‌شود. هیچ ابزاری نیست که این دولت تروریست به‌عنوان سلاح علیه ملت‌ها استفاده نکرده باشد، حمایت از داعش، منافقین و… برای به خاک و خون کشیدن ملت‌ها، حمایت از دیکتاتورهایی نظیر صدام و… تنها بخش کوچکی از جنایات این دولت تروریستی است.

وی تأکید کرد: دولت آمریکا از تمامی ابزارهای سیاسی، اجتماعی و… علیه ملت‌ها استفاده می‌کند. امروز تحریم ابزار اقتصادی دولت آمریکا برای ارتکاب جنایت علیه مردم ما اعم از بیماران و کودکان و بشریت شده است.

ستایشی متذکر شد: ابزار رسانه و حقوقی و… همگی ابزارهای جدید آمریکا علیه ملت‌هاست. جنایات حقوق بشر آمریکایی نه‌تنها علیه ملت ایران بلکه علیه دیگر ملت‌ها نیز می‌باشد و همگی این ملت‌ها ناراحت و نگران هستند؛ نمونه این ناراحتی واکنش مردم در مقابل ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان بود‌.

وی تصریح کرد: در زمینه تبیین جنایات آمریکا پویش و برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است که طی این هفته برگزار شده و برگزار خواهد شد.

در خصوص تأمین آزادی‌های مشروع عقب‌ماندگی داریم

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره مصادیق آزادی مشروع بیان کرد: در زمینه تأمین و حراست از آزادی‌های مشروع (آزادی‌هایی که شرع آن را مجاز می‌داند) خلأهای مختلف نظری و علمی داشتیم و می‌پذیریم که عقب‌ماندگی داریم، البته سند تحول و تعالی قوه قضائیه به فکر این مسئله بوده و راهکارهایی در آن برای جبران این خلأ دیده شده است.

وی اضافه کرد: بر این اعتقاد استوار هستیم که قوه قضائیه باید پرچم‌دار آزادی‌های مشروع باشد. رئیس قوه دستوری به پژوهشگاه قوه قضائیه ابلاغ فرمود که کار اندیشه‌ای لازم برای مسئله آزادی‌های مشروع انجام دهند.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت آذربایجان ابراز کرد: متأسفانه حمله‌ای در بهمن ماه به سفارت کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان در تهران صورت پذیرفت که حادثه‌ای غیرمنتظره و رخدادی تلخ بود، ازاین‌رو مقامات قضائی، سیاسی و امنیتی کشور از بدو امر همواره تأکید داشتند که با عامل اصلی این حمله و یا افرادی دیگر که ذی‌نقش بودند، برخورد قاطع شدید و قانونی صورت بپذیرد.

وی افزود: پس از تحقیقات گسترده، ابعاد مختلف پرونده روشن شده است و امیدواریم پرونده با همکاری دولت آذربایجان منجر به صدور حکم شود.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه پرونده همچنان همان یک متهم را دارد، تأکید کرد: با هر اقدامی که امنیت داخلی کشور را مخدوش کند، برخورد عبرت‌آموز خواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از نشست امروز اظهار کرد: تیرماه سال قبل در قالب طرحی به‌نام خدمات قضائی جهادی، خدمات الکترونیک برای شهروندان در ۱۵۰ نقطه در استان‌های ایلام و خوزستان و سیستان و کرمان و… رایگان شد و شرایطی فراهم کردند تا مقدمه دادخواست آن مجانی صورت بپذیرد.

ستایشی گفت: همچنین در سال قبل سامانه هوشمند استعلامات مالی راه‌اندازی شده است که توسط آن چهار استعلام حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی به‌صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار می‌گیرد تا نسبت به احقاق حق مالباخته در پرونده شاهد سرعت چشمگیری باشیم. در سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون استعلام توسط سامانه صورت گرفته که رشدی ۵۰۰درصدی نسبت به قبل از آن داشته است.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۱۷۰ خدمت و استعلام به‌صورت آن‌لاین انجام می‌شود و دیگر نیازی به نامه‌نگاری محاکم با دستگاه‌ها نیست و این امر همچنین عاملی برای پیشگیری از فساد احتمالی است.

بیش از ۲۷۰هزار ملاقات مردمی مسئولان قضائی

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۸ هزار ملاقات مردمی از سوی دادستان‌ها و رؤسای‌کل دادگستری‌ها انجام شده و طی آن دستورات لازم و مقتضی در خصوص پرونده‌ها صادر شده است، در این مراجعات حدود دو میلیون نفر پاسخگویی انجام شده است.

وی گفت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشاوره حقوقی رایگان به شهروندان داده‌اند که با رشد ۴۱درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است.

ستایشی همچنین گفت: در سال ۴۰۱ در مسئله صلح و سازش شاهد انقلاب بودیم و ۴۳ درصد از پرونده‌های ورودی به شوراها را به صلح و سازش ختم کردند که نسبت به چهار سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است. شوراهای حل اختلاف سال قبل تعداد ۲۸ هزار و ۴۰ نفر از مددجویان را آزاد کردند و از زندانی شدن بیش از ۱۲ هزار ۷۰۰ مددجو جلوگیری کردند.

وی سپس گفت: عفو میدانی رهبر انقلاب شامل بیش از ۹۰ هزار نفر شد که محکومان پرونده‌های مختلف، محکومان حوادث پاییز پارسال و نیز متهمین حوادث یادشده بودند که اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برای حدود ۲۵ درصد از زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است، برای بیش از ۱۲۰ هزار زندانی هم آموزش‌های مرتبط با اشتغال ارائه شده است.

وی همچنین از صدور سند مالکیت برای ۹۹ درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به ضوابط حدنگاری یا کاداستر خبر داد.

تقلبی به‌نام اعلام ورشکستگی دروغین

ستایشی درباره اعلام جرم علیه ۱۲ شرکت که به‌صورت متقلبانه اعلام ورشکستگی کرده‌اند، گفت: برخی از شرکت‌ها برای فرار از دیون و خسارت تأخیر تأدیه طلبکاران یک یا دو فقره چک را با تبانی به شخص دیگر می‌دهند و سپس دارنده چک تقاضای ورشکستگی را می‌دهد و عموماً محل اقامت این شرکت‌ها استان‌هایی دیگر از محل دعوا بوده است و اکثر این دعاوی در یک حوزه قضائی صورت گرفته است.

وی افزود: در برخی از آرا، تاریخ توقف ورشکستگی ۱۰ سال قبل از صدور حکم اعلام شده است و پس از آنکه دادگستری استان تهران نسبت به این موضوع مطلع شد تعدادی پرونده را در دستور بررسی قرار دارند و ۳ پرونده نیز به دیوان‌عالی کشور ارسال شد که حکم ورشکستگی نقض شد.

وی همچنین گفت: در یک فقره پرونده نیز ۳ نفر از مدیران به‌جرم ورشکستگی به‌تقلب به ۲ سال حبس محکوم شدند.

شکایت آموزش و پرورش از انبوه‌سازی مدرسه

سخنگوی قوه قضائیه در پایان درباره اینکه آیا آموزش و پرورش به قوه قضائیه درباره انبوه‌سازی مدرسه‌سازان شکایتی کرده است یا خیر گفت: در این زمینه در شهریار شکایتی داشته‌ایم و حکم به محکومیت انبوه‌ساز داده شده است.

نشست امروز سخنگوی قوه قضائیه به‌دلیل احضار سخنگو برای شرکت در جلسه‌ای فوری نیمه‌کاره ماند و‌ سؤال نمایندگان برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری برگزیده های ایران و صداوسیما طرح نشد.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا