خراسان شمالی

رقابت ۴۱ اثر از ۱۵ استان در دومین جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر خراسان‌شمالی

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد در رابطه با دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر به میزانی خراسان شمالی، اظهار کرد: فراخوان دومین جشنواره ملی روستا و عشایر از ابتدای سال جاری به صورت سراسری اعلام شد.

وی باتوجه به اینکه شرایط کرونایی از لحاظ کمی، در تعداد آثار ارسالی به جشنواره تاثیر به سزایی داشته است، اما آثار از لحاظ کیفی جایگاه خوبی پیدا کردند، ادامه داد: گفتنی است که در اولین دوره از این جشنواره که در سال ۹۸ برگزار شده بود ۲۵۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در این مرحله از جشنواره این تعداد به ۱۷۱ اثر کاهش پیدا کرده است.

دبیر جشنواره ملی روستا و عشایر گفت: در مرحله اولیه جشنواره ملی روستا و عشایر ۱۷۱ اثر از ۲۸ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بعد از بازبینی ۴۱ اثر از ۱۵ استان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: از آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره ملی روستا و عشایر چهار اثر در بخش پویانمایی، ۲۸ اثر در بخش مستند و ۱۳ اثر در بخش داستانی بوده است که در روزهای هفتم و هشتم دیماه در سالن گلشن اکران خواهند شد و با هم به رقابت می پردازند.

این مقام مسئول یادآور شد: از استان خراسان شمالی ۱۳ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که از این تعداد هفت اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

فرخنده با اشاره به اینکه آیین اختتامیه روز پنج شنبه ۹ دیماه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود، گفت: همچنین در حاشیه اکران فیلم های راه یافته به مرحله نهایی کارگاه های آموزشی نیز برای هنرمندان برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول موضوع جشنواره را با محوریت روستا و عشایر خواند، گفت: در فراخوان ارسال شده، موضوع به نحوی است که تمامی عناصر و مولفه های زندگی روستا، از جمله آداب و رسوم، آیین ها، هنر در روستاها، در بر می گیرد.

دبیر جشنواره ملی روستا و عشایر با اشاره به اینکه جشنواره به دلیل شرایط سخت کرونایی، به مدت دوبار تمدید شد، تا فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان باشد، گفت: همچنین نگاه مان به این جشنواره بلند مدت است و معتقدیم که باید تداوم پیدا کند، زیرا این جشنواره، جزو جشنواره های ضروری است که علاوه بر هنر فیلم سازی، به مسائل مربوط به روستا و عشایر نیز توجه می شود.

فرخنده به تاثیرپذیری انتقال مفاهیم از طریق فیلم و تصویر اشاره کرد و گفت: باتوجه به اهمیت روستا در بحث خودکفایی، کانون تولیدات دامی و کشاورزی و اقتصاد مقاومتی، قطعا برگزاری این گونه جشنواره ها می تواند به نمایش ظرفیت ها و مشکلات روستا و عشایر کمک بزرگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره  به نام استان خراسان شمالی ثبت شده است، گفت: براین اساس که بخش قابل توجهی از جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند، قطعا این چنین جشنواره ها می تواند باعث معرفی ظرفیت های بالقوه روستاها شود.

انتهای پیام/ن


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا