اخبار روز

جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز از شنبه اول مهر

جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز از شنبه اول مهر

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران؛ سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان روز شنبه اول مهر ۱۴۰۲ آغاز می‌شود  و ۱۶ میلیون دانش‌آموزان سراسر کشور در این روز رهسپار مدارس می‌شوند.

حدود یک میلیون  و ۶۰۰ هزار کلاس اولی نیز روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در جشن شکوفه‌ها نخستین روز مدرسه رفتن را تجربه کردند.

با توجه به اینکه روز شنبه اول مهر در بین دو تعطیلی قرار دارد و ممکن است برخی خانواده‌ها به مسافرت بروند، برخی مدارس به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که می‌توانند از روز سوم مهر به مدرسه مراجعه کنند.

امسال ساعت فعالیت مدارس متوسطه ۷.۳۰ صبح و مدارس ابتدایی ۸ صبح است.

طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش حدود ۹۹ درصد دانش‌آموزان کلاس اولی، کار ثبت‌نام خود را در مدارس انجام داده‌اند و تعداد محدودی از اتباع و دانش‌آموزان عشایری هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.

اگر دانش‌آموزی هنوز موفق به ثبت‌نام نشده است، والدین آنها می‌تواند با مراجعه به مناطق آموزش و پرورش در مدرسه‌ای که ظرفیت خالی دارد، ساماندهی و ثبت‌نام شوند.

از ۱۵ مهر به بعد نیز کار شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به مدارس آغاز می‌شود. در سال تحصیلی گذشته ۲۳۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی و ۷۰ هزار نفر به مدارس بازگشتند همچنین ۵۰ هزار دانش‌آموز دیگر به تحصیل بازگردانده شدند.

شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از مدرسه در سال تحصیلی جدید از ۱۵ مهر

یکی از چالش‌های امسال در حوزه ابتدایی، چالش ثبت‌نام کلاس اولی‌های متولد مهر ماه بود که برخی مدارس از ثبت‌نام آنها ممانعت می‌کردند. شرط ثبت‌نام متولدین مهر در مدارس، گذراندن پیش‌دبستانی البته به شرط ثبت اسم آنها در سامانه سیدا (سامانه دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش) است با این حال حتی اگر اسم دانش‌آموز هم در این سامانه ثبت شده باشد اگر مدرسه ظرفیت نداشته باشد امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

پایان ثبت‌نام زودهنگام متولدین مهر در پایه اول دبستان

معصومه نجفی؛ پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خطاب به خانواده‌ها گفته است که دیگر فرزندان متولد مهر ماه خود را زودتر از موعد در پیش‌دبستانی ثبت‌نام نکنند چون امسال آخرین سال، ثبت‌نام از متولدین مهر ماه در پایه اول دبستان بود.

بازگشت دوباره شیر

بازگشت دوباره شیر به مدارس ابتدایی پس از چندین سال وقفه توزیع شیر در مدارس، خبری بود که رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش روز ۲۹ شهریور در حاشیه نشست هیئت دولت اعلام کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید همه دانش‌آموزان ابتدایی در کشور دو بار در هفته شیر رایگان دریافت خواهند کرد.

کمبود معلم در سال تحصیلی جدید یکی از نگرانی‌های پیش‌رو برای آغاز مهر است و آنگونه که وزیر آموزش و پرورش گفته، در سال تحصیلی جدید ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم که روش‌های مختلفی از جمله استفاده از ظرفیت معلمان بازنشسته، حق‌التدریس معلمان و استخدام معلمان جدید برای جبران آن استفاده شده است.

بازگشت ۵۰ هزار معلم بازنشسته

امسال ۱۸ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی وارد دوره ابتدایی می‌شوند همچنین ۱۹ هزار دبیر و ۳ هزار هنرآموز در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های کشور به کار گرفته می‌شوند همچنین ۵۰ هزار معلم بازنشسته برای جبران کمبود معلم، تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه را عهده دار شدند.

هیچ شرطی برای ادامه تدریس معلمان بازنشسته وجود ندارد

آغاز آموزش از اول مهر ماه

محمدمهدی کاظمی؛ رئیس ستاد بازگشایی مدارس (پروژه مهر) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره آغاز سال تحصیلی ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز کشور از روز شنبه اول مهر گفت: پروژه بازگشایی مدارس فرایندی چندین ماهه بود که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شد و بر این اساس زمینه حضور تمام دانش‌آموزان در روز اول مهر در مدارس فراهم است.

وی افزود: در ستاد بازگشایی مدارس به موضوع ساماندهی و بهسازی فضا، تجهیزات و نیروی انسانی مدارس متمرکز شدیم و استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دادند؛ امسال حدود ۵۰ هزار معلم جدید برای دوره ابتدایی، متوسطه و مدارس استثنایی از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند همچنین مجوز به کارگیری بازنشستگان تا سقف ۲۴ ساعت برای دوره ابتدای و متوسطه اخذ شده است، به نظر می‌رسد با این موارد در مناطقی که کمبود نیروی انسانی وجود دارد، مشکلات برطرف شود.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس(پروژه مهر) متذکر شد: روز شنبه اول مهر ماه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ است و جشن آغاز سال تحصیلی در تمام مدارس کشور برگزار خواهد شده و حضور تمام دانش‌آموزان الزامی است.

کاظمی درباره تأخیر در اعلام نتایج آزمون آموزگاری و جدی شدن نگرانی از کلاس‌های درس بدون معلم گفت: با توجه به اینکه سهمیه افرادی که قرار است جذب شوند، مشخص است به عنوان مثال می‌دانیم که برای یک منطقه آموزش و پرورش، ۵ نفر نیرو می‌خواهیم و از هم‌اکنون نیز ساماندهی نیروی انسانی قابل انجام است و فقط باید فرد پذیرفته شده مشخص شود تا ساماندهی او در مدسه انجام شود، بنابراین بابت ساماندهی این افراد در کلاس‌های درس مشکلی نخواهیم داشت.

فرصت ثبت‌نام تا پایان هفته اول مهر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه اگر دانش‌آموزی تا به امروز در مدرسه ثبت‌نام نکرده باشد، بازهم برای ثبت‌نام فرصت خواهند داشت؟ بیان کرد: دانش‌آموزان تا پایان هفته نخست مهر می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند اما تلاش ما این است که دانش‌آموزان قبل از شروع سال تحصیلی در مدارس ثبت‌نام شوند و تا به امروز بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده باشد شرایط برای او فراهم خواهد بود تا بتواند با مراجعه به مدرسه، ثبت‌نام کند البته تأخیر در فرآیند ثبت‌نام، فرد را با مشکل مواجه می‌کند چون ثبت سفارش کتاب درسی نیز با تأخیر همراه خواهد شد و بعد از مهر ماه نیز باید کتاب درسی خود را از طریق پست دریافت کنند که حداقل یک هفته زمان نیاز دارد تا کتاب به دست آنها برسد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا