اخبار روز

بایدن در روز جهانی زن، باز هم ژست حمایت از حقوق زنان ایرانی را بخود گرفت

بایدن در روز جهانی زن، باز هم ژست حمایت از حقوق زنان ایرانی را بخود گرفت

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی بیانیه ای به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن صادر کرد که بصورت کوتاه، با گرفتن ژست حمایت و دفاع از حقوق زنان و دختران ایرانی، بار دیگر ادعاهای واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است: در ایران شاهد هستیم که حکومت به طرز بی رحمانه ای صدای زنانی را که شجاعانه برای آزادی خود ایستاده اند, سرکوب می کند.

بایدن همچنین درباره زنان افغانستان بدون اشاره به اشغالگری و تجاوز واشنگتن به این کشور گفت: با وجود چندین دهه پیشرفت در زمینه حقوق زنان، در بسیاری از نقاط جهان، حقوق زنان و دختران همچنان مورد حمله واقع می شود و تمام جوامع را از پیشرفت باز می دارد. در افغانستان شاهد هستیم که طالبان زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و کار کردن منع می کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ادعا کرد: در مواجهه با تهاجم بی رحمانه و ناعادلانه روسیه به اوکراین، از جمله استفاده از تجاوز به عنف به عنوان سلاح جنگی، ما شاهد داستان های بی شماری از زنان هستیم که شجاعانه برای حقوق بشر و آزادی های اساسی همه اوکراینی ها می جنگند.

دولت بایدن که از زمان روی کار آمدن مدعی دیپلماسی در قبال ایران بوده است، قطعنامه سیاسی لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ / ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که این کمیسیون زیر مجموعه آن است، مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

آمریکا و متحدان غربی اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

نمایش ضدایرانی آمریکا به بهانه حمایت از زنان ایرانی و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که دولت جو بایدن و متحدان غربی آن، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی همزمان با آغاز حوادث اخیر در ایران، با دخالت در امور داخلی تهران و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی ها پشتیبانی کرده اند و با تصویب قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، بدعتی خطرناک را در سازمان ملل برای کشورهای غیرهمسو با خود پایه گذاری کرد.

نشست شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در مقر سازمان ملل در نیویورک به ریاست خانم “لاشزارا اسووا ” ( Lachezara Stoeva ) رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) سفیر و نماینده بلغارستان در سازمان ملل برگزار شد که ابتدا پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا یعنی قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» ذیل دستورکار ۱۹(a) پیشرفت زنان در اکوسوک از سوی سفیر و نماینده آمریکا ارائه شد و سپس کشورها و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند. پس از پایان سخنرانی ها، درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای گیری شد.

تصمیم گیری درباره این پیش نویس به نظر ۵۴ عضو اکوسوک بستگی داشت و نیازی به رای مثبت اکثریت اعضا نبود بلکه برای تصویب این پیش نویس یا هر پیشنهاد دیگری در این نشست، فقط کافی است تعداد آرای موافقان بیشتر از مخالفان باشد. رای ممتنع کشورها به منزله عدم حضور در نشست است.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رای اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Economic and Social Council) موسوم به اکوسوک(ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل بوده و مسئولیت رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی و امور مرتبط با کارگزاریهای تخصصی سازمان ملل را برعهده دارد.

اکوسوک در حال حاضر دارای ۵۴ عضو است و آخرین بار جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شده بود که دوره اش سال گذشته به پایان رسید.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران براساس رای اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده است.

بحث پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را نخستین بار بصورت رسمی، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد که پیش از آن، با “نازنین بنیادی” یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامی افزایش تحریم ها علیه ملت ایران و چهره بزک شده به اصطلاح فعال حقوق بشری مطرح کرد.

کامالا هریس معاون بایدن، دوم نوامبر ۲۰۲۲ /۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ همزمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضد ایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه ای قصد واشنگتن را برای همکاری با شرکا به منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام کرد.

پیش از آن، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از سوی برخی زنان شناخته شده در آمریکا همچون هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌ بودند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا