آذربایجان شرقی

نرخ بهره‌وری در دولت سابق صفر و منفی بوده است

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، علی جهانگیری در جلسه بررسی عملکرد و چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی که در محل سازمان جهادکشاورزی استان و با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی  برگزار شد، اظهار داشت: در ارتباط با تمرکز و تحول در اهداف سازمانی تحول زمانی ایجاد می‌شود که تغییرات بدون نیاز به بررسی و تحقیق با چشم دیده شود.

وی با اشاره به تاثیر سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی گفت: باید اقداماتی انجام شود که مسائل دانش بنیان و تحقیقاتی به شکل پروژه بررسی و اجرایی شود که در دولت جدید در صورت شناسایی و تائید پروژه، امکان اجرایی شدن قابل تحقق است و مدیران بخش کشاورزی برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی مناسب و به موقع انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اجرای طرح‌های توسعه در دوره‌ای کمتر از پنج سال افزود: اگر برنامه‌ریزی‌ها علمی و دقیق باشد و اقدامات به موقع و فنی اجرا شود و البته کشور با مشکلات خاصی مثل تحریم و بیماری مواجه نباشد، می‌توان طرح‌های توسعه‌ای را در کمتر از  پنج سال به مرحله بهره‌برداری رساند.

وی به بررسی ظرفیت اجرای هر طرح و پروژه‌ای با توجه به منطقه‌ای که طرح اجرا می‌شود تاکید و تصریح کرد: باید در اجرای هر طرح کشاورزی وضعیت نیروی کار و منابع انسانی، شرایط آب و هوایی، ظرفیت آب و خاک، حمل و نقل، مخاطرات و تاثیر اجرای طرح در منطقه و برآورد هزینه کلی  بعد از اجرای طرح توجه شود.

جهانگیری با تاکید بر عدم توجه به انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمان مناسب یادآور شد: نرخ بهره‌وری در دهه ۹۰ حدود صفر و منفی بوده که به دلیل عدم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته است.

وی افزود: عدم استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات کشاورزی و تکنولوژی می‌تواند به از بین رفتن کشاورزی و اقتصاد مبتنی‌بر کشاورزی در طول زمان صدمه بزند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش بهره‌وری با تولید چند برابری امکان‌پذیر است، افزود: باید از ظرفیت بخش‌های خصوصی استفاده کرد و به ظرفیت و امکانات دولت در قالب سازمان جهادکشاورزی اکتفا نکرد، چرا که این ظرفیت محدود است و امکان افزایش بهره‌وری تنها از طریق ظرفیت دولت وجود ندارد.

 وی خاطرنشان کرد: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به  درستی استفاده کرد، چراکه در دنیای امروز علم می‌تواند راه‌های جدید و کم هزینه‌تر برای افزایش بهره‌وری ارائه دهد.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا