سلامت

بیماران سکته مغزی دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، دکتر مسعود مهر پور روز یکشنبه در نشست خبری افزود: افرادی که به کرونا مبتلا می شوند باید حرکتهای روزانه داشته باشند تا لختگی خون در آنها ایجاد نشود و مبتلایانی که چربی، فشار خون بالا و دیابت نیز دارند، ریسک ابتلا به سکته مغزی در آنها بیشتر است.

وی اظهار داشت: کرونا میزان لخته پذیری خون را افزایش می دهد و بی تحرکی و عوامل پرخطر مانند دیابت، چربی خون و فشار خون بالا باعث ابتلای شدید به این بیماری و سکته مغزی می شود.

همزمانی تزریق  واکسن آنفلوآنزا با واکسن کرونا منعی ندارد

مهرپور با اشاره به اینکه افراد سکته مغزی را جدی بگیرند، تصریح کرد: مبتلایان به کرونا باید برای پیشگیری از ایجاد لخته خون و سکته مغزی از داروهای رقیق کننده برای چند ماه استفاده کنند و توصیه می شود بیماران سکته مغزی هر نوع واکسنی که در دست است علیه کرونا تزریق و دز سوم را نیز حتما دریافت کنند.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: توصیه می شود واکسن آنفلوآنزا نیز توسط بیماران دچار سکته مغزی تزریق شود و همزمانی تزریق این واکسن با واکسن کرونا منعی ندارد.

وی با بیان اینکه سکته های ناقص مغزی علامت جدی ندارند، ادامه داد: افرادی که دچار سکته مغزی می شوند باید در ۲ تا ۳ ساعت اولیه بیماری با علایم ضعف دست، کجی صورت و غیره سریعا به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شود تا اقدامات درمانی برای پیشگیری از ناتوانی بیمار، در مراکز درمانی انجام شود.

سکته مغزی اولین عامل ناتوانی در بزرگسالان

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تاکید کرد:  سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است و اولین عامل ناتوانی نیز در بزرگسالان بشمار می رود، کشورهای پیشرفته توانسته اند با درمان های جدید مرگ و میر سکته های مغزی را کاهش دهند و به پنجمین عامل مرگ و میر برسند.

به گفته مهرپور، درمان سکته مغزی نیازمند همکاری تیمی شامل پزشکان متخصص مغز و اعصاب و تیم اورژانس است و انجمن سکته مغزی ایران با همکاری وزارت بهداشت پروتکل های درمانی مشخصی را  مطابق با استانداردهای جهانی مشخص کرده و اکنون در مراکز درمانی اجرا می شود.

وی با بیا اینکه داروهای ضد لخته خون تحت پوشش بیمه است، افزود: امکانات آنژیوگرافی نیز برای درمان سکته مغزی در کشور فراهم شده و پیشرفت های خوبی در این زمینه داریم.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر به شمار بیماران سکته مغزی کشور افزوده می شود

احسان شریفی پور عضو انجمن سکته مغزی ایران نیز در این نشست گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران سکته مغزی در کشور افزوده می شود و میزان سکته مغزی ۱۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و این بیماری بیشتر جوانان را درگیر می کند.

وی، مصرف سیگار، بی تحرکی، چاقی و بیماری های زمینه ای را در بروز سکته مفزی موثر دانست و افزود: باید عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی توسط دست اندرکاران سلامت کشور کاهش یابد تا مردم سکته نکنند.

شریفی با بیان اینکه ۱۱۰ مرکز در کشور دارای امکانات درمان سکته مغزی است، اظهار داشت:  درمان سکته مغزی مطالبه جدی در جامعه است و ما ظرفیت اولیه برای درمان و پیشگیری از بیماری را داریم و داروهای موجود نیز به میزان کافی است.

میزان نمک مصرفی در بروز سکته مغزی موثر است

دکتر بابک زمانی جراح مغز و اعصاب نیز در این نشست به تاثیر میزان نمک مصرفی در بروز سکته مغزی اشاره کرد و گفت: باید صاحبان صنایع غذایی، میزان نمک مصرفی در غذاهای آماده  را بصورت برچسب اعلام کنند زیرا در بروز سکته مغزی موثر بوده و نیاز بدن به مصرف نمک حدود سه گرم در روز است.

وی با بیان اینکه استرس تاثیر مستقیمی در بروز سکته مغزی ندارد، اظهار داشت: عوامل خطر زا مانند آلودگی هوا، بی تحرکی، بیماریهای زمینه ای ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد و کرونا در این ۲ سال اخیر درمان این بیماری را مشکل کرد.

زمانی ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از بیمارستان های آموزشی کشور که درمان سکته مغزی را نیز انجام می دادند، درمان این بیماری را تعطیل کرده و  فقط افراد کرونایی پذیرش می کردند که خوشبختانه با مدیریت و کاهش موج های این بیماری، اکنون بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

این پزشک تصریح کرد: تلاش می کنیم با همه مشکلات موجود، خود را به پیشرفت درمان سکته مغزی که در دنیا فاصله زیادی با آن داریم، نزدیک کنیم زیرا  پزشکان جوان در این زمینه آمادگی خدمت به مردم را دارند.

مجتبی خزایی دبیر سیزدهمین همایش بین المللی سکته مغزی نیز گفت: این همایش بین المللی ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه در کتابخانه ملی بصورت مجازی برگزار می شود و ۶ سخنران از کشورهای خارجی خواهیم داشت.

وی افزود: درمان سکته حاد، مدیریت و درمان سکته های مزمن، پیشگیری از خونریزی مغزی، بازتوانی استرسی و غیره از محورهای اصلی همایش است و ۲۶ مقاله در این همایش ارایه خواهد شد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا