آذربایجان شرقی

تحصیل ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص کشور

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در بزرگداشت روز جهانی معلولین اظهار داشت: خرسندم که در این روز توفیق حضور در جمع صمیمی و فرهیخته تبریز باشم. 

هشت میلیون نفر از جمعیت ایران به نوعی به خدمات ویژه نیازمند هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: صد میلیون کودک در جهان نیاز به تعلیم و تربیت ویژه دارند و همچنین هشت میلیون نفر از جمعیت ایران به نوعی به خدمات ویژه نیازمند هستند. 

وی با اشاره بر اینکه دو سند راهبردی از جمله کنوانسیون حمایت از کودکان به عنوان بزرگترین سند بین‌الملل و قانون جامع حمایت برای احیای حقوق و پیوستن آنها به جامعه ایجاد می‌شود، گفت: پیش دبستانی برای آموزش و پرورش استثنایی بسیار مهم است. پیش دبستانی کودکان استثنایی از بدو تولد شروع شده و اخباری است. ما ده هزار دانش آموز در کشور داریم که پیش دبستانی آن ها از بدو تولد شروع می شود. مخاطب ما دانش آموزان با نیاز های ویژه است که کار ویژه را می طلبد. دانش آموزی که استثنایی است باید تحصیل، معلم و کتاب او نیز استثنایی باشد.

وی افزود: ما در سال گذشته به ۹ هزار نفر از کادر آموزشی آموزش و پرورش استثنایی زبان اشاره و خط بریل را یاد دادیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه گام‌های موثری برای ایجاد جامعه دوستدار انسان برداشته شده است، گفت: جامعه دوستدار انسان دوستدار معلول، دوستدار انسان عادلانه، فراگیر، در دسترس و بدون‌مانع و عاری از خطر و برای همه است. 

وی ادامه داد: ما در جامعه دوستدار انسان یک مفهوم جدی را باید بدانیم که مفهوم معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی مثل جنسیت، زنانگی، مردانگی است. 

حسینی ابراز داشت: مفهوم معلول یعنی انسان با نیازهای ویژه، زیرا معلولیت یک پدیده اجتماعی است. 

وی اضافه کرد: معلولیت نوع نگاهی است که به این افراد شکل می‌گیرد که همان نگاه شاید برای زن و دختر نیز پیش بیاید. 

 معلولیت یک مفهوم یادگرفتنی است

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معلولیت یک مفهوم یادگرفتنی است و باید یاد گرفت که معلولیت محدودیت نیست و این افراد باعث بسیاری از تحولات جهان هستند که شماری از آنها در دنیا و ایران و‌ تبریز می‌بینیم.

وی یادآور شد: دختر نابینای مطلق در زنجان است که قبل من به قدری زیبا صحبت کرد که بنده صحبت‌های خود را منتفی کردم و همین دختر قهرمان اسکی جهان بوده و به پنج زبان دنیا مسلط است. 

حسینی خاطرنشان کرد: جامعه دوستدار انسان وجهه همت خویش می‌شناسد تا حق مشارکت در سیاست، اشتغال، ازدواج و آموزش و غیره را به رسمیت شناخت.  

وی با اشاره بر اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی افتخاری است که برای جامعه دوستدار شکل گرفته است، گفت: مربع طلایی اهداف این سازمان در فراهم‌سازی امکان تحصیل توسعه آموزش مهارتی خدمات توانبخشی و‌توسعه مشارکت ها تجلی دارد. 

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از روز اول تأسیس تا به امروز توانسته است تا ۱۸ برابر، پوشش تحصیلی دانش‌آموز با نیازهای ویژه کشور را افزایش بدهد، اظهار داشت: تولید یک هزار محتوای آموزش، تولید ۱۰ هزار محتوای فاخر یادگیری، آموزش ۲۴هزار معلم در ۳۰۰ کارگاه آموزشی،  ساخت مدارس متعدد از دیگر خدمات است. 

وی ادامه داد: دو متر به فضای آموزشی مناطق محروم افزوده شد و در حال حاضر فضای آموزشی از ۹ متر به ۱۱ متر رسیده است. 

وی با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۰  مدرسه در سال ۹۹ مناسب‌سازی شده است، گفت: ۸۱۰مرکز ویژه یادگیری، توسعه آموزش‌های فنی حرفه ای یا ایجاد دوره حرفه‌ای و پیش حرفه‌ای و شرکت بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز در ۲۰۰۰ کارگاه و ایجاد ۵۵ هنرستان و ۶۲ رشته و ۲۸۰ پودمان شایسته محور از خدمات قابل ذکر این چند سال اخیر است. 

حسینی با تاکید بر اینکه دانش‌‌آموزان را با سمت مهارت سوق می‌دهیم، گفت: در استان آذربایجان‌شرقی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌آموزان به منظور تجاری‌سازی و برندسازی دایر خواهد شد. 

وی ادامه داد: سند جامع آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه ای و اشتغال نیز تدوین شده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش به خدمات توانبخشی امروز دانش‌ آموزان اشاره کرد و گفت: ۷۰۰ نیروی توانبخش در مدرسه خدمات ارائه می‌دهند و همچنین در بخش برون‌مدرسه‌ای در سال ده میلیارد افزوده داشتیم. 

حسینی گفت: مرکز جامع تشخصی و توانبخشی و خدمات مشاوره تبریز نیز ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید به مداخلات طلایی گفت: جامعه دوستدار انسان باید در زمان مناسب خود خدمات را ارائه دهد به این منظور علاوه بر اینکه می‌خواهیم پوشش را به صد درصدی برسانیم سه گروه به گروه هفت خوان اضافه شد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامه‌های دیگری اعم از  سنجش و سلامت امسال با وجود کرونا که رکورد زد اشاره کرد و گفت: غربالگری مشکلات یادگیری طرح جدید است که در برنامه سنجش با رویکرد خانواده محور و معلم محور برای حرکت در مسیر قرار گرفته است. 

وی متذکر شد: این اهداف به تنهایی حاصل نمی‌شود بلکه با مشارکت و درگیری همه اجزای آموزش  و پرورش حاصل می‌شود. 

حسینی  با بیان اینکه کتابی مبنی بر توسعه مشارکت‌ها اخیرا منتشر که ۹۵ درصد این کتاب نوآورانه است، گفت: در طرح از خشت تا بهشت ۱۶۵ مدرسه توسط خیرین ساخته شد و ۱۴۵ میلیارد تومان خیرین برای خرید تجهیزات کمک کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  آموزش خاص و استثنایی حدود ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آموزش و پرورش عادی هزینه می‌خواهد.

وی با اشاره اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاندمی کرونا ۳۶۱ هزار دستگاه تبلت به دانش‌آموزان کل کشور هدیه داد، گفت: بر اساس بودجه‌ سال ۱۴۰۰ ما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان را برای رفع نیازهای دانش‌آموزان نیازمند به استان‌های مختلف می‌دهیم.

وی با اشاره به رمز موفقیت نخست وزیر مالزی که در اولین جلسه هیات دولت تاکید کرده بود که هیچ شاخص را از هیچ وزارت‌خانه‌ای نمی‌پذیرم مگر اینکه پیوست آموزش و‌ پرورش داشته باشد، گفت: بیش از ۶ هزار نفر در سال جاری خدمات حرفه ای تخصص دریافت کرده‌اند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا