اجتماعی

پیشنهاد دولت برای سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی

پیشنهاد دولت برای سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، دکتر محمدصادق خیاطیان؛ رئیس صندوق نوآوری صبح امروز یکشنبه ۸ مردادماه از ۶ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد. 

در جریان این بازدید، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار مشترک با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، این سازمان را نهادی باسابقه و بادانش عنوان کرد که می‌تواند پیشران حرکت کشور به سمت توسعه باشد و گفت: جهت‌گیری‌های سازمان، نشان‌دهنده یک حرکت تحولی در راستای توسعه فناوری است.

وی افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، نخستین نهاد ایجادشده پس از انقلاب در حوزه توسعه فناوری است. بسیاری از پارک‌های علم و فناوری کشور در استان‌ها با ایفای نقش سازمان پژوهش‌ها شکل گرفته‌اند.

خیاطیان افزود: پارک علم و فناوری بین‌المللی مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از همان ابتدا دارای نیروی انسانی متخصص و با دانش بود و با شناسایی مسائل‌ کشور، نیازمحور عمل می‌کرد و همین نکته باعث شد که سازمان در آشنا شدن کشور با ادبیات تازه فناوری نقش‌آفرینی کند.

تمرکز صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید بر توسعه “گرنت”

شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه فعالیت‌های خود باید بین‌المللی شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تأسیس پارک بین‌المللی علم و فناوری در درون سازمان، اتفاق بسیار مبارکی است و به اعتقاد من این پارک می‌تواند به بین‌المللی‌شدن شرکت‌های مستقر در آن کمک شایان توجهی کند، گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه فعالیت‌های خود باید بین‌المللی شوند و در بازارهای صادراتی حضور یابند. 

وی با اشاره به اینکه دولت، پیشنهاد سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) تا برنامه هفتم توسعه را ارائه کرده است، گفت: تحقق این هدف به زیرساخت، منابع مالی و … نیاز دارد و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، نهادی است که می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. اکوسیستم نوآوری این سازمان، می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

خیاطیان همچنین خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی (سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران) نیز علیرغم آنکه عمر چندانی ندارد، اما توانسته تأمین مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری را به خوبی انجام دهد. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با رایزنی‌ و پیگیری‌هایی که داشته، درصدد توسعه منابع مالی و افزایش سرمایه صندو‌ق‌های پژوهش و فناوری است و تقاضای ما از مدیران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران این است که به مسئله افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری این سازمان توجه داشته باشند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دهه اول انقلاب بیشتر به حوزه آموزش پرداخته می‌شد و تمرکز کشور بر تربیت انسانی بود، تصریح کرد: با جهت‌گیری بسیار خوب کشور، دانشگاه‌ها توسعه پیدا کردند و تربیت نیروی انسانی متخصص در دستور کار قرار گرفت و پس از آن از نیمه دوم دهه هفتاد، مسئله پژوهش مطرح شد. در آغاز دهه هشتاد و با تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز کشور وارد فصل جدیدی از توسعه فناوری شد. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروز اکوسیستم فناوری ایران بسیار بالغ شده و با بازیگران مختلف و دربرگیری ادبیات فناوری در کشور، حرکت بسیار خوبی را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان آغاز کرده است، گفت: امروزه با متنوع شدن نیازها در ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان قدرت حل مسئله را پیدا و در چالش‌های پیچیده کشور نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای رفع چالش‌های کشور، از مأموریت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است

حسن زمانیان؛ رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این نشست، مأموریت‌های اصلی این سازمان را توسعه فناوری‌های مورد نیاز در جهت رفع معضلات و چالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این مهم، پژوهشگاه فناوری‌های نوین شامل هفت پژوهشکده در سازمان ایجاد شده‌ است.

وی افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان حامی ملی شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان، در جهت تقویت اموری که منجر به تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان باشد، به صورت جدی همکاری و همراهی خواهد کرد.

تبدیل پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران به میز تعاملات پارک‌های علمی و فناوری با کشورهای خارجی

علیرضا زراسوندی؛ رئیس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: پارک علم و فناوری سازمان، سیر تکاملی بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و روند رشد مرحله به مرحله پیوسته‌ای را طی کرده است.

وی افزود: سال۱۴۰۰ این پارک به عنوان پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی شناخته شد و از اهداف اصلی پارک این است که بتواند وارد ارتباطات گسترده‌ با پارک‌های علم و فناوری کشورهای دیگر شود. در طرح جامع پارک، مأموریت‌هایی از جمله ایفای نقش موثر در زیست‌بوم نوآوری، تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، انتقال فناوری به سایر کشورها، تعامل مؤثر با مدیران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و توان‌بخشی به صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است. 

زراسوندی خبر داد: در همکاری با کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، ارمنستان، برخی از کشورهای شمال خزر، پاکستان و … قرار است تجربه پارک‌داری و تأسیس پارک علم و فناوری را به آنها انتقال دهیم و از سوی دیگر قرار است با کشورهایی همچون ترکیه به اشتراک فناوری بپردازیم.

وی تأکید کرد: پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قرار است میز تعاملات پارک‌های علمی و فناوری با کشورهای خارجی باشد. همچنین ما از ظرفیت مناطق آزاد کشور برای توسعه صادرات فناوری استفاده خواهیم کرد. 

اعطای ۸۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران

غلامرضا شمشیری؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی نیز خاطرنشان کرد که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۷۰۰ میلیون تومان خدمات مالی خرد به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک پرداخت شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا