اجتماعی

دانش‌آموزان اتباع برای ثبت‌نام در مدارس چگونه اقدام کنند؟

دانش‌آموزان اتباع برای ثبت‌نام در مدارس چگونه اقدام کنند؟

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور اخیراً اعلام کرده است که در هماهنگی به‌عمل‌آمده با وزارت آموزش و پرورش، از تمام خانواده‌های دانش‌آموزان اتباع و مهاجرین درخواست می‌‌شود از این هفته با مراجعه به سامانه http://irmigrationorg.ir نسبت به ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزی اقدام کنند.

همچنین در شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس جمهوری اسلامی ایران آمده است: دانش‌آموزانی مشمول ثبت‌نام در مدارس جمهوری اسلامی ایران متناسب با سیاست‌های کلان مهاجرتی هستند که مشخصات هویتی آنان در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور ثبت‌ شده و از طریق درگاه الکترونیک سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت به وزارت آموزش و پرورش دسترسی داده شده است.

 دانش‌آموزان دارای روادید معتبر، دانش‌آموزان معرفی‌شده از سازمان بهزیستی و سازمان زندان‌ها و… با ثبت‌نام در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت و اعلام اطلاعات هویتی آنان از طریق درگاه الکترونیک وزارت کشور به وزارت آموزش و پرورش مجاز به ثبت‌نام هستند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد اطلاعات در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی توسط مدارس ممنوع است.

ثبت‌نام از دانش‌آموزان ایرانی فاقد شناسنامه و ایرانیان فاقد هویت در چارچوب مصوبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ هیئت وزیران از طریق صدور کارت حمایت تحصیلی یا معرفی‌نامه الکترونیکی جایگزین توسط فرمانداری‌ها انجام می‌شود. درصورت اثبات غیرایرانی بودن پس از شناسایی، تشخیص و احراز هویت ثبت‌ آثار بیومتریک در سامانه سازمان ملی مهاجرت، مطابق قوانین مهاجرتی کشور و شرایط تحصیل دانش‌آموزان غیرایرانی از اشتغال به تحصیل برخوردار می‌شوند.

 ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس واقع در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

اطلاعیه مهم سازمان ملی مهاجرت درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع

سازمان ملی مهاجرت، اطلاعات استان و شهر مجاز ثبت‌نام هر دانش‌آموز را به‌همراه مشخصات فردی ذی‌نفع از طریق وب‌سرویس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد داد. مدیران مدارس موظفند مشروط به داشتن فضای فیزیکی کلاس و تراکم دانش‌آموزی استاندارد اتباع و مهاجرین خارجی در استان و شهرستان‌هایی که توسط سازمان ملی مهاجرت مجاز اعلام شده است، ثبت‌نام کنند.

فرآیند اجرای ثبت‌نام

فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی متناسب با مشخصات و اطلاعات هویتی آنان در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به دو دسته به‌شرح ذیل تقسیم می‌شود:

الف) دانش‌آموزانی که مشخصات هویتی آنان در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور کامل است؛ مراجعه به سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی و ثبت درخواست اولیه، ارسال مشخصات از طریق درگاه سازمان ملی مهاجرت آموزش و پرورش، انجام فرآیند نوبت‌گیری سنجش از طریق سامانه my.medu.ir توسط والدین یا قیم قانونی.

سپس فرآیند سنجش در پایگاه مربوطه با مراجعه دانش‌آموز انجام می‌شود و پس از آن دانش‌آموز جهت ثبت‌نام به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت مراجعه می‌کند.

اعلام شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس تا هفته آینده

ب) دانش‌آموزانی که مشخصات هویتی آنان در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور وجود ندارد: مراجعه به سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی و ثبت درخواست اولیه، اخذ نوبت احراز هویت متناسب با راهنمای سامانه، مراجعه حضوری به دفاتر کفالت/ دفاتر خدمات اتباع خارجی با ادارات اتباع استانی جهت ثبت اطلاعات.

مراجعه مجدد متقاضی به سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور، ارسال مشخصات دانش‌آموز به سامانه سازمان ملی مهاجرت از طریق درگاه الکترونیک، ارسال مشخصات از طریق درگاه وزارت کشور به وزارت آموزش و پرورش، انجام فرآیند نوبت‌گیری توسط مسئول پایگاه سنجش و تکمیل مراحل ارزیابی، مراجعه دانش‌آموز جهت ثبت‌نام به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت، دریافت مدارک دانش‌آموز و طی کردن سیر مراحل قانونی ثبت‌نام توسط مدرسه، ارسال مشخصات دانش‌آموز از مدرسه به منطقه، استان و وزارت آموزش و پرورش و از آنجا به سامانه سازمان ملی مهاجرت از طریق درگاه الکترونیک.

ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود پس از تکمیل فرآیند سنجش در سامانه یکپارچه رشد و تربیت و اخذ استعلام از سامانه مذکور توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد.

شرایط سنی ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی تابع آیین‌نامه اجرایی مدارس (مصوب چهل و یکمین جلسه کمیسیون شورای‌عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰) است.

مدارس آموزش از راه دور

براساس ماده ۱۶ آیین‌نامه آموزشی دوره اول متوسطه آموزش راه دور در مورخه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ و ماده ۲۰ آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه بزرگسال آموزش و پرورش، اتباع خارجی می‌توانند با رعایت شرط سنی در مدارس آموزش از راه دور ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل دهند لازم به ذکر است این دانش‌آموزان نیازی به معافیت نظام وظیفه عمومی ندارند.

 زمان ثبت‌نام

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی از هفته دوم مرداد شروع می‌شود و در ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ پایان می‌پذیرد.

تشکیل کارگروه توسعه مدیریت

هدف از تشکیل این کارگروه تصمیم‌گیری پیرامون چالش‌های دانش‌آموزی هر استان مانند (تراکم دانش‌آموزی در هر منطقه شهری و روستایی)، نظارت حداکثری بر تعیین سطح آزمون دانش‌آموزان دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه و دریافت هزینه ثبت‌نام تحصیلی دانش‌آموزان و کمک‌های مردمی، مشکلات و مسائل مربوط به کبر سن و صغر سن دانش‌آموزان و همچنین تعیین تکلیف دانش‌آموزانی که سن واقعی آنان احراز نشده است (از طریق ارجاع به مراکز درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سن دقیق آنان مشخص و پس از دریافت گواهی تشخیص تعیین سن و ارائه به اداره‌کل آموزش و پرورش استان)، از جمله مواردی است که در این کارگروه با رأی بیش از نیمی از اعضا تصویب و به مناطق ابلاغ می‌شود.

دانش‌آموزان اتباع در کدام رشته‌های هنرستانی می‌توانند تحصیل کنند؟

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت سهمیه براساس رأی کارگروه توسعه مدیریت در ادارات‌کل آموزش و پرورش و سیاست‌های توسعه متوازن، استعداد و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.

پذیرش ۲۰درصدی از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه صرفاً در رشته‌های زیر امکان‌پذیر است:

شاخه فنی و حرفه‌ای رشته‌های پویانمایی، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی و نوازندگی سازهای ایرانی، موسیقی و نوازندگی سازهای جهانی.

شاخه کاردانش هتلداری، نقاشی ایرانی، صحافی و جلدسازی، نوازندگی سازهای ایرانی و خارجی، آواز ایرانی و آواز جهانی.

 پذیرش ۱۰ درصد ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه در سایر رشته‌های شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش در صورت وجود ظرفیت خالی مدارس.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا