فرهنگ و هنر

باباخانی: «هوای نو» دنبال سلبریتی‌پروری در مداحان و هیأتی‌ها نیست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیات برگزیده های ایران، نشست خبری مهرواره «هوای نو» عصر امروز دوشنبه اول آذرماه با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت(ع) و مدیران بخش‌های مختلف مهرواره در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

مهرواره «هوای نو» به دنبال معرفی شاخص‌ها و الگوهاست

حجت‌الاسلام باباخانی در این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت هیأت‌های مذهبی مهم‌ترین جریان و موثرترین فضای مردمی کشور است که علی‌رغم تمام تهاجم‌های فرهنگی و التهاب‌های موجود به پیش می‌رود، اظهارداشت: باید قدردان این سرمایه بزرگ باشیم و پیوندی میان گذشته و حال حاضر این ظرفیت ایجاد کنیم و با ابتکارهای فرهنگی آن را پویاتر کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت هیأت‌های مذهبی در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و همچنین کرونا بیش از پیش نشان داده شد و هر جا مشکلی ایجاد شد، این ظرفیت به میدان آمد و خود را نشان داد. در مهرواره «هوای نو» به دنبال آن هستیم تا زوایای بیشتری از این ظرفیت را معرفی کنیم.

باباخانی با بیان اینکه بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت هیأت‌ها بهتر و راحت‌تر برطرف می‌شود، تصریح کرد: تاکنون شاید یک دهم ظرفیت هیأت‌ها نمایش داده شده است، در مهرواره «هوای نو» بنا داریم استاندارد و ظرفیت هیأت‌ها را مشخص کنیم تا با استفاده از جریان بزرگان این عرصه آن را محکم‌تر و تقویت کنیم.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی افزود: علت محدثه انقلاب اسلامی جریان مساجد و هیأت‌ها بوده است که اثرگذاری فراوانی در آن داشته است. برای بهتر شدن جریان انقلاب نیز باید همین ظرفیت‌ها فعال و مورد استفاده قرار گیرد.

باباخانی در پایان سخنان خود گفت: در مهرواره هوای نو رویکرد جشنواره‌ای مانند دیگر عرصه‌های مختلف کشور نداریم و بنای ما انتخاب و معرفی نفر برتر نیست، بلکه بنا داریم ملاک‌ها و معیارها را معرفی کنیم؛ یعنی دنبال تبلیغ فرد و سلبریتی کردن آن‌ها نیستیم و بنا داریم شاخصه‌هایی را معرفی کنیم تا بخش‌های مختلف براساس آن به پیش رود. هدف ما انجام کار ایجابی برای جلوگیری از چالش‌های مختلف در بدنه هیأت‌هاست.

مهرواره «هوای نو» بهمن‌ماه پایان می‌یابد

وحید ملتجی دبیر مهرواره «هوای نو»، در بخشی از این نشست خبری اظهار داشت: اولین دوره مهرواره «هوای نو» از آبان‌ماه امسال در سه بخش ستایشگری، کتاب و هیأت آغاز به کار کرده است و ان‌شاءالله در بهمن‌‌ماه اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این مهرواره معرفی قوی‌تر و به‌ روزتر هیأت‌هاست گفت:‌ بنا داریم هیأت‌ها را به عموم مردم معرفی کنیم. در شرایط کنونی مخاطب هیأت‌ها شاید تنها یک قشرهای خاص باشند اما براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به دنبال آن هستیم که عموم مردم با هیأت‌ها مرتبط شوند و در گام دوم نیز به دنبال آن هستیم هیأت‌ها نیز آغوش خود را به روی عموم مردم باز کنند و جذب بیشتری داشته باشند. هدف مهرواره هوای نو تسهیل‌گری در این دو سو است.

ملتجی ادامه داد: به دنبال نفرات اول تا سوم نیستیم، زیرا رویکرد ما جشنواره‌ای نیست، بلکه معرفی افراد و مراکز هدف ماست و بنا داریم هر فردی را که کار بهتر و خلاقانه انجام داده است، هم کمک کنیم و هم به عنوان الگو معرفی کنیم.

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه همان‌طور که درختان هوای جامعه را تصفیه می‌کنند، هیأت‌ها هم بناست هوای فرهنگی را تصفیه کنند، تصریح کرد: نماد مهرواره شبیه یک درخت طراحی شده است. مخاطب اول ما نیز در این مهرواره هیأت‌ها و تشکل‌های دینی هیات‌پایه هستند. از سوی دیگر بنا داریم هنرمندان در عرصه‌های مختلف را با فضای هیأت بیشتر مرتبط کنیم تا ان‌شاءالله درنهایت شعار این دوره یعنی «در هوای نوی هیات نفس تازه کنیم» محقق شود.

وی افزود: در این دوره سه بخش داریم، اما معتقدیم این همه هیأت نیست و تنها گام نخست برای شروع کار است‌. در هر بخش نیز رشته‌هایی به عنوان زیر مجموعه وجود دارد که آثار و برنامه‌های مختلف را توسط هیأت داوران بررسی خواهد شد تا در نهایت جوایزی به برگزیدگان اهدا شود. جوایز این مهرواره نیز بخشی برای افراد، بخشی برای هیأت‌ها و بخشی هم حمایت‌های لازم از آن‌هاست.

معرفی کتاب‌های سال عاشورا و هیأت

مهدی امین‌فروغی، مدیر بخش کتاب هیات «مهرواره هوای نو» در این نشست اظهار داشت: این مهرواره در بخش کتاب دو محور اصلی کتاب سال عاشورا و کتاب سال هیات را دارد. شناسایی کتاب‌های برتر در سال ۹۸ و ۹۹، معرفی آنان، تشویق و حمایت از پدیدآورندگان کتاب عاشورا، شناسایی نیازها، کاستی‌ها، خلاءها، به منظور ارتقا سطح کیفی آثار و درنهایت گسترش فرهنگ نگارش با استانداردهای علمی در موضوع عاشورا از اهداف این مهرواره است.

وی افزود: دبیرخانه شاخصه‌های کتاب سال عاشورا را در ۸ شاخه پژوهش، شعر نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و آثار مکتوب هنری در نظر گرفته است و در بخش کتاب سال هیأت نیز سه شاخصه محتوای کاربردی هیأت، مستندنگاری هیأت، متون، آموزش و پژوهش هیأت مدنظر است.

امین فروغی در پایان سخنان خود تصریح کرد: محور ویژه کتاب سال هیات، کتاب شفاهی هیأت است که بنا داریم تاریخ هیأت‌ها و خاطره‌نگاری آنها ثبت و ضبط شود و از این موضوع حمایت ویژه خواهیم کرد.

جایزه و صله اصلی برای هیأتی‌ها، حضور در این جایگاه است

احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت(ع) در این نشست گفت: این مهرواره‌ها به دنبال آن هستند که مداحی را به جایگاه اصلی خود برگردانند. در این فضا جنبه‌های مختلفی مدنظر است، اما مقام معظم رهبری نکات و نگاه خاص و عمیقی نسبت به مداحی دارند که شاید نسبت به سایر اقشار دیگر وجود نداشته باشد. ایشان موضوعاتی مانند فرزندآوری، خانه و خانواده را در دیدار با مداحان مطرح می‌کنند که نشان از ظرفیت‌های بالای این قشر برای فرهنگسازی در جامعه است.

وی گفت: نگاه ما در مهرواره «هوای نو» معرفی این ظرفیت‌ها و شاخصه‌هاست. جایزه و صله اصلی برای ما هیأتی‌ها همین است که در جایگاه خادمی اهل بیت(ع) حضور داریم پس قطعاً دنبال جشنواره و جایزه نیستیم، زیرا هرچه در حوزه امام حسین(ع) است و هر فرد فعال در این حوزه انتخاب شده است که معتقدیم همه از سوی مادرشان حضرت زهرا(س) است.

واعظی اضافه کرد:‌ این مهرواره می‌توان نگاه بین‌الملل و فراملی داشته باشد، زیرا اگر محور را هیأت و امام حسین(ع) بدانیم، همه شهروند کشور عشق خواهیم بود و هر که حسین بگوید، برادر ما محسوب می‌شود. با این نگاه می‌توان ظرفیت هیات را گسترده‌تر دید.

رئیس کانون مداحان اهل بیت(ع) تصریح کرد: بخش ستایشگری این مهرواره در محور اصلی مداحی تنها به رشته مدیحه‌خوانی می‌پردازد که ویژه برادران و سنین ۲۰ تا ۳۵ سال است. در محور ویژه نیز تقدیر از نغمه‌سرایان برتر مدنظر است که در این حوزه نیز دو موضوع ویژه حاج قاسم سلیمانی و نسل حسینی مدنظر است.

نحوه ارسال آثار به بخش ستایشگری

حسین محمدی فام، مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو اظهار داشت: فراخوان این بخش به دو صورت مطرح شده است؛ اول خود مداحان می‌توانند با مراجعه به سایت مهرواره یک کلیپ ۵ تا ۷ دقیقه‌ای از مدیحه‌خوانی خود متناسب با جلسات اعیاد ارسال کنند که ترجیح ما این است در هیات باشد. در قالب دوم؛ دوستداران، مدیران هیات‌ها، بسیج مداحان و کانون‌های مداحی می‌توانند آثار مداحان را ارسال کنند.

وی افزود: آثار ارسالی در سه مرحله داوری خواهد شد تا درنهایت حدود ۲۰ تا ۳۰ اثر به مرحله داوری نهایی ارسال شود.

تا ۱۴ آذرماه مهلت ارسال آثار وجود دارد

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: سومین بخش مهرواره بخش هیات و تشکل‌های دینی است که با مدیریت رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر اجرایی می‌شود که ۱۰ محور اصلی و محورهای ویژه و جانبی دارد که در مجموع حول ۱۷ محور عملیاتی خواهد شد. چهاردهم آذرماه پایان مهلت فراخوان ارسال آثار است و این زمان نیز تمدید نخواهد شد. افراد علاقمند می‌توانند با مراجعه به سایت مهرواره ثبت‌نام و آثار خود را ارسال کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا