کهگیلویه و بویراحمد

جمعیت ۲۰ هزار نفری بیکار کهگیلویه و بویراحمد/ مسئولان در چه زمینه‌هایی می‌توانند اشتغال ایجاد کنند؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار سرشماری سال ۹۵، ۷۱۳ هزار و ۵۰ هزار جمعیت دارد که یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و یکی از استان‌های کوچک کشور به شمار می‌رود اما همین استان کوچک، ۲۰ هزار و ۳۹۶ بیکار دارد و با شیوع کرونا آمار بیکاران نیز افزایش یافته است.

آمار بیکاری استان ۱۰.۸ درصد است‌ که رتبه پانزدهم کشور را در اختیار دارد، نرخ بیکاری روستایی استان  کمتر از ۵ درصد است و نرخ بیکاری شهری ۱۳ درصد است که این آمار برای استان کوچکی مانند کهگیلویه و بویراحمد آمار بالایی به شمار می‌رود.

از طرفی دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۱۴۰۰ پروژه نیمه تمام دارد، پروژه‌هایی که اگر به بهره‌برداری برسند می‌توانند سهم بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشند اما با این شرایط کشور آیا این پروژه‌ها به نتیجه می‌رسند؟

سوال دیگری که مطرح می‌شود اینکه مسئولان برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال بر روی چه حوزه‌هایی باید تمرکز داشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند.

محمدتقی محمدی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد تعریف اشتغال، اشتغال کارمندی در حوزه دولتی است در حالی که مشکل اشتغال به این شیوه حل نمی‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام استان در دراز مدت ۲۰ تا ۲۵ درصد اشتغال ایجاد می‌شود اما امکان به نتیجه رسیدن این طرح‌ها ممکن نیست.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام اشتغال بالایی به همراه دارد و نیازمند سرمایه هنگفتی است که با توجه به نبود نقدینگی امکان بهره‌برداری از آنها طی این سال‌ها وجود ندارد، پروژه‌ها به صورت اوراق است که اوراق جوابگوی اشتغال زودهنگام به خصوص در بخش صنعت نیست.

وی با اشاره به اشتغال در بخش صنعت گفت: بخش صنعت استان نیازمند سرمایه هنگفت و مواد اولیه است که با توجه به شرایط تحریم، اشتغال در این حوزه‌ هم موانع و مشکلات خاص خود را دارد.

وی بیان کرد: دغدغه مدیران در حوزه اشتغال به زیربخش‌هایی آورده شود که توانایی آن در استان وجود دارد، لذا اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را به صورت ریشه‌ای حل کنیم باید زیرساخت‌های زیر گروه اشتغال را شناسایی کنیم تا بتوانیم در بلند مدت اشتغال ثابت ایجاد کنیم.

محمدی بیان کرد: بهترین حوزه برای ایجاد اشتغال، اشتغال در بخش کشاورزی است، استان ۱۰ درصد آب  کشور را در اختیار دارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی به همراه داشته باشد‌ که با تعریف الگوی کشت و مدیریت مصرف آب اشتغال خوبی ایجاد می‌شود اما متاسفانه تنها بخشی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد بخش کشاورزی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخش گردشگری دیگر حوزه‌ای است که می‌تواند به رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال کمک کند و با توجه به ظرفیت‌های عظیم استان بهتر است در این حوزه اشتغال ایجاد شود.

وی با تاکید بر اشتغال در حوزه کشاورزی،گردشگری، خدمات و صنایع تبدیلی گفت: اشتغال بلند مدت در بخش گردشگری جوابگو است و می‌تواند حداقل در خیلی از صنایع ما نقش داشته باشد، خدمات و صنایع تبدیلی هم می‌تواند اشتغال خوبی به همراه داشته باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه تمام محصولات ما به نوعی به استان‌های دیگر منتقل شود و به صورت تبدیلی به استان ما بازمی‌گردند در حالی که اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم شاهد اشتغال‌زایی خوبی خواهیم بود. در بخش کشاورزی با حداقل سرمایه می‌شود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا