اجتماعی

این روزها مراقب ابتلا به این ۴ ویروس‌ باشید

این روزها مراقب ابتلا به این ۴ ویروس‌ باشید

در ادامه با انواع ویروس‌هایی که با ایجاد بیماری به دستگاه تنفس انسان حمله می‌کنند آشنا می‌شویم.

راینو ویروس‌ها
راینو ویروس، همان ویروسی است که باعث بیماری سرماخوردگی در انسان‌ها می‌شود و بیش از ۲۰۰ نوع از راینو ویروس‌ها تاکنون شناخته شده‌اند. به‌ طور معمول علائم بیماری سرماخوردگی شامل سرفه، عطسه، سردرد خفیف و گلودرد هستند و معمولا تا دو هفته این علائم ادامه دارند.

آنفلوآنزای فصلی
آنفلوآنزای فصلی اما نتیجه حمله‌ گونه‌ دیگری از ویروس‌ها است که بیماری بسیار جدی‌تری نسبت به سرماخوردگی ایجاد می‌کنند. ویروس بیماری آنفلوآنزای فصلی هر ساله حدود ۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا را به خودش مبتلا می‌کند. همچنین سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سراسر ایالات متحده آمریکا در پی ابتلا به آنفولانزای فصلی در بیمارستان بستری می‌شوند.
علائم آنفلوآنزا، شدیدتر از علائم سرماخوردگی است و اغلب شامل بدن‌درد و خستگی شدید است. از دیگر مشخصه های بیماری آنفلوآنزای فصلی این است که علائم آن بسیار سریع‌تر از سرماخوردگی رخ می‌دهند.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)
این ویروس بسیار مسری است و حداقل یک‌بار پیش از دو سالگی، دستگاه تنفسی کودکان را آلوده می‌کند. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفس (مانند سرماخوردگی) و همچنین قسمت تحتانی دستگاه تنفس (مانند ذات‌الریه و برونشیت) شود. بیماری ناشی از عفونت ویروس سین‌سیشیال تنفسی می‌تواند در نوزادان، کودکان کوچک و حتی بزرگسالان بسیار شدید باشد.

ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-COV-۲)
این ویروس تنفسی باعث بروز بیماری کووید-۱۹ یا همان کرونا می‌شود. بیماری کوید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ میلادی باعث بروز یک پاندمی بسیار گسترده در سطح جهان شد و مدارس، مشاغل و زندگی عمومی را در کشورهای جهان تعطیل کرد. تاکنون صدها میلیون‌ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از شش میلیون نفر در پی ابتلا به این بیماری از پای درآمدند. اولین گزارش‌ها از شیوع این ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ در «ووهان» چین منتشر شد. علائم بیماری ناشی از این ویروس نیز هرچند معمولا شامل عطسه، سرفه، تب، سردرد، گلودرد، بدن‌درد، تنگی نفس و ذات‌الریه است اما بنابر مطالعات محققان، علائم کووید می‌تواند بسیار گسترده باشد و نه تنها ممکن است هر یک از اعضای بدن را دردگیر کند بلکه حتی می‌تواند تبدیل به کووید مزمن و طولانی مدت شود.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی

شستن مکرر دست‌ها، پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه یا عطسه و همچنین اجتناب از تماس داشتن با افراد آلوده به ویروس می توانند احتمال گسترش عفونت‌های تنفسی را کاهش دهند. ضدعفونی کردن سطوح سخت و لمس نکردن چشم، بینی و دهان نیز می‌توانند به کاهش انتقال ویروس‌های تنفسی کمک کنند.

همچنین اقداماتی مانند پوشیدن ماسک هنگام بیرون رفتن از خانه، دوری کردن از افراد مبتلا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از افراد مبتلا به ویروس‌های تنفسی می‌توانند احتمال ابتلا به ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا و کووید-۱۹ را کاهش دهد.

۲۳۳۲۳۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا