اجتماعی

بیمه رایگان ۳۳ میلیون نفر ایرانی/ عدم تمکین برخی پزشکان به عقد قرارداد با بیمه‌ها

بیمه رایگان ۳۳ میلیون نفر ایرانی/ عدم تمکین برخی پزشکان به عقد قرارداد با بیمه‌ها

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، محمدمهدی ناصحی امروز در نشست خبری تشریح دستاوردهای بیمه سلامت به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: اقداماتی که در دو سال گذشته در بیمه سلامت کشور اتفاق افتاده با اقدامات دوره‌های قبل متفاوت بوده است‌. در این مدت زمان سعی کردیم پرداخت‌های منظم و به‌روز داشته باشیم و سازمان بیمه سلامت، مطالبات مراکز بابت نسخ الکترونیک را تا پایان تیرماه پرداخت کرده است.

وی افزود: بیمه همگانی در سال جاری محقق شده و در سال ۱۴۰۲ پنج دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و خدمات بستری و سرپایی در سه دهک پایین جامعه نیز رایگان شده است و ۳۳ میلیون نفر ایرانی بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

طرح پوشش بیمه همگانی در استان‌ها در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سؤال برگزیده های ایران درباره میزان تحقق اعتبارات صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج بیان کرد: صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و ۱۰۷ بیماری در فهرست قرار گرفته که ۵۱ مورد از آن‌ها مانند سرطان‌ها، ام اس، بیماری‌های عصبی و قلبی در سامانه تعریف شده‌اند. سال قبل ۳۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بیماران مزمن و نادر و صعب‌العلاج پرداخت کردیم و الان نیز سامانه‌های ما ۹۵ درصد هزینه‌های درمانی این بیماران را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ۷ هزار میلیارد تومان است. اعتباراتی که ماهانه به سازمان بیمه سلامت اختصاص می‌دهد به صورت گلوبال است. در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال مختصری نیز کمتر از میزان اعتبارات موردنیاز پرداخت شد اما سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را ماهانه تخصیص می‌دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سؤال دیگر برگزیده های ایران مبنی بر الزام پزشکان به عقد قرارداد با بیمه‌ها در بخش خصوصی و میزان تمکین پزشکان نیز گفت: ما در سازمان بیمه سلامت محدودیتی برای عقد قرارداد با مؤسسات پزشکی و پزشکان نداریم. طبق قانون بودجه سال جاری اگر پزشکان بخواهند پروانه مطب دریافت یا آن را تمدید کنند باید با بیمه‌های پایه قرارداد منعقد کنند، اما درصدی از پزشکان اقدام به این کار نکرده‌اند. درصد زیادی از پزشکان در استان‌ها اقدام به عقد قرارداد کرده‌اند و در برخی استان‌ها تا ۱۰۰ درصد پزشکان با بیمه قرارداد دارند اما این آمار در تهران پایین‌تر است.

ناصحی با اشاره به لزوم توجه سازمان‌های بیمه‌گر به اولویت پیشگیری بر درمان در نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ما در این راستا معاونت پیشگیری را در بیمه سلامت راه‌اندازی کردیم و الان ۴ میلیون نفر جمعیت با حدود ۳۷۵۰ پزشک در ارتباط و تحت پوشش نظام ارجاع هستند و خدمات بهداشتی را در کنار خدمات درمانی دریافت می‌کنند زیرا لازم است که بخشی از اعتبارات در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها مانند فشار خون و دیابت و ‌… صرف شود.

وی ادامه داد: برای کاهش هزینه‌های درمانی باید غربالگری‌ بیماری‌هایی مانند اس‌ام‌ای، سرطان‌ها، تالاسمی و … انجام شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌ای به خدمات توانبخشی نیز ادامه داد: حدود ۱۵ میلیارد تومان برای توانبخشی و کاردرمانی و ۶ میلیارد تومان برای فیزیوتراپی هزینه کرده‌ایم و بیش از ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای معلولان تحت پوشش بهزیستی هزینه شده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمینه پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری تشریح کرد: در زمینه ناباروری نیز اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته و سال گذشته خدمات مادران باردار و نوزادان تحت پوشش قرار گرفت و مبلغی که برای درمان ناباروری پرداخت می‌کنیم معادل ۹۰ درصد تعرفه غیردولتی عمومی در بخش خصوصی است. حدود ۴۰ درصد مراکز ناباروری در بخش خصوصی مستقر هستند و ممکن است اقدام به عقد قرارداد با بیمه سلامت نکنند که این موضوع هزینه‌های زوجین برای درمان ناباروری را افزایش می‌دهد.

ناصحی درباره میزان پرداخت از جیب افراد تحت پوشش بیمه سلامت تصریح کرد: خدماتی که ما تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم عمدتا در بخش دولتی تحت پوشش هستند و میزان پوشش بیمه‌ای خدمات در بخش دولتی ۹۰ درصد است. ضعف بیمه‌های پایه در بخش سرپایی در مراکز خصوصی است در حالی که مراجعات سرپایی مردم به بخش خصوصی زیاد است اما ما از لحاظ قانونی اجازه داریم که تنها ۷۰ درصد هزینه‌ها را بر اساس تعرفه دولتی در بخش خصوصی پرداخت کنیم که این موضوع باعث شده مردم مابه‌التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را از جیب خود بپردازند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا