البرز

طرح مجلس بخشی از دغدغه خانواده‌ها را برای افزایش جمعیت مرتفع می‌کند

سید محمدرضا میرزکی، کارشناس ارشد مشاوره، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با اشاره به اینکه بحث جمعیت از اواخر دهه ۶۰ به صورت جدی در کشور مطرح شد، گفت: مباحث مربوط به جمعیت در سال‌های پیش از انقلاب نیز پیشینه داشته و از سال‌های ۱۳۳۸ زمزمه هایی مبنی بر کاهش جمعیت در کشور مطرح شد اما تا اواسط دهه ۶۰ چندان شکل جدی به خودش نگرفت.

وی با بیان اینکه سیر نزولی جمعیت و کاهش جمعیت طوری تعریف شده بود که در دهه ۹۰ از تعداد ۷ فرزند به ۴ فرزند در هر خانواده برسیم در حالی که این هدف در هماه دهه ۷۰ محقق شد و باید طرح متوقف می‌شد.

دبیرکارگروه جمعیت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی البرز بیان کرد: این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که ما در دهه ۹۰ به کمتر از ۱.۸ فرزند در هر خانواده رسیدیم.

این استاد دانشگاه، به فرامین مقام معظم رهبری در دیدار مردمی سال ۹۱ اشاره کرد و یادآور شد: افزایش جمعیت در دهه گذشته مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است و جای تاسف دارد که پس از حدود ۹ سال از بیانات صریح مقام معظم رهبری این قانون در مجلس مصوب شده است. این در حالی است که کشور خیلی زودتر از این ها به چنین قوانین خوبی در حوزه جمعیت نیاز داشت.

میرزکی با بیان اینکه موانع ساختاری در مسیر محقق شدن افزایش جمعیت وجود دارد، یادآور شد: تحصیل، اشتغال، ازدواج، جهیزیه، دوران نامزدی، مشاورین فعال در حوزه ازدواج، ناباروری، سقط جنین و چالش هایی که در حوزه غربالگری بی مورد مطرح است هر یک مشکلاتی را برای تحقق افزایش جمعیت ایجاد کرده است که باید به هر کداماز این حوزه ها پرداخت و هم کار فرهنگی و هم حمایتی کرد و ساختارهای مورد نیاز را در این زمینه اصلاح کرد.

وی افزود: در طرحی که در مجلس مصوب شد در چند حوزه حمایت های مناسبی برای خانواده ها  در نظر گرفته شده است که می ‌تواند بخشی از دغدغه مردم را حل کند. مشوق های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و برخی تسهیلات مربوط به رفع مشکلات خانواده های نابارور از جمله همین موارد است.
 
این پژوهشگر جمعیت افزود: وام‌های ۱۴۰ و۲۰۰ میلیون برای ازدواج و ضامن‌های آسان از جمله بندهای حمایتی این طرح است؛ همچنین افزایش حقوق متاهلین، مرخصی‌ها و پوشش بیمه‌ای دوران بارداری، تسهیلات مسکن، ارائه زمین در شهرستان‌ها و… از دیگر مفاد تشویقی این طرح است.

انتهای پیام/ج/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا