علمی و فناوری

شکار تازه جیمزوب از دل کیهان/ عکس

شکار تازه جیمزوب از دل کیهان/ عکس

تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شده است، نمای حیرت‌آور تخلیه انرژی از یک ستاره بسیار جوان را نشان می‌دهد. در این پدیده که به‌طور کلی با نام شیء هربیگ هارو (Herbig-Haro) هم شناخته می‌شود، می‌توانیم حجم عظیمی از گاز را ببینیم که ستاره آن را بیرون فرستاده و با ابرهای غباری و گازی برخورد کرده است.

به‌گزارش DigitalTrends، تصویر حاضر در طول موج فروسرخ تهیه شده که برای مشاهده اشیا داغ مثل ستاره‌های جدید مناسب است. در این حالت، ستاره پشت پرده‌ای از غبار مخفی نمی‌شود، در حالی که اگر تصویربرداری با طول موج نور مرئی انجام می‌شد، نمی‌توانستیم ستاره را ببینیم. تصویر حاضر با دوربین NIRCam تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است.

این نمونه از پدیده هربیگ هارو که با نام HH 211 معروف است، در واقع دومین نمونه از تصاویر تلسکوپ جیمز وب از چنین پدیده‌هایی است. پیش‌تر در ماه ژوئیه تصویری از یک جفت از این اشیا با نام HH 46/47 منتشر شده بود. آن تصویر هم با ابزار NIRCam ثبت شده بود و ستاره‌های بیشتری را در پس‌زمینه‌اش نشان می‌داد.

تصویر تلسکوپ جیمز وب از پدیده هربیگ هارو HH 221

شکار تازه جیمزوب از دل کیهان/ عکس

ولی در تصویر جدید شرایط متفاوت است. در این‌جا ستاره‌های پس‌زمینه کمتری را می‌بینیم، و در عوض جزئیات پیرامون خود ستاره بیشتر شده است.

ستاره‌ای که در مرکز HH 211 وجود دارد، در نهایت بزرگ و به ستاره‌ای شبیه خورشید ما تبدیل می‌شود، اما در حال حاضر عمر آن تنها به چند ده هزار سال می‌رسد. عمر خورشید ما بیش از ۴ میلیارد سال است.

جرم این ستاره نیز بسیار کمتر و تنها معادل ۸ درصد جرم خورشید ماست. این عمر اندک یکی از دلایلی است که باعث پرتاب این جت‌ها به سمت بیرون شده، چرا که ستاره در حال حاضر مشغول گردآوری ماده از فضای اطرافش است.

با حرکت مواد به سمت بیرون با سرعتی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه، ساختاری شبیه موجی از گازها به‌وجود می‌آید که با دیگر مواد برخورد می‌کند. این برخورد به اثری منجر می‌شود که به «شوک تعظیم» مشهور است و نمونه‌های آن را در پایین چت و بالا راست تصویر می‌بینید.

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا