اخبار ورزشی

یاری: انتخابی بین قاسم‌پور و آذرپیرا اشتباهی بزرگ است/ علامه‌های دهر درباره گارد حسن یزدانی اشتباه کرده‌اند!

یاری: انتخابی بین قاسم‌پور و آذرپیرا اشتباهی بزرگ است/ علامه‌های دهر درباره گارد حسن یزدانی اشتباه کرده‌اند!

– اخبار ورزشی –

بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره وضعیت مبهم کامران قاسم‌پور بعد از سومی در تورنمنت زاگرب اظهار داشت: آنچه که واضح است این کشتی‌گیر در ۹۲ کیلوگرم امکان حضور در المپیک را نداشت، چون وزن المپیکی نیست، بنابراین کامران باید از بین دو وزن ۹۷ و ۸۶ کیلوگرم انتخاب می‌کرد. به باور من هیچ‌کس جرأت امتحان کردن کامران را در ۸۶ کیلوگرم ندارد، چون حسن یزدانی ۹ مدال المپیک و جهانی گرفته است. در مسابقات جهانی ۱۹۹۴، بعد از آنکه اکبر فلاح در تورنتو مدال طلای ۶۸ کیلوگرم جهان را سال قبلش گرفت، حریف مستقیمش علی اکبرنژاد بود که چشم‌های منصور برزگر بود، اما در طول تاریخ انتخابی‎های تیم ملی بدون دلیل نمی‌توانستیم کسی را جایگزین قهرمان جهان کنیم، حتی شخصی مثل منصورخان برزگر که جایگاهش در آن وقت حتی از رئیس فدراسیون هم بالاتر بود نتوانست علی اکبرنژاد را بردارد. از انتخابی آن سال‌ها کریم سوری که همچنان آه می‌کشد و حسرت حضور در جهانی را دارد، وقتی برابر مجید ترکان پیروز می‌شود نمی‌آیند کریم را ببرند، به هر دلیلی که خودشان داشتند. در سنوات قبل‌تر، وقتی علی‌اصغر اسلامی مقابل ابراهیم جوادی پیروز می‌شود عملکرد برون مرزی را ملاک قرار داده و او را اعزام نمی‌کنند.

قاسم‌پور قلباً نمی‌خواهد سد راه یزدانی شود؛ پرونده‌مان با ۲ مدال در المپیک بسته می‌شود
وی ادامه داد: این گرفتن مدال و احتمال عدم نتیجه‌گیری نفر دوم باعث می‌شود کادر فنی نتواند صراحتاً روی یک نفر دست بگذارد. اینجا هم موضوع دوستی و رفاقت چندین ساله کامران قاسم‌پور و حسن یزدانی مزید بر علت می‌شود که کامران قلباً هم نخواهد سد راه حسن شود. همه چیز برمی‌گردد به بازگشت حسن یزدانی و گذراندن دوران نقاهت پس از عمل و اینکه به چه سطحی از آمادگی برسد. عاقلانه این است با هر پیش‌فرضی حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم باشد و از شواهد امر پیداست حریف مستقیمش هم تیلور است که طبق سیدبندی آنها تا فینال رو در روی هم قرار نمی‌گیرند و حداقل مدال المپیکی که بر سینه حسن یزدانی قرار می‌گیرد، نقره است. من احساس می‌کنم و خدا کند اشتباه باشد که پرونده کشتی ما در المپیک با دو مدال ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم بسته شود.

برگزاری انتخابی بین قاسم‌پور و آذرپیرا صابون لیزی زیر پای کادر فنی تیم ملی است
یاری با اشاره به عملکرد امیرعلی آذرپیرا در تورنمنت زاگرب که شانس او را برای حضور در مسابقات گزینشی آسیایی به شدت افزایش داد، تصریح کرد: در مورد ۹۷ کیلوگرم همانطور که اکبر فلاح هم پیش‌‌بینی کرده بود، این پسر باادب کشتی تهران در سال‌های نه چندان دور، یا در پاریس یا بعد از آن، حتماً از سکوی افتخار بالا خواهد رفت، اما برگزاری مسابقه بین کامران قاسم‌پور و آذرپیرا یکی از صابون‌های لیزی است که زیر پای کادر فنی خواهد رفت! آذرپیرا با این پیروزی و قهرمانی به خودباوری رسید هرچند که ما قبلاً با محمدحسین محمدیان هم اسنایدر را ضربه فنی کرده بودیم، اما او باز هم آمد و کشتی‌گیران ما را شکست داد. با این حال مسئله این است که اسنایدر حالا دیگر در کورس اول قهرمانی ۹۷ کیلوگرم نیست. عبدالرشید سعدالله‌یف و باقی مدعیان این وزن هم اسب‌شان را زین کرده‌اند که تاج‌الدینوف را به زیر بکشند. غیر از کشتی با اسنایدر که آذرپیرا او را ۶ بر ۳ برد و قاسم‌پور به او ۴ بر صفر باخت، تقریباً این دو نفر برابر کشتی گرفتند، اما این را در نظر داشته باشیم که اسنایدر در دفاع قوی‌تر از حمله عمل می‌کند. اگر مقابل تاج‌الدینوف در جهانی بلگراد ۱۱ بر صفر شد، برای این بود که امتیاز از دست رفته را جبران کند، اما مقابل کامران قاسم‌پور دفاعش بهتر بود، ضمن اینکه قدرت بدنی بهتر و وزن ایده آلی برای ۹۷ کیلوگرم دارد.

انتخابی گره ۹۷ کیلوگرم را کورتر خواهد کرد؛ دغدغه خاطر آذرپیرا را کم کنند
وی خاطر نشان کرد: اسنایدر بیشتر از پنج شش کیلوگرم وزن کم می‌کند، از اندامی که دارد مشخص است او بالای ۱۰۲ کیلوگرم است. تمام اینها دلایلی هست که کادر فنی دقیق‌تر بررسی کند و بداند برگزاری مسابقه بین آذرپیرا و کامران قاسم‌پور برای انتخاب ملی‌پوش ۹۷ کیلوگرم در المپیک دردی را دوا نمی‌کند که هیچ؛ گره انتخاب را کورتر هم خواهد کرد. حتی اگر کامران قاسم‌پور برنده این انتخابی باشد و در ترکیب تیم اعزامی به المپیک قرار بگیرد، این اشتباه بزرگتر است. کامران باتوجه به عملکرد یک سال گذشته‌اش، هیچ شانسی برای کسب مدال در المپیک به باور من نخواهد داشت حتی اگر آذرپیرا را ببرد، چرا که برای مدال ۹۷ کیلوگرم باید با سه کشتی‌گیر مدعی رقابت کند که ضعیف‌ترین‌شان اسنایدر است. اگر سعدالله‌یف از کمند بیماری با موفقیت بیرون بیاید همچنان نفر دوم این وزن خواهد بود و احمد تاج‌الدینوف هم نشان داد با پیروزی مقابل گلیج در بازی‌های آسیایی و پیروزی بی قید و شرط در جهانی ۲۰۲۳ اصلی‌ترین مدعی کسب طلاست؛ اگر آسیب نبیند و با همان آمادگی جهانی گذشته قدم روی تشک المپیک بگذارد. به نظر من باید فرجه‌ای به امیرعلی آذرپیرا بدهند و از الان دغدعه خاطرش را کم کنند؛ یک بار برای همیشه برگزاری مبارزه بین آذرپیرا و قاسم‌پور را از سرشان بیرون کنند که کار کاملاً اشتباهی است، اصلاً نباید مسابقه بگذارند.

اساتید فن که خود را علامه دهر می‌دانند در مورد گارد حسن یزدانی اشتباه کرده‌اند
دارنده مدال برنز مسابقات کشتی قهرمانی جهان با اشاره به حسن یزدانی خاطرنشان کرد: در ۸۶ کیلوگرم هم امیدوارم حسن برسد و با رسیدنش به المپیک، رکوردش را باز هم افزایش دهد تا با سه مدال المپیک یک خاطره خوش در اذهان باقی بگذارد.

یاری در واکنش به این پرسش که «حتی به قیمت ششمین شکست یزدانی به دیوید تیلور؟»، گفت: من با حسن صحبت کردم، برخلاف نظر همه اساتید فن که خودشان را علامه دهر می‌دانند حسن مشکل گارد دارد؛ او چپ گارد است. در کلاس مربیگری ساری، افتخار هم‌صحبتی با او در منزلش را داشتم و آنالیز ۲۰ کشتی را برایش گفتم و خودش هم باور و حیرت کرد که چپ گارد است. مبارزه‌های تیلور با حسن را بررسی کنید، او در پای راست موفق عمل کرده چون پای مخالف او را انتخاب کرده است. در المپیک ۲۰۱۶ ریو در تمام زیرگیری او از انور گدویف، سرش را از سمت چپ بیرون آورده و زیرگیری امسالش در بلگراد هم ناخودآگاه از پای راست سرتو گرفته است. همه کشتی‌ها را برای خودش گذاشتم. او هر جا احساس خطر کرده برای به دست آوردن امتیاز سرتو از راست گاردها، زیر گرفته است و تمام حریفان وقتی پای چپ او را می‌گیرند باید سختی بیشتری را تحمل کنند تا پای راست او. با تمام این شواهد به این باور می‌رسیم او چپ گاردی است که خودش و مربیان تیم ملی اشتباه کردند که فکر کردند راست گارد است. تیلور که تکنیک حسن یزدانی به او کارساز نمی‌شود، زیر کتف راستش قرار نمی‌گیرد، تیلور با حمله به پای راست او آسیب زیادی به حسن یزدانی زده است. او امتیاز پیروزی‌بخش خود را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از حسن یزدانی به همین شکل گرفت. به رغم دانش مربیان سنوات گذشته، حسن یزدانی کشتی‌گیر چپ گاردی است که همه فکر می‌کردند راست گارد است.

یزدانی در ۶ دقیقه مبارزه نفس‌گیر کم می‌آورد، استقامت قلبی و عروقی‌اش خوب نیست
این پیشکسوت کشتی در این مورد تصریح کرد: به باور من اصلاً نباید به حسن یزدانی فشار بیاوریم. اجازه بدهیم کتفش مداوا شود و بعد از عمل کتف و بهبودی کامل، به حد تمرین برسد. در ادامه موضوع استقامت قلبی و عروقی او مطرح است. حسن یزدانی در شش دقیقه مبارزه سنگین و نفس‌گیر دچار مشکل می‌شود. این را هم در تست‌های آمادگی جسمانی او و هم کشتی‌هایش می‌بینیم. در کشتی‌هایی که اختلاف سطح هست و او در کمتر از چهار دقیقه مبارزه را تمام کرده و یا اختلاف به گونه‌ای است که اگر کشتی شش دقیقه‌ای هم شود او اذیت نخواهد شد، ضعف آمادگی جسمانی‌اش معلوم نمی‌شود، ولی مقابل تیلور در دقیقه آخر کشتی خسته شده و از این نظر کم می‌آورد چون استقامت قلبی و عروقی او کمتر از حد مطلوب این مسابقه قرار دارد. بردن تیلور یک راه دارد، که به جای اینکه حسن برود در آمریکا کشتی بگیرد تیلور را بکشد جویبار و به سبک خودش در کوچه پس کوچه‌های آشنا کشتی بگیرد؛ هیچ فنی و کار اضافه‌ای نکند و اصرار در گذاشتن دست چپش زیر دست تیلور داشته باشد. در اولین مرحله نتیجه نمی‌گیرد، اما در صورت استمرار به نتیجه دلخواه خواهد رسید.

تمام نسخه‌هایی که برای یزدانی می‌پیچند اغراق‌آمیز است؛ تیلور یک سر و گردن بالاتر است
یاری یادآور شد: تمام نسخه‌هایی که برای حسن یزدانی می‎پیچند اغراق‌آمیز است. بعد از ۱۸ سال مسابقه دادن در سطح بالا نمی‌شود توقع داشت فنونی بزند که در تمرین هم آنها را نزده است. برخی معتقدند حسن در سر و گردن‌گیری تیلور را خاک کند، ولی تمرینات چند سال گذشته یزدانی نشان می‌داد این ممکن نیست و از اینجا نتوانستند به تیلور ضربه بزنند. به هرحال تقابل تیلور – یزدانی مبارزه سختی است و شواهد امر نشان می‌دهد تیلور یک سر و گردن از او بالاتر است.

برگزاری اردوهای فرسایشی المپیک همیشه نتیجه منفی داشته است
مدرس انستیتو کشتی با تأکید بر آنکه از کشتی نباید توقعات را بالاتر از تاریخش برد، گفت: المپیک میدان متفاوتی است، آن را حتی نباید با جهانی سال قبلش مقایسه کرد. المپیک را باید با خود المپیک قیاس کرد. یعنی المپیک ۲۰۲۴ را با المپیک‌های ۲۰۲۰ توکیو، ۲۰۱۶ ریو، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۰۰ سیدنی و … مقایسه کرد و دید چه نتایجی گرفتیم. یا المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا که آن تیم پرستاره که همه صاحب مدال بودند، چه کار کرد؟ تیم ۲۰۰۸ به مدال برنز مراد محمدی بسنده می‌کند، در سیدنی فقط خود علیرضا دبیر طلا می‌گیرد و باقی که همه شانس مدال بودند از کورس خارج می‌شوند. سال ۲۰۱۶ هم بخشی از پیروزی حسن یزدانی دلاور ما مقابل انور گدویف به خوش‌شانسی برمی‌گردد. شما به رقبای این دو کشتی‌گیر که به فینال رسیدند، نگاه کنید. استرسی که از برگزاری اردوهای فرسایشی روی کشتی‌گیران وجود دارد و همیشه هم نتیجه منفی داشته، معمولاً در المپیک‌ها گریبانگیر ما شده است. منصور برزگر در المپیک ۱۹۷۶ مونترال تصور یک پیروزی ساده را مقابل داته ژاپنی داشت، اما دیدیم چه اتفاقی افتاد. تمام قهرمانان خوبی که در مسابقه شکست می‌دهیم نتیجه زمانی است که اردوهای ایرانی‌ها کمتر بوده؛ در واقع یا حریف خارجی ما به سطح مطلوب آمادگی نرسیده است و یا اینکه ما در اردوهای فرسایشی اسیر بیش تمرینی نشده‌ایم. هشت ماه دیگر که المپیک برگزار شود، مشخص خواهد شد پیش‌بینی چه کسی درست است. نمی‌شود هم من درست بگویم و هم کادر فنی تیم ملی.

امیدوارم نتیجه المپیک به دوام و قوام فدراسیون گره نخورد
بهروز یاری در خاتمه اضافه کرد: وزن طبیعی کامران قاسم‌پور بین ۹۳-۹۴ کیلوست، او نه ۹۷ کیلوگرم خوبی در حال حاضر نشان داده است و نه می‌تواند ۸۶ کیلوگرم خوبی باشد. شاید قیاس مع‌الفارقی باشد مقایسه بین کامران قاسم‌پور و عباس جدیدی که جدیدی همیشه پیروز میدان بوده و به اجبار او را به وزن بالا بردند، اما کامران همیشه بازنده حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم بوده و هیچ وقت او را نبرده است. او حتی به علیرضا کریمی کشتی‌گیر کرجی هم باخته است، اما عملکردش در ۹۲ کیلوگرم و کسب دو نشان متوالی جهانی این توقع را ایجاد کرد که شاید بتواند در یک وزن المپیکی هم مدعی طلا باشد. به هر شکل من امیدوارم که نتایج المپیک هر چه که هست به دوام و قوام فدراسیون گره نخورد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا