مازندران

صرفه‌جویی ۱۵ میلیاردی با تولید پهپادهای داخلی/ اعلام آمادگی برای تامین پهپادهای کشاورزی مورد نیاز کشور

برگزیده های ایران مازندران ـ سرویس اقتصادی| توسعه کشاورزی و گذر آن از سنتی به مدرن بدون ایجاد تحولاتی بنیادین امکان‌پذیر نخواهد بود و به‌همین منظور کاربرد فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی نه تنها موجب افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، تأمین نیاز و حفظ امنیت غذایی در آنها شده بلکه با افزایش راندمان نهاده‌ها و کاهش مصرف سم و کود، کشاورزی را به صرفه تر و معیشت کشاورزان را بهبود می‌بخشد.

پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) کاربردهای بسیار وسیع و گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و بسیاری از کشورها با طراحی و توسعه این پهپادها در تلاش هستند برخی خدمات مورد نیاز اجتماعی را به کمک آنها ارائه کنند.

به واسطه تکنولوژی‌های جدیدی که وجود دارد همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی متحول خواهد شد و این در حالی است که دهه‌های پیش رو یکی از پر رونق‌ترین عصرهای رشد و توسعه تکنولوژی در صنعت کشاورزی خواهد بود.

این روزها جوانان زیادی در این مرز و بوم هستند که با خلق تکنولوژی‌های جدید نقشه راهی برای تحولات بنیادین در کشور ایجاد کردند تا بتوانند وابستگی‌ها به خارج را کاهش داده و کشور را به خودکفایی برسانند.

جوانان خلاق کشورمان نیازمند حمایت‌های همه جانبه مسؤولان هستند تا بتوانند گام‌های خود را برای ارتقاء فناوری های جدید در کارها محکم‌تر از همیشه بردارند.

فعالیت اجرایی فناورانه داریم

به همین منظور مهدی انصاری‌فر مدیرعامل مجموعه صنعتی فرابرد در حاشیه نمایشگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات گلخانه‌ای در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه این مجموعه ۱۲ سال است در حوزه پرنده بدون سرنشین در حال فعالیت است، گفت: در این مدت از تولید یک فروند محصول به ۲ هزار و ۹۶۰ فروند در بحث پهپادهای نظامی و غیرنظامی رسیدیم.

وی با بیان اینکه این شرکت با حجم کاری زیادی که دارد، ۷۵ پرسنل مستقیم و ۴۵ پرسنل غیرمستقیم را در حال فعالیت دارد، گفت: هشت نماینده فعال در سطح کشور داریم که در حال ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.

مدیرعامل مجموعه صنعتی فرابرد ادامه داد: ۶ محصول داریم که در حوزه نقشه‌برداری، کشاورزی و سم‌پاشی، پایش و نظارت و حوزه نظامی مشغول فعالیت هستند و از این تعداد دو محصول مرتبط با بخش کشاورزی است که عملیات سم‌پاشی، بذرپاشی، کودپاشی و محلول‌پاشی را انجام می‌دهد.

انصاری‌فر با اشاره به اینکه این مجموعه محصولی را با عنوان “توکا” تولید کرده که به مطالعات کشاورزی می‌پردازد به گونه‌ای که قبل از عملیات سم‌پاشی اقدام به مطالعه زمین کشاورزی و باغات می‌کند و بعد از عملیات مطالعه وارد اقدام عملیاتی در بخش کشاورزی می شود، گفت: در رسته‌های مختلف فعالیت داریم و به همین منظور ورود این شرکت به عرصه فعالیت اجرایی به صورت فناورانه بوده است.

۷۰ درصد محصولات ما تولید داخل است

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در ۴۰۰ هکتار مرز بین قزوین و گیلان که دچار آفت پروانه دم قهوه‌ای شده بود توانستیم با این آفت با استفاده از فناوری و دانش نوین مبارزه کنیم که با پرواز روی این جنگل‌ها میزان فعالیت آفت و درجه خسارت آفت را مطالعه کردیم و سپس اقدام به سم‌پاشی کردیم.

انصاری‌فر با بیان اینکه ۷۰ درصد محصولات ما تولید داخل کشور است و بخشی از سیستم ارزیابی و ناوبری وارداتی است که در دست طراحی و تولید در داخل قرار دارد، خاطرنشان کرد: صنایع وابسته به صنایع ما نیازمند حمایت‌های دولت است و توان فنی در مجموعه شرکت فرابرد وجود دارد و می توانیم موتورهای بی‌ ال دی زی را تولید کنیم که این امر نیازمند پشتیبانی دولتی است.

مدیرعامل مجموعه صنعتی فرابرد بیان کرد: سازمان‌های نظارتی که در کشور ما فعال هستند در تامین پشتیبانی‌ها و نظارت بر کارها به خوبی حمایت می کنند و در بحث مجوز فعالیت‌ها که توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می شود پشتیبانی های خوبی صورت گرفت.

جلوگیری از ورود پهپادهای خارجی به کشور

وی اظهار کرد: اولین شرکتی هستیم که گرید طراحی و تولید پهپادها را در کشور اخذ کردیم و شرکت “کارا آمایش نارین کاسپین” در کنار ما فعالیت دارند و جزء اولین شرکت هایی هستند که مجوز آموزش پهپادها را اخذ کردند و به صورت مکمل اقدام به همکاری دارند.

انصاری‌فر خاطرنشان کرد: حمایت خوب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت ما موجب شده است و محصول ما در مقایسه با محصولات خارجی یک دوم قیمت را دارد و نسبت به محصول مشابه هایتک چینی، آمریکایی و اروپایی قیمت ما نصف قیمت تمام شده آنهاست و هر ارزی که در کشور در رابطه با پهپادهای خارجی هزینه می‌شود ۵۰ درصد از فروش ارز جلوگیری کردیم که امسال با تولید داخل و بومی سازی حدود ۱۵ میلیارد تومان جلوگیری از خروج ارز داشتیم.

 

وی تصریح کرد: از دستگاه‌های دولتی و نظارتی می‌خواهیم در دستورالعمل‌ها تسهیلگری کنند و از ورود پهپادهای تولید خارج به کشور جلوگیری شود و به دنبال این نیستیم جلوگیری صد درصد شود بلکه تا جاییکه بتوانیم نیاز داخل را با تولیدات داخلی برآورده کنیم و حداقل واردات انجام شود.

مدیرعامل مجموعه صنعتی فرابرد با اشاره به اینکه شرکت فرابرد توانایی دارد در سال یک هزار فروند پهپاد را پشتیبانی و تولید کند و اگر نیاز ما مازاد بر این تعداد باشد می‌توان از خارج وارد کرد، افزود:  سلسله مجوزهایی را کاربران برای فعالیت در این صنعت نیاز دارند و با توجه به اینکه کالا تولید داخل است تسهیل شده و به سرعت انجام می شود اما یکسری مجوزات مربوط به افزایش مهارت کاربران است که با صدور مجوزاتی که از سوی سازمان هواپیمایی انجام شده، ما به عنوان نخستین شرکت در شمال کشور این مجوزات لایسنس را صادر می‌کنیم.

۱۷ هزار کاربر پهپاد در کشور

مدیر این شرکت صنعتی ادامه داد: برخی مجوزها برای کابران کشاورزی است که برای ورود به زمین‌های کشاورزی است که متاسفانه قانون همه دستگاه‌ها را به یک شکل دیده است و دستگاهی که قرار است تصویربرداری، فیلمبرداری و حتی سمپاشی کند را شبیه هم دیده است و قوانین سختی را در وضع کرده که از ۲۰ روز قبل باید اخذ مجوز پرواز گرفته شود و از زمانی که مجوز پرواز درخواست داده می‌شود در برخی موارد ممکن است موافقت نشود که فرآیند آن طولانی، سنتی و غیرمکانیزه است.

وی یادآور شد: ۱۷ هزار کاربر پهپاد در کشور در سطوح مختلف فعالیت دارند و اگر قرار است این فعالیت ها محدود شود تعداد زیادی آسیب می‌بینند.

انصاری‌فر اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی منعقد شود و زمین‌های کشاورزی مشخص شده را مورد مطالعه قرار دهیم و اگر نیازمند عملیات سم‌پاشی بود این کار را انجام داده و داده های کامل را در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌دهیم.

مدیرعامل مجموعه صنعتی فرابرد با بیان اینکه بخش دولتی در کشور که تصمیم گیرنده در حوزه پهپادها به‌ویژه در بخش کشاورزی هستند کارشناس‌ فنی نسبت به این موضوع نیستند و باید آگاهی لازم در این زمینه به‌وجود بیاید، گفت: به عنوان برخی نمونه دستگاه‌هایی که در حوزه کشاورزی به تایید سامانه مکانیزاسیون کشاورزی رسیده است  شریک خارجی دارند و با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد در ایران قادر به اجرای عملیات نیستند.

وی خاطرنشان کرد: پهپادهای وارداتی بویژه برندهایی که در کشور وجود دارد به جهت اینکه سرورهای آنان در کشورهای بیگانه وجود دارد و در کشور ما در حال فعالیت هستند، متاسفانه این دستگاه‌ها در سامانه مکانیزاسیون تایید شده است در حالیکه از لحاظ رعایت پدافند غیرعامل باید به پهپادهای تولید داخل توجه کنیم.

انصاری‌فر ادامه داد: پهپادهای تولید داخل به راحتی قابلیت پشتیبانی دارد و از تحریم مصون هستند و خواهان این هستیم از ما به عنوان تولیدکنندگان داخل کشور حمایت های ویژه شود و اگر نتوانستیم سهم بازار را تامین کنیم به دنبال محصولات خارجی بروند.

وی با بیان اینکه برنامه تولید پهپادهای ما برای امسال هزار و ۵۰۰ فروند است و می‌توانیم به راحتی نیاز کشور را برآورده کنیم، اضافه کرد: نیازمند ایجاد کارخانه فناوری هستیم و پیشنهاد به معاونت علمی فناوری رئیس جمهور داده شده است که به زودی در شرکت کاسپین قزوین راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا