سلامت

سویه غالب در ایران همچنان دلتا است

به گزارش گروه علم و آموزش برگزیده های ایران از وزارت بهداشت، دکتر طلعت مختاری آزاد در حاشیه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: اولین مورد سویه اومیکرون که در ایران شناسایی شد، مسافری بود که از امارات آمده بود و سیستم کنترل امارات برای مسافران ورودی و خروجی، بسیار قوی است بنابراین یک مسافر می تواند در لحظه ورود، تست منفی کرونا داشته باشد اما پس از چند روز و تکثیر ویروس، تست او، مثبت شود.

وی افزود: ایران جدا از دنیا نیست. طبیعتا ویروس اومیکرون در ایران وجود دارد و تعداد موارد ابتلا به آن در حال افزایش است اما با توجه به پیک پنجم و ابتلای تعداد زیادی از مردم و نیز با واکسیناسیون مناسبی که در کشور انجام شد، امیدواریم شرایطی همانند کشورهای اروپایی نداشته باشیم.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ویروس کرونا همانند آنفلوآنزا در حال تغییر است و دانشگاه علوم پزشکی در مورد ویروس های مهم، توالی یابی را انجام می دهد. ویروس دلمیکرون تا کنون مورد تایید کمیته بین المللی ویروس شناسی و سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است.

دکتر مختاری آزاد تصریح کرد: برای کرونا و همه جهش های آن، توصیه ها یکسان است. استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمعات بزرگ و تزریق واکسن، بهترین راه های مقابله با کرونا است.

به گزارش برگزیده های ایران، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی روز دوشنبه ششم دی ماه گفت: تا کنون ۳۴ مورد ابتلا به سویه جدید اومیکرون در کشور شناسایی شده و هشت مورد مشکوک نیز در حال آزمایش و تست‌های تشخیصی هستند.  ۱۵ مورد ابتلا به اومیکرون در تهران، پنج مورد در مشهد، پنج مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز و در هر یک از شهرهای بابل، اصفهان، ارومیه، کرج و اراک، یک مورد شناسایی شده است. همچنین هشت مورد مشکوک به ابتلا به این سویه در کشور در حال آزمایش است که سه مورد در استان یزد، سه مورد در استان هرمزگان، یک مورد در بوشهر و یک مورد نیز در گلستان است.  

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا،  گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا