لرستان

مهارت جوانان جویای کار گامی در جهت کارآفرینی

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، حمایت همه جانبه از کارآفرینان، کارآفرینی و تولید همچنین سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی از مهمترین مواردی است که در اشتغال‌زایی تاثیر ‌گذار است.

اشاره به منابع و پتانسیل‌های طبیعی، خدادادی و انسانی لرستان دیگر چندان جذابیتی برای مردم این دیار ندارد، آنجایی که آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری بر هر کوی و برزن هویداست و جوانان با دشواری‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند.

با توجه به اینکه نیروی کار در لرستان از فقدان مھارت‌های فردی، شغلی و کارآفرینی رنج می‌برد، پس اولین اقدام و فوری‌ترین اقدام 
مهارت آموزی جوانان جویای کار است، زیرا نیروی کار ماهر می‌تواند تحول ایجاد کند.

 مگر نه این است که تنگه سیاب بزرگترین باغستان متمرکز انار کشور، پل‌دختر مرکز انجیر سیاه کشور و زعفران لرستان یکی از با کیفیت ترین زعفران‌ها است، اما چرا فاصله درآمدزایی و اشتغال حاصل محصولات و فرآورده‌ھای آن در شرایط فعلی با شرایط استاندارد فاصله زیادی دارد و سهم ما از ارزش افزوده محصولات و درآمد حاصل از فرآورده‌ها اندک است.

لرستان قطب تولید حبوبات کشور به ویژه نخود است، از طرفی لرستان ظرفیت توسعه گیاهان دارویی را دارد، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها به نحو احسن بهره‌برداری نشده است بنابراین نقش چندانی در اشتغال زایی و افزایش درآمد در استان نداشته‌اند.

برنامه‌ها و فرآیندهای طراحی شده در حوزه اشتغال با نقطه مطلوب فاصله دارد، بنابراین باید از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

پای کار آوردن سازمان‌ها و نهادهای متولی کار و تولید در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز بسیار مهم است، زیرا مدیریت امور و بستر سازی تولید و اشتغال در اختیار سازمان‌های متولی امر است.

متاسفانه وجود تعارضات مخرب سازمان‌ها، تصمیمات جزیره‌ی و عملکرد آمار محوردستگاه‌ها سبب شده در حوزه رفع بیکاری و ایجاد اشتغال شرایط خوبی نداشته باشیم.

به عنوان نمونه در خصوص مباحث کشاورزی سازمان جهادکشاورزی می‌تواند پلکان توسعه اشتغال استان باشد. بدون شک توسعه کارآفرینی در کشاورزی و دامپروری استان با مشاغل نوین ، برندسازی ، تناسب تولیدات کشاورزی و دامپروری متناسب با نیاز بازار و سلیقه مشتری، بازاریابی و بسته‌بندی  می‌تواند به گسترش اشتغال در استان کمک کند.

حمایت همه جانبه از کارآفرینان، کارآفرینی و تولید همچنین سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی از مهمترین مواردی است که در اشتغال‌زایی تاثیر ‌گذار است.

ایجاد مشوق‌ها، تسهیل در امور و تقدیر از کارآفرینان ، شنیدن مشکلات کارآفرینان و استفاده از تجربیات آنها بسیار مهم است، در صورت فراهم بودن شرایط کار آفرینان انگیزه و رغبت پیدا می‌کنند تا در فضای کسب و کار استان حضور پر رنگ داشته باشند.

قبلا اشاره کرده بودم که بیکاری در لرستان در حال گذار از چالش اقتصادی اجتماعی و تبدیل به یک چالش امنیتی است و همین مشکلات اقتصادی و بیکاری مبنای سخن رئیس جمھور محترم برای استانداری ویژه برای لرستان بود و می‌توان این را یک فرصت دانست.

تجربه پایلوت اقتصاد مقاومتی شدن لرستان نشان داد، اگر مسوولان و متولیان امر برنامه‌ریزی و بسترسازی برای بهره‌گیری از این فرصت را فراھم نکنند می‌توان گفت که فرصت استاندار بومی نیز چون فرصت‌های قبلی از دست خواهد رفت.

استانداربومی داشتن مثل هر شرایط دیگر نمی‌تواند معجزه کند اما درصورت داشتن طرح‌های کارشناسانه و اجرای متعهدانه همراه با همدلی و هم افزایی مردم و مسوولان و برنامه‌های منطبق با شرایط استانی می‌تواند بستری برای توسعه استان و فرصتی کارآفرینانه باشد.

بار اصلی بردوش سازمان سازمان‌ها، مدیران و کارشناسان این سازمان و در کنار آن پیگیری و مطالبه مردم و کارآفرینان و حمایت تئوریک نخبگان است.

در فقدان برنامه منسجم نه منابع سرشار و نه برنامه‌های دولتی و نه پایلوت شدن‌ها و نه ویژه شدن‌ها، هیچ کدام نمی‌تواند یاریگر تغییر و جهشی مثبت در شرایط استان باشد. 

یادمان نرود برای اجرای کلام رهگشای سخنان رهبر معظم انقلاب در تولید درون‌زای برون گرا باید زنجیر از دست و پای تولید بر کند و افسران جنگ اقتصادی را یاری کرد اگر تولید در کشور راه بیفتد همه چیز درست خواهد شد و استاندار بومی درد آشنا می‌تواند با داشتن اختیارات لازم در تحقق اشتغال و تولید گام بلندی در لرستان بردارد.

علیرضا دریکوند؛ دکترای تخصصی مدیریت کارآفرینی

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا