علمی و فناوری

مشکل ساعت گوشی‌ها با آغاز پاییز حل شد؟

مشکل ساعت گوشی‌ها با آغاز پاییز حل شد؟

تغییر ساعت رسمی کشور، در آغاز بهار و ابتدای پاییز، موافقان و مخالفانی دارد و هر سال بر سر این که آیا ساعت باید تغییر کند یا نه بحث می‌کنند. در ایران هم سال ۱۳۷۰ برای اولین بار تغییر ساعت رسمی در آغاز بهار و پاییز به قانون تبدیل اما دوباره لغو شد و در نهایت در سال ۱۳۸۶، مجلس قانونا دولت را مجبور کرد که تغییر ساعت را اجرایی کند. در مجلس یازدهم نمایندگان طرحی را نوشتند که در آن خواهان لغو قانون تغییر ساعت و توقف جا به جایی ساعت در بهار و پاییز شده بودند.

در نهایت اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با تصویب مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال دیگر ساعت‌های تغییر نمی‌کنند، برخی کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ اعلام کردند ساعت‌های گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آنها به طور خودکار یک ساعت به جلو کشیده شد.

در این راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲، پس از ابلاغ قانون در اول خردادماه ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مراجع جهانی مانند ICANN و IANA در نسخه‌های به‌روزرسانی شده زمان کشورها منتشر و همچنین در سرورهای زمانی نظیر time.is نیز از حدود شش ماه قبل تغییرات لازم اعمال شده است.

همچنین مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانه‌های خود را به روزرسانی کرده‌اند. مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال ابهامات ایجاد شده در این زمینه بارها اعلام کرد که مسئله ایجاد شده به فناوری برخی گوشی‌ها مربوط است که نیاز به به‌روزرسانی دارد و تولید کننده گوشی باید این کار را انجام دهد. او در این زمینه تأکید کرد که چنین مسئله ای مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری نیست بلکه به وزارت صمت مرتبط است که درحال رایزنی هستند تا مشکل حل شود اما درهر حال کمی زمانبر است.

حال با گذشت شش ماه از اتفاق رخ داده و مشکلاتی که برخی شهروندان به واسطه تغییر ساعت برایشان اتفاق افتاد، به نظر می‌رسد که با شروع پاییز ساعت موبایل‌ها و دستگاه‌هایی که از ابتدای سال به جلو رفته بود، درست شده است. در همین رابطه به تازگی یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرده است با توجه به عدم تغییر ساعت رسمی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲، ساعت تلفن همراه برخی از مشترکان قادر به تنظیم شدن با ساعت رسمی کشور نبود و احتمال دارد این اتفاق در ابتدای شش ماهه دوم سال نیز برای برخی از کاربران که به صورت دستی ساعت گوشی خود را در ابتدای امسال تنظیم کرده بودند تکرار شود.

در این اطلاعیه با تأکید بر اینکه تنظیمات مربوط به ساعت تلفن همراه ارتباطی با شبکه اپراتورها ندارد، از مشترکان درخواست شده در صورت مشاهده این مشکل، نرم افزار گوشی خود را به‌روزرسانی کنند و اگر با به‌روزرسانی نرم افزار همچنان اختلاف زمانی یک ساعته با ساعت رسمی وجود داشت، مشترک با تنظیم دستی مشکل را برطرف کند.

گفتنی است بهره‌مندی بیشتر از نور خورشید تنها دلیل تغییر ساعت رسمی یا در اصطلاح استفاده از ساعت تابستانه است. این تغییر به نحوی انجام می‌شود که در شش ماه ابتدایی سال ساعت – معمولاً یک ساعت- به جلو کشیده می‌شود و شش ماه دوم سال به حالت اولیه باز می‌گردد؛ این تغییرات ساعت در منطقه‌های زمانی منجر به طولانی شدن روز در هنگام عصر و کوتاه‌تر شدن روز در هنگام صبح می‌شود و در حال حاضر نیز ۷۰ کشور در طول سال از ساعت تابستانه استفاده می‌کنند.

نکته قابل توجه این است با جابه‌جایی یک ساعته ساعت رسمی کشور، خورشید حدوداً در ساعت ۶ صبح طلوع می‌کند و از سوی دیگر نیز غروب خورشید به ساعت حدود ۸ شب منتقل می‌شود که این به معنای استفاده بیشتر از نور خورشید است. بر اساس گزارش‌ منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سال‌های گذشته تغییر ساعت موجب کاهش پیک مصرف برق و صرفه جویی در برق و در نهایت کاهش هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شده است. بر اساس این گزارش تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق کشور تأثیری بین ۱ تا ۳ درصد و در کاهش پیک مصرف برق کشور تأثیری بین ۱ تا ۱.۵ درصد دارد.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا