کرمانشاه

وضعیت اهدای عضو در کرمانشاه مناسب نیست

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، بهمن روشنی‌ در اولین جلسه انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه کرمانشاه، اظهار داشت: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان‌ها و نسوج خود می‌تواند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

وی ادامه داد: در هر سال حدود ۱۶ هزار نفر در کشور دچار سانحه تصادف می‌شوند که از این تعداد ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند ولی کمتر از یک‌هزار مورد منجر به اهدای عضو‌‌ می‌‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: میزان نیاز به پیوند عضو در کشور حدود ۲۵ هزار نفر است که از این میزان در هر روز ۷ تا ۱۰ نفر فوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در کل کشور ۱۳ مرکز پیوند قلب وجود دارد که ۷ مرکز در تهران و بقیه در شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و مشهد هستند.

روشنی تصریح کرد: در غرب کشور مرکز پیوند قلب وجود ندارد، اما دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان قطب درمان غرب کشور، آمادگی کامل را برای راه‌اندازی مرکز پیوند قلب را دارد و تمامی زیر ساخت‌های لازم نیز مهیا است.

وی گفت: آمار اهدای پیوند اعضا در کشور از سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۴۸درصد کاهش یافته است که یکی از علل این کاهش اپیدمی کرونا است.

روشنی خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان کرمانشاه آمار اهدای عضو وضعیت مناسبی ندارد به شکلی که در سال ۹۸ سیزده مورد، سال ۹۹ تنها یک مورد و در ۸ ماهه سال‌جاری ۳ مورد اهدای عضو داشته‌ایم.

وی یکی‌از مهم‌ترین چالش‌های اهدای عضو در استان را عدم رضایت خانواده‌ها دانست و گفت: باید فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

روشنی در پایان یادآور شد: هدف از تشکیل این انجمن ارتقای فرهنگ و ساختار اهدای عضو در استان، بهبود ارتقای اعضای اهدا شده و حمایت از خانواده‌ای اهداکننده است.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا