بین الملل

عربستان برای سازش با اسرائیل عجله ندارد/مسئله فلسطین در اولویت است

عربستان برای سازش با اسرائیل عجله ندارد/مسئله فلسطین در اولویت است

به نقل از روزنامه سعودی «الریاض»، شواهد حاکی از آن است که عربستان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا شتاب و عجله‌ای ندارد، مسئله فلسطین در راس اولویت‌های سیاست ریاض قرار دارد و عربستان در واقع جزو نخستین کشورهای حامی مسئله فلسطین در تمامی سطوح است.

این روزنامه در سرمقاله خود تحت عنوان «صلح متفاوت» نوشته است: مواضع متعادل عربستان سعودی در زمینه‌های مختلف، سیاست ریاض را به یک عامل پشتیبان از هر مسئله عادلانه‌ای تبدیل کرده است.

بر پایه این گزارش، در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی، شواهد حاکی از موضع آرام ریاض است و سعودی‌ها تا به خواسته‌های ثابت خود دست نیابند، وارد توافقی نخواهند شد.

الریاض اضافه کرد: مذاکرات در مورد امور و پرونده‌های مهم تا منجر شدن به نشست میان طرفین مذاکره کننده طولانی خواهد بود و ممکن است حتی بیش از حد انتظار به طول انجامد.

به گزارش ایرنا، با شروع به حرکت قطار سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، تبلیغات سیاسی شدیدی از سوی رسانه های آمریکایی – غربی – صهیونیستی و بعضا عربی به راه افتاد که بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان به این قطار خواهند پیوست، اما با گذشت سه سال از این رویداد، فقط دو کشور آفریقایی مغرب و سودان به این قطار پیوستند و دیگر هیچ کشوری سوار آن نشد، اما سفر اخیر دو هیات صهیونیستی به عربستان، اما و اگرهایی را در اذهان کارشناسان و تحلیلگران منطقه و حتی عربستانی ایجاد کرده است.

پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: بر این باورم که امکان توافق صلح با عربستان با همکاری جو بایدن وجود دارد.

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا، شرط عادی‌سازی روابط با تل آویو را تحقق اهداف فلسطینیان دانست و گفت: مسئله فلسطین برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل مهم است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که موضوع برقراری روابط تل آویو با ریاض که نتانیاهو دنبال می کند، باعث گسترده‌تر شدن تنش و اختلاف در درون کابینه او شود.

نتانیاهو همه تقلای خود را برای بازار گرمی روند سازش و دستیابی به توافق برای برقراری روابط با عربستان انجام می دهد تا آن را به عنوان یک دستاورد مطرح کرده تا شاید بتواند خود را از بحران شدید داخلی گرفتار شده در آن، نجات دهد.

۳۱۰۳۱۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا