علمی و فناوری

لحظه خیره‌کننده عبور عطارد در مقابل خورشید/ فیلم

لحظه خیره‌کننده عبور عطارد در مقابل خورشید/ فیلم

مدارگرد خورشید در ماه گذشته میلادی موفق شد عبور سیاره عطارد از جلوی تک‌ستاره منظومه شمسی را با دوربین‌های خود به‌ثبت برساند. حالا تصاویری منتشر شده است که حرکت این کره کوچک و تیره در مقابل خورشید را نشان می‌دهد.

اندازه سیاره عطارد یا تیر تقریباً یک‌سوم کره زمین است، اما در مقابل عظمت خورشید بسیار کوچک دیده می‌شود. مدارگرد خورشید به‌تازگی تصاویری از حرکت این سیاره در مقابل این ستاره منتشر کرده است. دوربین قطبش‌سنجی و لرزه‌شناسی این مدارگرد که برای بررسی میدان مغناطیسی خورشید طراحی شده است، سیاره عطارد را به‌گونه‌ای مشاهده کرده که گویی یک لکه خورشیدی روی سطح این ستاره است.

لحظه خیره‌کننده عبور عطارد در مقابل خورشید/ فیلم

دوربین فوق‌فرابنفش این کاوشگر هم که به ثبت واکنش‌های شدید تاج خورشیدی می‌پردازد، تصویری را ثبت کرده است که عطارد را روی پهنه خورشید در اندازه‌ای کوچک‌تر نشان می‌دهد. مدارگرد مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا همچنین دوربینی موسوم به SPICE دارد که برای طیف‌سنجی استفاده می‌شود. این دوربین سیاره تیر را درحال عبور از مقابل لایه‌های مختلف اتمسفر خورشید به‌تصویر کشیده است.

عطارد کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی و نزدیک‌ترین به خورشید است

در بیانیه‌ای که از سوی سازمان فضایی اروپا منتشر شده، آمده است: «این تصویر نه‌فقط عبور عطارد از مقابل خورشید بلکه عبور آن از مقابل لایه‌های گوناگون اتمسفر را نشان می‌دهد.» براساس مشاهدات مدارگرد خورشید، این سیاره با سرعت ۴۶ کیلومتر بر ثانیه در مدار خود حرکت می‌کند.

لحظه خیره‌کننده عبور عطارد در مقابل خورشید/ فیلم

اگرچه عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است و هر ۸۸ روز به دور این ستاره می‌چرخد و دمای بسیار بالایی دارد، اما درعین‌حال دماهای بسیار پایینی را هم تجربه می‌کند. این سیاره هیچ اتمسفر به‌خصوصی ندارد و به‌همین دلیل دمای آن گاهاً به صدها درجه زیر صفر می‌رسد.

مدارگرد خورشید در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد و از آن زمان تاکنون درحال رصد و بررسی تک‌ستاره منظومه ماست. این مدارگرد در کنار کاوشگر خورشیدی پارکر از جمله فضاپیماهای ناسا برای بررسی خورشید محسوب می‌شوند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا