خراسان شمالی

آب‌وفاضلاب متولی توزیع آب است/ پتروشیمی، آب باکیفیت بجنورد را مصرف می‌کند

غلامحسین ساقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد اظهار کرد: این شرکت متولی توزیع آب است و طرح‌های آب‌رسانی توسط آب منطقه‌ای اجرا می‌شود، مانند طرح آب‌رسانی بجنورد از شیرین‌دره که شرکت آب منطقه‌ای از محل سد طرح خطوط انتقال و تصفیه‌خانه را اجرا کرده و با یک دستورالعمل بهره‌برداری به ما تحویل داده‌ است.

مدیرعامل آب فاضلاب خراسان‌شمالی افزود: مشکل بوی بد آب شرب بجنورد، به‌ناحق به شرکت آب و فاضلاب نسبت داده‌ شده است.

این مقام مسؤول بیان کرد: آب منطقه‌ای نیز بالاجبار آب شرب بجنورد را از سد کشاورزی شیرین دره تأمین می‌کند و به همین دلیل تغییرات آب و هوایی و همچنین برخی اتفاقات تأثیر مستقیم در کیفیت آب خواهد داشت.

ساقی با اشاره به مصرف آب باکیفیت زیرزمینی توسط پتروشیمی گفت: هر چه به این شرکت اصرار می‌کنیم از پساب استفاده کنند ترتیب اثری نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بوی بد آب شرب بجنورد به دلیل وجود جلبک‌های موجود در این سد است گفت: پس از پیگیری‌های فراوان در منطقه پلنگ دره اجازه حفر ۱۱ چاه با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه داده‌شده است که تاکنون ۸ چاه با اعتبارات سفر پربرکت مقام معظم رهبری حفرشده و برای حفر سه چاه باقی‌مانده نیز در انتظار اعتبارات جدید است که البته این آب به صورت رزرو نگه‌داشته خواهد شد تا در ایامی که امکان استفاده از آب شیرین دره وجود ندارد از این آب استفاده شود.

ساقی به مصرف ۳۵۰ لیتر بر ثانیه شرکت پتروشیمی از اب باکیفیت زیرزمینی اشاره کرد و بیان کرد: این شرکت در سال ۵ میلیون لیتر آب باکیفیت استفاده می‌کند که درصورتی که پتروشیمی با این موضوع موافقت کنید ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب باکیفیت وارد سیستم آب رسانی شهر بجنورد خواهد شد.

ساقی با اشاره به تولید سالانه ۷ میلیون لیتر مکعب پساب در بجنورد افزود: اگر این شرکت بپذیرد از پساب بجای آب شرب استفاده کند، آب و فاضلاب ۵ میلیون لیتر مکعب پساب را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اقدام مشابه در سایر شهرهای کشور افزود: به‌عنوان‌مثال شرکت فولاد نیشابور تقبل کرده ۲۸ کیلومتر فاضلاب شهری در نیشابور ایجاد کند و حدود ۵۰ هزار انشعاب نیز نصب کند و حق انشعاب را شرکت آب و فاضلاب دریافت کند و ۲۰۰ میلیارد هزینه تأسیسات اجرایی را هم به شرکت آب و فاضلاب نیشابور بدهد و در قبال آن ۲۵ سال پساب نیشابور را مورداستفاده قرار دهد.

ساقی در انتها از رسانه‌ها خواست برای اقناع شرکت پتروشیمی همکاری کنند تا آب شرب باکیفیت که توسط این شرکت به هدر می‌رود، به مدار مصرفی شهروندان بجنوردی اضافه شود.

انتهای پیام/ن


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا